• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

RoyalMagazin.hu

2017. szeptember 19. kedd

Vilhelmina ünnepli névnapját.
Holnap Friderika napja lesz.
Főoldal Hírek B.A.Z. megyei hírek Régészeti feltárás az M30 autópályán
Régészeti feltárás az M30 autópályán PDF Nyomtat Email
2017 szeptember 13., szerda 16:51

Az év végéig befejeződhetnek a Miskolc-Tornyosnémeti közötti autópálya nyomvonalán a régészeti feltárások.
Sajtótájékoztatót tartott a szerdán délelőtt Arnót határában a Herman Ottó Múzeum, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Budavári Nonprofit Kft. az M30 Miskolc-Kassa autópálya, Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakaszának régészeti próbafeltárásáról.
Dr. Tóth Arnold, a Herman Ottó Múzeum igazgatója elmondta, hogy immár harmadik fázisában jár a sztráda nyomvonalának feltárása. Korábban minden ilyen munkát automatikusan a megyei múzeumok kaptak meg, ám mára ez megváltozott. A jelenlegi szabályok szerint akkreditálni kell a feladat elnyeréséhez, és csak a legjobban felkészült szervezetek kaphatnak megbízást. A Herman Ottó Múzeum a szakembergárdát, a műszaki, informatikai, technikai hátteret tekintve is a legjobbak között van, így nyerhették el ezt a munkát. Ezt bizonyítja az is, hogy jelenleg 5-6 stáb dolgozik a nyomvonal különböző pontjain, hogy a határidőket betartva feltárják a lelőhelyeket.
Dr. Szörényi Gábor, a múzeum régészeti igazgatóhelyettese részletezte a munka nagyságát. A Forster Gyula Vagyongazdálkodási Központ és a Herman Ottó Múzeum 2016 tavaszán elvégezte a M30 autópálya Miskolc-Tornyosnémeti között tervezett nyomvonalának régészeti terepbejárását, összesen 74 km hosszúságban. Az ennek során gyűjtött felszíni leletanyagok alapján behatárolták az útépítés által érintett régészeti lelőhelyeket, melyeken 2017 tavaszán a Budavári Kft. és a  Herman Ottó Múzeum szakemberei roncsolásmentes műszeres lelőhelyfelderítést folytattak. Ekkor közel 1,5 millió négyzetméter mágneses módszerű geofizikai felmérését végezték el, ezzel pontosítva a terepbejáráson azonosított lelőhelyek felszín alatti kiterjedését. A terepbejárás és a geofizikai mérés összesen 60, a beruházás által érintett lelőhelyet azonosított, ahol további régészeti feltárás szükséges.
A múzeum szakemberei idén augusztus 21-én vették át a munkaterületet Miskolctól Tornyosnémetiig, mintegy 55 km hosszú szakaszon. A beazonosított 60 lelőhely próbafeltárásának első ütemében 17 helyszínen indulhattak meg az immár roncsolásos jellegű kutatások, amelyekkel szeptember közepére végeztek is. A próbafeltárás, vagy más néven szondázó jellegű feltárások alkalmával az egyes érintett lelőhelyek 5-10 százalékát vizsgálják át változó hosszúságú, 2 m széles szondaárkokkal. A próbafeltárások célja a geofizikával azonosított lelőhelyek pontos kiterjedésének, intenzitásának, az egyes jelenségek mélységének, állapotának és természetesen korának vizsgálata. Mindez tehát a geofizikához és a terepbejáráshoz hasonlóan egy lelőhelydetektálási módszer, ám az utóbbiakhoz képest már roncsolásos jellegű, azaz ásatással járó tevékenység.
A próbafeltárás eredménye alapján véglegesítik a szakemberek, hogy mely területeken szükséges teljes felületű feltárást folytatni, és hol lesz elegendő a kivitelezés közbeni szakfelügyelet biztosítása.
A próbafeltárások várhatóan a decemberi fagyokig befejeződnek a 60 lelőhelyen. Jelenleg Arnót, Szikszó, Aszaló, Halmaj és Encs környezetében folynak szondázó ásatások.
A lelőhelyek nagy számának oka, hogy a Hernád folyó völgye valamennyi történeti korban főközlekedési út, ezáltal kedvelt letelepedési hely volt az ember számára. A Kárpát-gerinc legalacsonyabb szakasza ugyanis éppen Kassa, Eperjes fölött húzódik, így a Baltikum és Lengyelország irányából/irányába Hernád mentén húzódott az egyik legkedvezőbb közlekedési útvonal. Mindez a leletanyagban is tükröződik: az elmúlt hetek feltárásai során kora vaskori szkíta, népvándorlás kori germán, és Árpád-kori települések mellett újkori sőt a II. világháborúhoz kapcsolható legújabb kori régészeti jelenségek is napvilágra kerültek.
Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője azt emelte ki, hogy az autópálya a gazdaságfejlesztés egyik legfontosabb eleme. Nemcsak munkahelyeket teremt, hanem gyorsabb összeköttetést biztosít Kassa, és így Szlovákia, illetve Lengyelország felé. A gazdasági haszon mellett azonban nagyon fontos a múltunk, a föld alatt fellelhető örökségünk feltárása, megőrzése is, amit most a Herman Ottó Múzeum szakemberei végeznek.
Kiss Boglárka, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője az autópálya építéséről beszélt. A közbeszerzési eljárás során az ajánlatok már beérkeztek, ezek értékelését végzik a szakemberek. Amennyiben a pályázát sikeres lesz, kihirdetik a győztes, és ha minden a tervek szerint megy, akkor az építkezés 2018 első negyedévében elkezdődhet, és 2022 elején be is fejeződhet.

A beruházás régészeti munkarészének résztvevői:
Beruházó a Nemzeti Infrastrúktura Fejlesztő Zrt.
A régészeti feladatok koordinációját a Budavári Nonprofit Kft végzi.
A régészeti feltárások generál lebonyolítója a területileg illetékes megyei hatókörű intézmény, a Herman Ottó Múzeum.

blog comments powered by Disqus
 

Kapcsolódó cikkek:

Startlap

Add a Startlaphoz

Hírlevél feliratkozás

Név:*
E-mail:*

Belépés

Elfelejtett jelszó? Regisztráció

A hét kérdése

Ön szerint a közpénz felhasználásáról van-e joga minden megkötés nélkül beszámolni a sajtónak?
 

Programkereső

Jogsebész

observer

OBSERVER - A médiafigyelő

Facebook


imedia.logo


Települések

Borsod-Abaúj-Zemplén megye települései

Vendégvárás

Vendégvárás

Utazás

Utazás

Szolgáltatások

Szolgáltatások