2024. 05. 19. vasárnap

Ivó, Milán
1 EUR 388 HUF
1 GBP 452 HUF

Forgalomszabályozási tervek Tiszaújvárosban

Tiszaújváros – Utak, parkolók, járdák, táblák
Mindhárom városrészben lakossági fórumon mutatta be az önkormányzat Tiszaújváros új forgalomtechnikai tervjavaslatát.Az MGM Mérnök Kft. által készített dokumentum – melyet a képviselő-testület is tárgyal majd – öt fejezetben taglalja a javasolt módosításokat, fejlesztéseket. Ugyanakkor elkülönülnek a rövid időn belül megvalósítható és a hosszú távra tervezett megoldások.


Forgalomszabályozás, csomópontok

A forgalomszabályozás terén több jelentős módosítást javasol a tervezet. Az Árpád útról bekötőút létesülne a Széchenyi iskola irányába (a Bükk ABC vonalában), egyúttal itt parkolók is épülhetnek. E környezetet érintené az a javaslat is, miszerint útcsatlakozás létesülhetne a József Attila útról a Mediterrán társasházhoz. Hosszú távon megvalósítható elképzelés az Örösi -Szederkényi utak összekötése a Mátyás király és a Bartók Béla út meghosszabbított nyomvonalán. Ugyancsak hosszú távú terv a Kazinczy út nyomvonalának módosítása az Építők útja és a Rózsa út között, parkoló építéssel, az átmenő forgalom tiltásával. Szerepel a tervben a Sajó út szélesítése, a Tisza út és a Teleki Blanka út között – a Sportcentrumnál lévő zúzottkő szórású parkoló megközelítéséhez – egy feltáró út létesítése. Tisza-part városrészben a Verebély utcában a Bláthy és a Jedlik utca közötti szakaszon létesülhetne vegyes forgalmú út az ingatlanok megközelítéséhez. A közlekedési csomópontok témakörében sem „fukarkodik” a terv, igaz a javaslatok hosszú távra vonatkoznak. E szerint körforgalom létesülhetne az Örösi és a Lévay út (Lidl áruház) csomópontjánál, a már említett Bartók Béla úti nyomvonal- hosszabbítás esetén a Béke útnál. Hosszú távú terv a Lévay és a József Attila út összekötése is (a Margit sétány vonalában), illetve a már szintén említett Bethlen G., Rózsa út, Építők útja csomópont módosítása. Egyszerűbb feladatnak ígérkezik a Tisza -part városrészben lévő Verebély és Tiszavirág utca csomópontjának átalakítása a csatlakozó utcák nyomvonalának korrekciójával.

Gyalogos közlekedés

E fejezetben általános érvényű feladat az akadálymentes közlekedés biztosítása a járda-közút csatlakozásoknál, illetve az előírásoknak megfelelő közvilágítás a gyalogos átkelőhelyeknél. A javaslat szerint folytatni kell a sebességcsökkentő kiemelt gyalogos átkelőhelyek építését is: az Örösi úton (3 zebra), a Zita utcában, a Szederkényi úton, a Szent István út 1-11. sz. épület mögött. A tervjavaslat szerint járda épülne a TESCO megközelítéséhez az Örösi útról, Tiszaszederkényben pedig a Bajcsy- Zsilinszky utcában. Kerékpáros közlekedés A közlekedési csomópontokban, ahol elsőbbséget kell biztosítani a keresztirányú forgalomnak, valamint a kerékpáros közlekedés céljára felfestett sávot is kell keresztezni, kiegészítő jelzőtáblák elhelyezését javasolja a terv az áthaladó kerékpárosok elsőbbségének biztosításához. Ugyanakkor a kerékpárutak közlekedési úthoz történő csatlakozásánál és számos gyalogátkelőnél a kerékpárosok számára. „Állj! Elsőbbségadás kötelező.” És „Kerékpárút vége.” jelzőtáblák kihelyezése javasolt. A tervezet javasolja a kerékpárút-hálózat kiépítésének folytatását. Ennek alapján kerékpárút létesülne a Lévay út és a Templom utca közötti szakaszon (a bíróság és a Penny között), a Mátyás király út északi oldalán az Örösi útig, a TESCO bejárati úttól a lakóterületi sporttelepig. Az Örösi út keleti oldalán, a Bethlen Gábor úton, a Kazinczy úton, a Kresz park északi oldalán, a Bóbita óvoda mellett, a már említett Bartók Béla úti nyomvonal-hosszabbítás (új gyűjtőút) esetén ennek mentén, továbbá összekötnék az ipari parkban lévő kerékpárutat a Szederkényi úti kerékpárúttal.

Parkolás

Tiszaújváros talán legnagyobb közlekedési jellegű problémájára, a parkolásra is igyekszik gyógyírt adni a terv, parkolók bővítését, a parkolási rend módosítását, új parkolók létesítését javasolva. Mindemellett – áll a dokumentumban – a parkolási lehetőségeket figyelembe véve, a mozgáskorlátozottak számára rendeletben előírtak szerint gondoskodni kell a szükséges parkolóhely biztosításáról, jelzőtáblával, illetve burkolati jellel. Parkoló létesülhet a Mediterrán társasháznál, az Árpád útról a Széchenyi iskolához épülő bekötőútnál, a Szent István út keleti oldalán az Árpád úti kereszteződésig, a meglévő parkolók folytatásaként, illetve az Örösi út nyugati oldalán (az Árpád úttól déli és északi irányban), továbbá a Mátyás király út északi oldalán. A Mátyás király út 14-20 számú épületnél az eddigi ferde parkolást – a lakókkal egyeztetve – a párhuzamos parkolás váltja fel. A tervezet szerint folytatni kellene a Bethlen Gábor út keleti oldalán (az óvodánál) lévő parkolósort is. Sok parkolóhely létesíthető a Sajó út mentén, az Eötvös középiskolában pedig további köz-és intézményi parkolók alakíthatók ki. A már többször említett új – déli-gyűjtőút mentén, a Szederkényi úton szintén van lehetőség parkoló építésére. Tiszaszederkényben a Táncsics utcában (a templom mellett) képzelhető el új parkolók létesítése.

Jelzőtáblák, burkolati jelek

Az előző fejezethez kapcsolódik, hogy az Örösi útról nyíló Tárnok, Izabella, Bélahalma, Krisztina és Sulymoshát utcákban a parkolási rend szabályozásához az útszegélyre (járda) párhuzamos felállást engedélyező jelzőtáblákat kell kihelyezni. A forgalmi rend talán leglényegesebb tervezett módosítását hozhatja a „régi” Kertváros, a Bethlen-Babits-Vörösmarty- Lévay utak által határolt terület „táblásítása”. Itt – az úgynevezett rálátási háromszögek hiánya miatt – „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblák kihelyezése és burkolati jelek felfestése kívánatos a kereszteződésekben. Magyarán megszűnne a jobb kéz szabály.

Fórum-tapasztalatok

A forgalomtechnikai tervet ismertető, bemutató lakossági fórumok meglehetősen gyér érdeklődés mellett zajlottak január 23-án és január 24-én. Tisza-part városrészben 10, Tiszaszederkényben 4, az újvárosi fórumon szintén 4 érdeklődő jelent meg. Ők azonban szinte valamennyien üdvözölték és jónak tartották a tervet. Amely valójában egy koncepció. Ahogy Fodor Tamás, a Pénzügyi, Fejlesztési és Városüzemeltetési Iroda munkatársa mindhárom fórumon hangsúlyozta, ez a terv – még a képviselő-testületi jóváhagyás után is – nem kötelező érvényű, a meglévő forgalmi állapotot tükrözi, illetve a lehetséges változtatásokat, módosításokat mutatja be. Bráz György polgármester egyebek közt arra hívta fel a figyelmet, hogy a területfelhasználással járó módosítások, fejlesztések (például parkolóépítés) esetén a végleges döntés előtt az önkormányzat kikéri az érintett lakók véleményét is. Márkus György, a tervet készítő MGM Mérnök Kft. ügyvezetője pedig az egymás iránti tiszteletre hívta fel a figyelmet. Mint mondotta, a kerékpárosoknak, a gépkocsival közlekedőknek és a gyalogosoknak nagyon kell figyelniük egymásra, mert vannak olyan közlekedési csomópontok, melyek csak a közlekedésben résztvevők egymás iránti tisztelete esetén tudnak „működni”.

Ferenczi László

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek