2024. 04. 30. kedd

Katalin, Kitti
1 EUR 391 HUF
1 GBP 457 HUF

Félévre a fél város megint „bezöldül” II.

Kerüljük a Győri kaput! Ez nem fátum, nem is a városrészben élők negligálása – pusztán közlekedési jótanács. És nagyjából a következő fél évre vonatkozik. A varázsszó természetesen: Zöld Nyíl.
A már senki előtt nem ismeretlen villamospálya-rekonstrukciós beruházás második nagyobb fázisa folytán alakul át megint nagyban a város közlekedési és forgalmi rendszere. Mint a leginkább érintett szolgáltató, az MVK Zrt. nagy erőkkel igyekszik tájékoztatni utazóközönségét a kedd hajnaltól várható változásokra, illetve nehézségekre. A Royal Magazin is beszámolt már előzetesen a friss fejleményekről.

A lényeg egy mondatban: a Győri kapu (Thököly utca, Autóklub, Ifiház: ki hogy ismeri) és a diósgyőri városközpont közötti szakaszon folytatódnak az építkezések, hasonlóak ahhoz, mint folytak tavaly nyáron a belvárosban és a Bajcsy-Zsilinszky úton.

Kicsit bővebben: mivel az építés érdekében le kell zárni a kicserélendő villamossínek mellett lévő útsávokat, legalábbis részben, a Győri kapuban a főutcán csak egyirányú lehet majd a kocsiforgalom. Méghozzá a belváros felé. Az autók, beleértve a villamosok helyett indítandó pótló buszokat is, tehát csak az Újgyőri főtértől „befelé” haladhatnak a főutcán. Ellenirányban mindenki a Szinva túlsó oldalára, azaz a Kiss Ernő utcára kényszerül. Ennek megfelelően mind az érintett buszmegállókat, mind a villamospótlók megállóit oda helyezték át, illetve ott alakították ki ideiglenesen. Hogy pontosan melyik járatét hol, és azt mikor, miként szolgálja ki az MVK, ennek részleteiről a társaság által kiadott eseti menetrendi füzetekből (kérhető a bérletpénztárakban), vagy a cég ügyfélszolgálati irodájában (Szemere u. 5., tel.: 46/504-810), de mindenekelőtt az internetről (mvkzrt.hu, zoldnyil.hu) tájékozódhat a nagyérdemű. Kérhető ezen felül közvetlen és rendszeres hírlevél is e-mailben.

A legfontosabb tudnivalókat azért itt is összefoglaljuk.
Elsőként „élőszóban”, azaz a témáról a múlt héten tartott sajtótájékoztatón készült videófelvétel révén. Külön érdekesség, hogy az ismertetés színhelye mozgó jármű, méghozzá az MVK éppen mostanra felújított, elsőként a nyilvánosság elé került új veterán járműve volt, egy Ikarus 620-as busz.

 

Némely tudnivaló következzék azért írott szöveg formájában is.
Tehát a villamosok nem járnak március 1-től a város felső felén. Hanem csak Tiszai pályaudvartól a Thököly utcáig és vissza. Az Ifjúsági Ház előtt ideiglenes végállomás létesül.
Innentől a villamosvonal diósgyőri végéig március 1-től – az építkezések várhatóan szeptemberi befejezéséig – villamospótlók szállítják az utasokat. Az átszállás apró, pár perces kellemetlensége mellett más kár nem éri a villamosozókat: plusz jegyet nem kell váltani, a bérletek érvényesek, aki pedig jeggyel menne tovább, egyszerűen a biléta másik felét lyukaszthatja ki a második járművön.

A buszok közül az 1-es és 1A-s az, ami kerülni kénytelen, akár a villamospótlók: „befelé” jöhet a Győri kapuban, kifelé azonban ezt a városrészt kikerüli, a Kiss Ernő utcán. Az Andrássy út mentén nincs ilyen gond, ott a kétszer két sáv közül csak egyet-egyet foglal majd el, időről időre, a Zöld Nyíl építkezése.
Villamospótlóból egyébként háromféle lesz: ahogy a tavalyi belvárosi fázisnál is, 1VP és 2VP jelzésűek, valamint most harmadikként egy „0VP” jelű is. Az 1-es oda visz, ahova egyébként az 1-es villamos (Disógyőrbe), a 2-es oda, ahova a 2-es szokott (Vasgyár). A 0-ás speciális útvonalat követ, a tehermentesítés érdekében: a Thököly – Kiss Ernő – Újgyőri főtér – Győri kapu övezetben kering körbe-körbe.
Azt talán mondani sem kell: a bérletesek minden járműre az annak megfelelő bérlet birtokában szállhatnak fel; villamoson értve ez idő szerint természetesen a villamospótló buszokat. (Az összvonalas bérlettel rendelkezőnek most is könnyebb a dolga.)

Az MVK-sok ígérik: a lehetőségekhez, a rendelkezésre álló kapacitásokhoz mérten (jármű és sofőr) igyekeznek maximálisan segíteni az utazókat. Például a villamosvonallal párhuzamos buszokat, mint a már említett 1-1A, továbbá a 21-es, sűrűbben közlekedtetik a szokottnál is.

Bónuszként még egy videó:
néhány hete készült, és azt dokumentálja, ami kedd reggeltől már a múlt – miként nézett ki a miskolci főutca felső fele a huszadik század utolsó évtizedeiben, és az új évezred elején. Robogóval végig a most átalakuló vonal mentén, és vissza.

B.A.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek