2024. 04. 26. péntek

image2

Írta: Kiss László

www.kisshajos.hu

L: www.royalmagazin.hu (Utazás rov.)

Nyilas jegyében születtem, ami meghatározta egész életemet.

„A NYÍL a vágtatást, utazást, a megsebesítést, a harcot éppúgy jelenti, mint a gondolat és kíváncsi kutatószellem merész szárnyalását. Udvarias, kedves és játékos. Rohanás az élete. Okos és szellemes, általában jó nyelvérzéke van, s mindenütt otthon érzi magát. Nem szereti az erőszakot, sem a hazugságot, de a kompromisszumok embere.

Optimista, mozgékony, derűs és intelligens. Tele van jó akarattal és jóhiszeműséggel. Bizalmat kelt mindenkiben. Korán elszakad a családtól, szívesen él egyedül.

Nem bír egyhelyben ülni, mennie, utaznia kell. Mindig van valami nemes célja, törekvése, melynek érdekében sokszor erején felül is tevékenykedik…

Egész életem bizonyította, bizonyítja ezeket a meghatározásokat.

Nagyon korán, már hároméves koromban megkezdtem az utazásokat.

Az első jármű, amelyre felülhettem, egy hatökrös fogat volt, melyet a béresként foglalkoztatott Hódi nagyapám hajtott Sajóvámoshoz tartozó Kőkosáron.

Nagyon a szívemhez nőttek ezek az állatok, még ma is szívesen emlegetem a nevüket: Gombos, Bokros, Jáger, Puskás, Fattyú, Virág.

Már ekkor megtanultam, mit jelent a „HATÖKÖR”!

Az ökrös fogatok után a vonat következett.

Szüleim Budapesten dolgoztak, ezért Sajóvámosi nagyszüleimtől gyakran utaztam hozzájuk VONATTAL!

Nagyon kedveltem ezt a hat órán át tartó vonatozást. El is köteleztem magam egy életre – amikor eljött az ideje – beálltam a MÁV szolgálatába.

Megnyílt előttem az út egész Európába a biztosított első osztályú szabadjeggyel.

Érettségi után azonban (1951) már egy MALÉV géppel repültem – 40 perc alatt – Miskolcról Ferihegyre.

Az ökrös fogat és a vonatok után megkedveltem a repülést is.

Az első határ átlépésem még vonattal történt 1956-ban.

A MÁV Tisztképző jóvoltából, egy kéthetes Csehszlovák jutalom körutazáson vettem részt, bejárva a nagyobb városokat, feljutva a Magas Tátra csúcsára, ahol augusztusban még hógolyózni is lehetett.

Prága, Pozsony, Brno, Kassa mellett Karlovy Vary maradt meg leginkább emlékezetemben, ahol a filmfesztiválokat tartották.

Ekkor tapasztaltuk meg testközelből, hogyan történik a csempészés a vonatokon.

(Néhány kollégám élt is a lehetőséggel, sikeres volt a próbálkozás. Nagy sikere volt pl. a nejlon karóráknak!)

A vonatról – közben – átpártoltam a hajóra.

Beneveztem az IBUSZ által meghirdetett aldunai hajóútra. (1957)

Novi Sad, Belgrád, Ada Kaleh és Orsova voltak a meglátogatott városok, ahonnan autóbusszal vittek tovább Herkulesfürdőre.

Ekkor még eredeti szépségében, izgalmában élvezhettük a Kazán szoros, Vaskapu látványát.

Feleségemmel első közös külföldi utam Lvov (Lemberg), Kijev, Moszkvába vezetett. (1959)

Mivel eszperantista voltam, részt vettem az Eszperantó Kongresszuson Várnában és Tirnovoban. (1962)

A KTE. szervezésében lengyel tanulmány körútra indultunk: Krakow, Novy Targ, Okocim, Wieliczka, Auschwitz, Gdansk, Sopot, Gdynia érintésével, amikor kipróbálhattuk a tutajos közlekedést is a Dunajecen. (1963)

Rövid kiruccanást szerveztem három kollégámmal: Bécs, Innsbruck, Salzburgba. (1965)

Három kollégámmal együtt látogattuk meg Berlint és Drezdát. (1969)

A következő években a bolgár tengerpartra jártunk családommal üdülni. Aranyhomok, Várna.

Zlatni piasaci: tevegelés az Arany homokon

Földközi tengerre utazva Rijekáig (Fiume) az ADRIATICA kényelmes fekvőhelyes kocsijában utaztunk, majd a csodálatos üdülő helyeket bejárva a LIBURNIJA fedélzetén folytattuk éjjeli hajózásunkat.

Split volt utazásunk célja, de érintettük Rab, Zadar és Sibenik kikötőit is, majd Korcula szigetén vetettünk tanyát. Egy hetes üdülésünket Dubrovnikban (Raguza) élveztük, ahol első ízben láthattunk sztriptíz műsort. (1975)

Megkaptam azt a lehetőséget, hogy egy következő „BÉKE VONAT” forgalmi kísérője lehetek: Kijev, Leningrád, Moszkva útvonalon.

Itt éltem meg azt az élményt, hogy milyen a hajózás a Néván, úszó jégtáblák között. (1978)

Isztanbuli kirándulásunk során hagytuk el – első ízben – az ÖREG KONTINENST. A Boszporuszon hajózva ünnepelhettem meg 48.-ik születésnapomat feleségem társaságában. Ekkor sikerült áthajózni Kis-Ázsiába. (A helybéliek tanácsára azonnal vissza is fordultunk, mivel nem tartották biztonságosnak ott maradásunkat!)

Romániába már személygépkocsival tettük meg a nagy erdélyi körutat: Nagyvárad, Királyhágó, Bánffyhunyad, Kolozsvár, Torda, Gherla, Beszterce, Régen, Marosvásárhely, Segesvár, Albesti,

Székelyudvarhely, Farkaslaka, Korond, Parajd, Szováta, Gyergyószentmiklós, Gyilkos tó, Békás szoros, Bikaz, Borszék, Maroshéviz, Csíkszentdomokos, Mádéfalva, Csíkszereda, Tusnádfürdő, Szent Anna tó,

Sepsiszentgyyörgy, Brassó-Pojána, Fogaras, Nagyszeben, Gyulafehérvár, Déva, Vajdahunyad, Petroseni, Turnu Severin, Vaskapu, Herkulesfürdő, Karánsebes, Resicabánya, Temesvár, Arad. (1980)

Kolozsvár: Mátyás király szobra

Marosvásárhely: Kulturpalota

Tamási Áron: szobor

Máréfalva: Székely kapu

Próbára tettem a 127-es kis Fiatot, s a bolgár hegyeken át, Szófián keresztül Burgaszba mentünk nyaralni egy hétre a Fekete tengerre. (1983)

Következő években Szlovákia városai következtek: Pozsony, Kassa, Eperjes, Bártfa-fürdő, Zborov, Poprád, Zdiar, Magas Tátra Chopok (egy heti üdüléssel), Liptószentmiklós, Csorba-tó, Tátrafüred, Tátralomnic, Poprád, Svit, Lucivna, Domanovszka, Zvolen, Sahy (1986)

Kassa, Zdiar, Rozsnyó, Poprád, Késmárk, Sp. Bela, Lengyelország: Zakopane (Hotel Kasprovi), rövid üdülés, Bukovina, Novy Targ, Lisa Polana, Morskie Oko, Eperjes, Poprád, Csorba-tó, Rozsnyó, Král (1987).

Románia: Sic, Gherla, Marosvásárhely, Segesvár, Brassó, Predeal, Sinaia, Ghiurgiu. (1987).

Bulgária: Sumen, Karnobat, SOZOPOL! (üdülés), Mangalia, Braila, A-Galati, Tecucu, Bacau, Roznov, Pt.Neamt, Varadec, Ogliuzi, Mra-Neamt, Radausti, Sucevita, Borsai hágó,

Románia: Máramaros sziget, Nagybánya, Szatmárnémeti, Petea, Tirgu Mures, Satu Mare. (1987).

(Mazsaroff Miklós Munkácsy-díjas festőművész Alsózsolcán Bulgáriából betelepült kertész család gyermekeként jó barátom volt.

Gyakran visszatért szülei hazájába kedvelt tengerparti nyaraló helyekre festegetni. Így került sor – többek között – SOZOPOLRA is. Itt festette meg egyik kedvenc képemet is, amit szüleimmegvásároltak tőle. Ez a festmény nagyon magával ragadott – amit szüleimtől örököltem – úgy, hogy a hálószobámban az ágyam fölött felakasztva láthatom minden nap. Ez a kép inspirált arra, hogy nejemmel felkeressük azt a helyet, amit Miklós oly hűen adott vissza a vásznon. Egy hétig élvezhettük a romantikus település vendégszeretetét.)

SOZOPOL

Ausztria: Ebenfurth, Bécs, Gráz, Alsó-őr, Felső-őr, Pinkafeld, Eisenstadt. (1989)

NDK: Berlin (1990).

A Közlekedéstudományi Egyesület szervezésében Skandináv tanulmányi körúton vettem részt.

Első alkalommal jutottam át magyar útlevéllel Nyugat Berlinbe. Ekkor árusították ki az áruházakat, hogy az éjszaka folyamán már nyugati árukkal tudják feltölteni a polcokat. Nagyon nagy volt a roham a vásárló közönség részéről.

Svéd ország: Malmő, Stockholm, Varberg, Traslovslage, Falkenberg, Halmstad, Göteborg. (1990).

Malmő városháza                                                                       Stockholm

Úton Malmő felé                                                             Őrség váltás Stockholmban

Koppenhága: Kikötőben                                    Koppenhága: Belvárosban

Fordulópont következett be életemben!

1990.09.30-án, befejeztem aktív vasutas pályafutásomat. Átmenetet kellett találnom aktív életemből a nyugdíjas életformára. Ezért szerveztem meg egy nagy Nyugat-Európai körutazást a már korábban nyugdíjba vonult feleségemmel.

Megvívást kaptam Párisból Monsieur Michel Gyarmathytól a Folies Bergere művészeti igazgatójától egy előadásra.

Meghívást kaptam Brüsszelből a Dolonay házaspártól.

Meghívást kaptam Londonból Mr. Gábor Nyergestől és nejétől Maureentól.

A kedves meghívásoknak természetesen örömmel tettem eleget mindhárom helyre.

Nyugat-Európai programunk alapját ezek a meghívások képezték, ezekre építettem fel a teljes körutazást. A programot Párisban kezdtük.

Párizs: Eiffel torony

Párizs: Diadal ív/( 1990 )                                        Louvre Múzeum: Milói Vénusz

Párizsi látogatásunk első estjén látogattuk meg a világhírű revü színház művészeti igazgatóját (Folies Bergere), Monsieur Michel Gyarmathyt a dolgozó szobájában munka közben. Kedvesen fogadott, s írt egy pár sort azzal, hogy azt adjuk át a fő pénztárban, ami alapján megkaptuk a két belépőjegyet nagyon előkelő páholy két első székére, közvetlen a színpad előtt. Arra kért, hogy a nagy szünetben keressük meg őt a külön asztalánál, ahol aztán francia pezsgővel koccinthattunk. Első igazi, felejthetetlen élmény maradt első párizsi esténk.

(A magyar kormány által is kitüntetett nagy művészt halála után haza szállították szülő városába Balassagyarmatra – 1996 -, ott helyezték örök nyugalomra. Felkerestem a sírját, s fejet hajtottam előtte mind azon magyarok nevében is, akiket hasonló módon fogadott színházába.)

Nagy élmény volt – első ízben – IC. vonaton utazni Párizsból – Brüsszelbe. Nem volt határállomás, nem volt útlevél ellenőrzés, nem volt mozdony- és személyzet váltás.

Brüsszelben ünnepi pezsgős vacsorával vártak ránk Kathleen és Andy .

Megtekintettük az ATOMIUMOT és ismerkedtünk a várossal.

Brüsszel: virág piac 1990                                                Manneken pis/(1990)

AMSTERDAM

Amsterdam után meglátogattuk még: Antverpent, Hágát, Rotterdamot, majd Oostendbe vonatoztunk, hogy behajózzunk és átkeljünk a La Manche csatornán Londonba. (1990)

Dover fehér sziklái

(Babus a fedélzeten)

Úton Londonba (1990)

London: Victoria Station (1990)

Egy órás vonatozás után érkeztünk meg Londonba, ahol metróra váltottunk, azzal utaztunk a

HEATHROW repülőtérig, ahová – megbeszélés szerint – értünk jöttek kocsival vendéglátóink.

Nyerges Gábor barátommal, otthonukban.

Kényelmes lakosztályt kaptunk otthonukban, ahonnan eljárhattunk a városba ismerkedni.

Gábor és Maureen készséggel álltak rendelkezésünkre, hogy bemutassák a világvárost.

Big Ben                                                                 Trafalgár Tér

A nagy vezér előtt: WELLINGTON                                      Hyde Parkban

Tower Bridge                                                                            White Tower

WINDSOR/(1990)                                                            BRITISH MÚZEUMBAN

Londonból Skóciába folytattuk utunkat, de az utat megszakítottuk YORKBAN.

York Múzeum: királynő kocsija/(1990)/                          Edinborough vára

Edinboroughban a kora esti órákban egy skót szoknyás férfi fogadta városnéző járatunkat, már sötétedéskor, bőr dudával a hóna alatt.

Ebben a városban egyedül Walter Scott szobra emlékeztetett diákkori tanulmányaimra.

Kevés időt fordítottunk erre a „füstös” városra, mert a programunk tovább szólított.

GLASGOW volt a következő úti célunk, ahonnan egy átszállással tovább vonatoztunk Loch Lomondra. A „Lochnessi Szörnnyel” nem találkoztunk, de a csodálatos tó vidék a hatalmas hegyeivel felejthetetlen látványt nyújtott.

A sziget nyugati oldalán utaztunk vissza – ismét egy IC. vonattal – Londonba, az Ír tengerrel párhuzamosan.

Érintettük: Carlisle, Oxen Holme, Lancaster, Preston, Wigan, Wolverhampton, Coventry, s Rugby városokat.

Utolsó élményünk Londonban (1990.nov.07.) a karácsonyi fények meggyújtása volt. Az elsötétített városban egy – számomra ismeretlen – közismert futballista kapcsolta be a fényeket. Lenyűgöző látvány volt a sok ezer ember részére.

Másik útirányt választottunk hazafelé. Francia országban, Calaisnál értünk partot, s Lille, Metz, Strasbourg, Colman, Mulhaus érintésével jutottunk el Svájcba. (1990.)

BASEL                                                                                         LUXEMBURG

ZÜRICH

B. ST. GALLEN és FELDKIRCH között léptük át a határt, Innsbruck, Salzburg, Bécs, Budapest, Miskolc következett.

Ez volt az ELSŐ (!) igazi nyugati utazásom! (1990.)

A Közlekedéstudományi Egyesület szervezésében Olasz-, Francia országi tanulmányúton vettem részt: Velence, Róma, Siracusa, Catania, Taormina, Nápoly, Nice, Monte Carlo városokban. (1991.)

Tiszacsegéről írt pályázatommal a Magyar Rádióban megnyertem az országos első díjat. A rádió díjain kívül a Pegazus Tourstól kaptam egy néhány napos üdülést az olaszországi Garda tó partján fekvő Moderno városába.

Innen látogattunk el feleségemmel néhány közeli városba: Veronában megcsodálhattuk a hatalmas Arénát, majd a Capuletti család házának udvarán én is megsimogattam – sok férfi társaimhoz hasonlóan – Júlia bronzból készült szobrán a fényesre simogatott mellét.

Haza felé tartva ismét útba ejtettük a csodálatos Velencét! (1992.)

Szárnyas hajóval Bécsbe

Vacsora Grinzigben

(1998.)

1993 – ban, oroszlánrészt vállaltam a tiszai személyhajózás újraindításában. 2004 -ig szerveztem, irányítottam, vezettem a tiszai személyhajózást a tiszacsegei bázis állomásról. A legendás „CSEGE M/S”-sal Tiszacsege – Tisza-tó -Kisköre között.

A „ZEBEGÉNY MS.”- al Tiszacsege – Tokaj – Tiszacsege – Szolnok – Szeged között.

Zenés műsorok TV. sztárokkal a „ZEBEGÉNY M/S.” fedélzetén.

Miskolci Szalon Zenekar a „ZEBEGÉNY M/S.” fedélzetén.

„MAGYAR SZEMÉLYHAJÓZÁSÉRT” kitüntetés átvétele az 500 személyes „BUDAPEST” konferencia hajó fedélzetén. (2000.december 21.)

A MAHART PASSNAVE kiállítási anyagával rendszeresen részt vettem: Budapest, Debrecen, Miskolc, sőt NOVI SAD -on a vásár-, és kiállításon. (2002.)

Körutazás TUNÉZIÁBAN (2002.): Monastir, Sousse, Port El Kantaui, El Djem, Sfax, Gabes, Matmata, Douz, Kebili, Tozeur, Gafsa, Kairouan, Tunisz.

SOUSSE (Orient Palace)

Szahara kapujában                                                                     Tevegelés a Szaharában

Atlasz hegységben                                     Port El Kantaui: sétahajózás

El Djem

(2002.)

Szlovákiában és Lengyelországban kisebb kirándulások következtek (2003.):

Tátralomnic, Csorba-tó, Poprád, Rozsnyó, illetve: Zakopane, Zdiar, Novy Targ.

A „Szerelem Szigete” következett: CIPRUS – LARNACA – LIMASSOL (2003.)

Ebéd a tengerparton

Lehetőség kínálkozott – ciprusi utazási irodán keresztül – egy hajókirándulásra Egyiptomba.

„SERENA M/S. fedélzetén PORT SAID – ba.

Az éjszakai órákban fergeteges varieté műsorban gyönyörködhetett az 1300 fős közönség.

(2003.)

Port Saidból – fegyveres katonák kíséretével – autóbusz konvojjal értük el KAIRÓT.

Kairó: EGYIPTOMI MÚZEUM

Hajók a NÍLUSON

(2003.)

Mögöttem a SZFINX

Egyiptom után egy nagyon izgalmas, színes körutazás következett: MAROCCO!

A fővárosban (Rabat.) sikerült elfoglalnom a helyet két király (apa és fia) között.

Marrakesh, El Jadida, Casablanca, Volubilis, Rabat, Meknes, Fes, Ifrane, Beni Mellal, Agadirban néhány napos üdülés a tengerparton.

Őrség a királyi palota előtt

Királyi mecset

Bejárat a bazárba                                                             Királyi vár

Fes: Tímár negyed

Ebben az évben (2003.) még egyszer ellátogattam Bécsbe, illetve Grinzigbe egy sült kacsa vacsorára.

JORDÁNIA volt a következő körutazásom színhelye: Holt tenger, Amman a főváros, Jerash, Irbis, Umm Quais, Madaba, Nébó hegy, PETRA, Vadi Rum, majd néhány napos pihenő AQUABA – ban. (2003.)

PETRA a világ hét csodájának egyike

Mózes emlékmű a NÉBÓ hegyen

Hurghadai üdülésből ismét adódott lehetőség egy kis kirándulásra Egyiptomban (2005.).

Királyok völgye

Agamemnon kolosszusok

Luxorban érdemes volt körülnézni a városban.

Nagyon elegáns lovas kocsik vitték városnézésre az előkelő vendégeket.

Nekünk az elegáns királyi vendéglőben adatott meg a lehetőség, hogy elköltsük az ízletes ebédet.

Királyi étterem a Nílus partján

Kikötőben LUXORBAN, indulásra várva

(2005.)

Néhány napos üdülés következett Spanyolországban (Costa Brava/Callela, Barcelona) (2007.)

Barcelona: RAMBLAS

MONTSERRAT – KOLOSTOR

Élő szobor a RAMBLÁN

MÁLTA (2008.)

image73_2

Két érdekes dolog maradt meg az emlékezetemben: 56-os emléktábla a Felső Barracán.

ZAJTUN (2008.)

A világ – talán legnagyobb – nagypénteki felvonulása nemzetközi néző sereg között.

GOZO szigetre hajóval tett kirándulás is emlékezetes marad.

OLASZORSZÁG (2009.)

Nápoly, Capri, Sorrento, Pompei…

SORRENTO (2009.)

CAPRI (2009.)

AUGUSZTUS CSÁSZÁR KERTJÉBEN (CAPRI, 2009.)

POMPEI (2009.)

NÁPOLY (2009.)

CASTEL NUOVO (2009.)

image84KÉP

LUXUS YACHT KIKÖTŐ NÁPOLY (2009.)

NAPFELKELTE A VEZUV FÖLÖTT (2009.)

PORTUGÁLIA (2009.)

LISBOA, SINTRA, CABO DA ROCA, CASCAIS, ESTORIL.

Meglátogattam Madridban a régi ATHOSA és az olimpia idejére elkészült új Keleti pályaudvart, ORIENTE STATION -t amelyet Santiago Calavatra tervezett. A régi pályaudvaron már csak egy hangulatos étterem működik.

Calavatra csodálatos munkáival több helyen is találkoztam a nagy világban.

ATOSHA PÁLYAUDVAR MADRID

ORIENTE STATION MADRID

A híres 28- as városnéző villamos

Bikaviadalok ARÉNÁJA

Jeronimos kolostor

Hősök Emlékműve

BELÉM TORONY

ESTORIL: CASINO

Az emigrációban – családjával – itt élő Horthy Miklós ide járt kaszinózni.

ESTORIL: Találkozásom I. Károly király szobrával

CABO DA ROCA: Európa legnyugatibb pontja

ESTORIL YACHT KIKÖTŐ

SINTRA: Portugál királyok nyaralója

(2009.)

ÉSZAK – AMERIKA

Los Angeles, Dove Canyon, San Francisco, Laguna Beach, Huntington Beach, New Port Beach, Dana Point, Anaheim, Hollywood, Beverly Hills, Rancho Santa Margarita, Dallas, Florida: Palm Beach, Las Vegas, Grand Canyon.

Kedves baráti meghívást kaptam Californiából Sylvia Szabótól, aminek a legnagyobb örömmel tetem eleget.

image99KÉP

Vendéglátóimnál a 78.-ik születésnapomon: DOVE CANYON

DOVE CANYON: Golf pályán a születésnapomon

Bejárat a kikötőbe

San Francisco utcáin

Autóval át a GOLDEN GATE -n

Hajóval az ALCATRAZ börtön sziget körül

San Francisco VÁROSHÁZA

SZLOVÁKIA

ZDIAR (2010.)

KEDVENC KIRÁNDULÓ HELYEM A SZLOVÁK-LENGYEL HATÁRON

USA: NEW YORK, WASHINGTON (2011.)

A MISS NEW YORK hajóval körbe hajóztam ELLIS ISLAND–t. Ott fogadták annak idején a világ minden részéről érkezett bevándorlókat. Hódi nagyapám is ide érkezett két ízben is. A hatalmas épület ma már csak múzeumként üzemel, rengeteg látogatóval. Én is itt próbáltam rátalálni Sajóvámosi nagyapámra vonatkozó dokumentumokra.

TIMES SQUAREN

KÁVÉ A CENTRAL PARKBAN

DAKOTA 65. Itt gyilkolták meg John Lennont. Itt él ma is Yoko Ono.

N.Y: MANHATTAN AZ EMPIRE STATE BUILDING TETEJÉRŐL

TALLIN

image156   image157

EBÉDEM A MAGYAR ÉTTEREMBEN: TENKES KAPITÁNYA RESTORAN

TALLINI KIKÖTŐBEN INDULÁSRA VÁRVA. IRÁNY VISSZA HELSINKIBE.

LETTORSZÁG: RIGÁT CSAK ÁTMENETBEN ÉRINTETTEM! (2012.)

SPANYOLORSZÁG (2012.)

image176   image177

ITT SÖRÖZTEK: CLINTON, HAVEL ÉS HRABAL/ARANY UDVAR ÉTTEREM-SÖRÖZŐ

(ÉN IS)

EBBEN AZ ÉTTEREMBEN (SÖRÖZŐBEN) GYAKRAN SZEREPELTEK HÍRES AMERIKAI MUZSIKUSOK, ÉNEKESEK: BILLIE HOLIDAY, LOUIS ARMSTRONG ÉS MÁSOK… MA IS ÉLŐ ZENE VAN ESTÉNKÉNT.

KÁROLY HÍD: AZ ÖRÖK NEVETTETŐ

Ezt az utat most kivételesen nem vonattal, nem repülővel, hanem közvetlen autóbusszal tettem meg.

DÉLNYUGAT – ÁZSIA

DUBAI – ABU DHABI (2013.)

( 82.-IK SZÜLETÉSNAPOM! )

BURJ AL ARAB

image216 2  image217

ŐRSÉGVÁLTÁS A KIRÁLYI PALOTÁNÁL/TIVOLI: ÜNNEPI VACSORÁM SZÍNHELYE

image218  image219

TIVOLI ÉS MEGÁLMODÓJA: G. CARSTENSEN AKINEK A VÉLEMÉNYE AZ VOLT: HA AZ EMBEREK JÓL SZÓRAKOZNAK, AKKOR NEM GONDOLKODNAK A POLITIKÁRÓL! IGAZA VOLT?!

NYUGAT – BALKÁN

DAJTI EKSPRESSEL A DAJTI MONTAIN 1613 M. CSÚCSÁRA

TIRANA AIRPORT

GRAN CANARIA (2017.)

LAS PALMAS – TENERIFE: SANTA CRUZ (86.-IK SZÜLETÉSNAPOM)

LAS PALMAS KATEDRÁLIS

PLAZA SANTA ANA

BEVÁSÁRLÓ UTCA

SHOPPING CENTER

KOLUMBUSZ KRISTÓF HÁZA (MÚZEUM)

KOLUMBUSZ HAJÓJÁN

image242  image243

KANÁRI SZIGETEK CSODÁLATOS NÖVÉNY VILÁGA

VARSÓ (2018.)

POLAK WEGRI DWA BRATINKI – LENGYEL MAGYAR KÉT JÓ BARÁT………

Ezért szerettem Lengyelországot többször is meglátogatni, legutóbb Varsót.

image244 2

image264 2

image265 2

JELKÉPES HATÁR ÁTMENET

1990-BEN ITT LÉPTEM ÁT ELŐSZÖR NYUGAT BERLINBE.

image266 2

BOLDOG KARÁCSONYT MAGYARORSZÁG!

image271 2

KÖZEL – KELET

TEL AVIV-JAFO – JERUSALEM (2019.)

image272 2

SZIGORÚ ELLENŐRZÉSEK

MÁRIA MAGDALÉNA – HÉT ARANY KUPOLÁS – TEMPLOM

III. SÁNDOR CÁR ÉPITTETTE

(PANORÁMA AZ OLAJFÁK HEGYÉRŐL)

ÜNNEPLÉS UTÁN

TÖMEG A SIRATÓ FALNÁL

SZENT SÍR BAZILIKA

VIA DOLOROSA

A 830 méter magas Templom hegyre sok száz lépcsősort kellett

legyőzni gyalogosan a VIA DOLOROSA -ig.

A végén elfogyott az erő a 88 éves lábaimból,

– hiába nem vittem keresztet a hátamon –

megbotlottam egy lépcsőben és úgy elterültem, hogy mindkét kezemen és lábaimon sérülést szenvedtem.

Ezt nagyon erős figyelmeztetésnek könyveltem el

FENTRŐL!

Nyolcvannyolc éves korban be kell fejezni a világ körüli utazásokat!

Tudomásul vettem és szomorú szívvel ugyan, de betartom…

image286 2

Életem első 75 évének kalandos történeteit és utazásait a

FÖLDÖN, VÍZEN, LEVEGŐBEN” c.

életrajzi regényemben írtam meg, amely megjelent 2007-ben.

A könyvbemutató sajtó tájékoztatóján megjelentek.

Úti élményeimről rendszeresen beszámoltam a rádiókban is.

image289   image290

image291  image292

Egy-egy rádiós beszámolómat meg lehet hallgatni a www.kisshajos.hu honlap GALÉRIA rovatában is, ahol több ezer fotó van, amelyek nem kerültek be az írásos beszámolóimba.

Emlékeztetőűl most felidézem azokat az írásokat, amelyek korábban megjelentek a www.royalmagazin.hu UTAZÁS rovatában.

1./HÚSVÉT JEGYÉBEN A SZENT FÖLDÖN: KÖZEL-KELET/TEL AVIV-JAFFA-JERUSALEM (2019)

2./KARÁCSONY BERLINBEN (2018)

3./SZÜLETÉSNAPOM (87) AZ ATLANTI ÓCEÁN VIRÁGOS KERTJÉBEN (2018)

4./VARSÓI HÚSVÉT F. CHOPIN MELLETT (2018)

5./EURÓPA KULTURÁJÁNAK BÖLCSŐJÉT KERESVE: KRÉTA, KNOSSZOSZ, SANTORINI (2018)

6./SZÜLETÉSNAPOM (86) A KANÁRI SZIGETEKEN (2017)

7./SZKANDER BÉGTŐL AZ ATOMBIZTOS BUNKEREKIG (2017)

8./85 ÉVESEN A 103 ESZTENDŐS KIS HABLEÁNY MELLETT (2016)

9./SZINGAPUR AZ OROSZLÁN VÁROS (2015)

10./VIKINGEK NYOMÁBAN: ÍRORSZÁG, DUBLIN (2014)

11./VIKINGEK FÖLDJÉN: NORVÉGIA, OSLO (2014)

12./TAVASZ A MAGAS TÁTRÁBAN (2014)

13./EZEREGY ÉJSZAKA ORSZÁGÁBAN: DUBAI-ABU DHABI (2013)

14./HÚSVÉT A SZÁZTORNYÚ VÁROSBAN: PRÁGA

15./SZÜLETÉSNAP (81) A NAGY CSIZMA ORSZÁGÁBAN: MILÁNÓ (2012)

16./TISZÁTÓL A MANZANARESIG: SPANYOLORSZÁG-MADRID (2012)

17./ÉSZAK-EURÓPÁBAN: HELSIKI-TALLIN (2012)

18./NYOLCVAN ESZTENDŐMMEL AZ AKROPOLISZALATT (2011)

19./NEW YORKBÓL – WASHINGTONBA (2011)

20./TISZACSEGÉTŐL-SAN FRANCISCOIG (2010)

21./TISZÁTÓL AZ ATLANTI ÓCEÁNIG (2010)

22./NÁPOLYT LÁTNI ÉS…(2010)

23./HÚSVÉT COSTA BRAVAN (2010)

24./NAGYPÉNTEK MÁLTÁN (2010)

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!