Ferihegy üzemszerűen működik, rövid, csak 20-30 perces késéseket okoz a menetrendben a Malév földi kiszolgáló cégének, a Malév Ground Hendling (GH) dolgozóinak munkabeszüntetése – mondta Hardy Mihály, a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport kommunikációs vezetője. A Malév GH nem csak a Malév, hanem jó néhány más légitársaság földi kiszolgálását is végzi. A szolgálatra rendelt 200 dolgozóból 35-40 nem vette fel a munkát – mondta Hardy Mihály. Hozzátette: az utasok bejelentkezése, a poggyászfeladás és -kiadás zavartalan.
A Malév repülőgépeit a Budapest Airport igyekszik olyan állóhelyekre állítani, ahol könnyebb a mozgatásuk, mert a sztrájk miatt a szokottnál kevesebb vontató, illetve szállítójármű áll rendelkezésre.
Hegedűs Ádám, a Malév szóvivője elmondta, hogy a légitársaság reggeli 10 járata kisebb késésekkel elindult. Délben további 13 induló járata van a társaságnak, egyelőre ezeknél is csak kisebb késésekre számítanak. Délután 15 Malév járat indul Ferihegyről.
A Malév GH vezetését meglepte a szakszervezet sztrájkbejelentése, miután a hétfői egyeztetésen úgy tűnt, hogy közeledik a felek álláspontja – mondta Limburger Lóránt, a Malév földi kiszolgáló cége, a Malév GH vezérigazgatója. Hétfőn nem okozott fennakadást a földi kiszolgálók sztrájkja, kedden azonban akár jelentős késésekre is lehet számítani – tette hozzá. A reggeli műszakban mintegy 35-40 munkavállaló sztrájkol, a menedzsment minden lehetséges megoldással forgalom biztosítására törekszik, alvállalkozók törvényes bevonásával is – mondta.
Limburger Lóránt elmondta, hogy a szakszervezet továbbra is 20 százalékos béremelést követel 2010-re, de új követelésként a megszüntetett kollektív szerződés visszaállítása is megjelent.
A Malév GH reprezentatív szakszervezete, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) hétfőn estétől hirdetett munkabeszüntetést. A LESZ 20 százalékos béremelést követel 2010-re és a megszüntetett kollektív szerződés visszaállítását akarja elérni.
A LESZ szerint szabálytalan intézkedésekkel igyekszik megtörni a munkáltató a Malév földi kiszolgáló cégénél folyó sztrájkot, ezért a szakszervezet munkajogi ügyekben a Munkaügyi Felügyelet azonnali helyszíni vizsgálatát kérte, a biztonsági előírások megsértésének hivatalos megállapítása érdekében pedig a Légügyi Igazgatósághoz és a Repülőtéri Rendőr Igazgatósághoz fordult.
Kifogásolják, hogy az alapbérek utoljára 2006-ban emelkedtek a cégnél, azóta csak a pótlékokat „toldozgatták”. A kollektív szerződés egyoldalú és a szakszervezet szerint vitatható jogosságú felrúgásával a cégvezetés tavaly nyár végén ezeket a pótlékokat eltörölte. A keresetek az idén átlagosan húsz százalékkal csökkennek, egyes beosztásokban a veszteség azonban az 50 százalékot is megközelítheti – teszik hozzá.
Az azóta folyó egyeztetéseken a menedzsment előremutató javaslattal a LESZ szerint nem állt elő, fél áron alkalmazott kölcsönzött munkaerőt vett fel a check-in munkakörbe, és megkezdte új, külsős munkavállalók kiképzését repülőgép-kiszolgáló berendezés-kezelő munkakörbe.
(MTI)