A magyar hölgyek szerint a márkás ruhák tartósak és jó minőségűek, mégis az ár miatt sokszor nem márkázott darabokat vásárolnak, az utánzatokat ugyanakkor kerülik – derült ki a Stilago divatwebáruház felméréséből. Az öltözködés terén a fiatalok a leginkább árérzékenyek: minden második 25 év alatti válaszadó érzi úgy, hogy nem engedheti meg magának, hogy márkás darabokat válasszon.
A magyar nők többsége egyetért abban, hogy a márkás ruhák jobb minőségűek és tartósabbak, mint név nélküli társaik, ugyanakkor teljes áron jellemzően nem tudják megfizetni azokat – derült ki a Stilago nemzetközi divatwebáruház felméréséből. A több mint 5000 nő részvételével zajló kutatás válaszadóinak 79 százaléka csak outletben vagy akciós áron szokott márkás darabokat vásárolni, és csupán minden tizedik hölgy mondta azt, hogy a brand fontosabb számára az árnál.
A felmérés arra is rámutatott, hogy 43 százalék szívesen válogatna gyakrabban a jól ismert divatházak kínálatából, de általában nem engedheti meg magának. Emiatt lehet, hogy a megkérdezettek fele többnyire nem márkás darabokat választ, mindössze 4 százalék az, aki kizárólag a jól ismert nevek kínálatából öltözködik.
A 25 év alattiak a leginkább árérzékenyek, 54 százalékuk mondta, hogy nem teheti meg, hogy márkásan öltözködjön. „Nem meglepő az eredmény, hiszen a fiataloknak jellemzően még nincs önálló keresete. Talán pont emiatt is vágyakoznak jobban a márkás ruhákra: köztük vannak a legtöbben, akik jobban érzik magukat az ilyen darabokban, és az átlaghoz képest többen gondolják úgy, hogy komolyabban veszik őket, ha márkás ruhát viselnek” – emelte ki Kovács Anikó, a Stilago magyarországi projektmenedzsere.
A cipőnél nem engedünk
A válaszadók elsősorban plázákban és márkaüzletekben szoktak vásárolni, ugyanakkor 27 százalék az interneten néz körbe, ha márkás darabot keres. „A webáruházak sokszor nagy kedvezménnyel tudják kínálni a ruhákat, hiszen nem kell számolniuk az üzlethelyiség bérleti díjával, valamint a raktárkészlet fenntartásának költségével, ami az árérzékeny magyar hölgyek számára különösen nagy előnyt jelent” – magyarázta Kovács Anikó.
A ruhadarabok közül a cipőnél ügyelünk leginkább a minőségre: a megkérdezettek 78 százaléka számára kiemelten fontos, hogy a lábbelije márkás legyen. A második helyet a kabát szerezte meg, de azt már mindössze a válaszadók 40 százaléka jelölte meg, míg a dobogó harmadik fokára a nadrág került. A legkevésbé a kiegészítők, valamint a ruhák és szoknyák esetében fontos a márkajelzés.
Nem kelendők az utánzatok
Bár valóban fontos a brand – a hölgyek 92 százaléka figyel oda rá vásárlás közben –, nem a magamutogatás a cél: mindössze a felmérés résztvevőinek 5 százaléka szeretné, hogy mások is lássák, ha drágább darabokat visel. „Ez összecseng azzal, miszerint a márkás ruhákat jobb minőségűnek tartjuk – magyarázta Kovács Anikó. – Emiatt lehet az is, hogy az utánzatok nem népszerűek a magyar hölgyek körében.” A megkérdezettek egyötöde soha nem venne hamisítványt, további kétötöde ugyan vásárolt már ilyen darabot, de általában megbánta azt. Csupán 3 százalék gondolja úgy, hogy az utánzatok kizárólag a márkajelzésben különböznek az eredeti daraboktól.
A felmérés hátteréről:
A Stilago több mint 5000 fő online megkérdezésével végzett kutatást a márkák öltözködésben betöltött szerepéről. Az adatfelvétel 2014. október 20. és november 2. között zajlott. A nem reprezentatív felmérés eredményei több mint 5000 magyar hölgy válaszain alapulnak.