2024. 05. 7. kedd

Gizella
1 EUR 389 HUF
1 GBP 455 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Kultúra
  • »
  • Benzingőzös sztorik a Kádár-kori utakról – új retró könyv

Benzingőzös sztorik a Kádár-kori utakról – új retró könyv

Megjelent a Tó-retró könyvtár legújabb kötete, amely a Kádár-kor autós hétköznapjait mutatja be. Glázer Tamás szerző az „Így autóztunk a 80-as években” című könyvvel rendhagyó korrajzot ad a bólogató kutyák, Koppány kipufogók, pár forintos benzin és pult alól szerzett alkatrészek világáról.
Ez az összeállítás olyan formában kalauzolja el az olvasókat a Kádár-kor utolsó évtizedeinek autós világába, hogy az szórakoztató, könnyed olvasmányt nyújtson a nosztalgiára vágyók mellett azoknak is, akik csak szüleik elmondásából ismerik ezt a világot. Benzingőzös kitekintés, amelynek nem központi elemei az autók és műszaki adataik. A fókusz olyan rövid történeteken van, melyek segítenek megérteni vagy éppen felidézni, hogy milyen is volt abban az időszakban autótulajdonosnak lenni. Kiderül, hogy mikor jelent meg az első közlekedési lámpa, az első autómosó, vagy miért nevezik ma is Traffipaxnak a sebességmérő
berendezéseket. Szintén kiderül, hogy mikor vette át az első hölgy a „hajtási engedélyét”, és hogyan
váltak elfogadottá a szocialista úton a női sofőrök. A rövid visszaemlékezések olykor évtizedeken át
ívelve magyarázzák meg egy-egy jelenség hátterét és az autók mellett kitérnek olyan ikonikus
gyártmányokra is, mint a Pannónia motorkerékpár vagy a Panni robogó, vagy bemutatják azt, hogy
miért tartották a kor kiskirályainak a kamionosokat és milyen is volt az életük valójában. Bekerültek a
válogatásba a korszak legeszementebb KGST-fejlesztései, a városokat romba döntő útépítési tervek,
sőt magánemberek visszaemlékezései is. A Tó-retró blog Facebook-oldalán több száz válasz és emlék
érkezett a szerző által feltett autós kérdésekre, ezekből a legviccesebb és legérdekesebb történetek
szintén bekerültek a könyvbe.
Glázer tamás szerző elmondta: „Különösen kedves nekem ez a könyv, hiszen eredetileg
autószerelőnek tanultam, és a 70-es évek elején született csepeli gyerekként nem volt nagyobb
álmom annál, hogy legyen egy saját autóm. Bár a Merkur új autóira soha nem volt pénzem, azért
használtan megtapasztaltam a kis- és nagypolszkik, a trabik és Skodák izgalmas világát. Ahogyan a
Tó-retró könyvtár minden kötetére, úgy a mostani könyvre is igaz a mottónk, hogy „Itt nincs sok
szám, mert a sztori a nagy szám” A szocialista járművek műszaki jellegzetességeit, történeteit már
sokan leírták előttem, én inkább azoknak az emlékeknek kutattam utána, amelyeket még ma is párás
szemmel idézünk fel: hogyan pimpelte a panellakó a kiskocsiját, honnan szerezte be a kötelező
bólogatós kutyát, mikortól lehetett az M7-esen a Balatonra vágtatni, és melyik évben meddig tartott
az M3? Hogyan lettek a nők is teljes jogú sofőrök, meddig kellett várni a Merkurnál az áhított új
autóra, és mennyibe kerültek a használt verdák? Milyen korábbi történések vezettek a 90-es évek
olajszőkítéséhez és mennyibe került a benzin a 80-as években? Remélem, hogy sokaknak akkora
örömet szereznek majd ezek a múlt idéző történetek, mint nekem, amikor írtam őket.”
Az „Így autóztunk a 80-as években” könyv szerves része a Tó-retró könyvtárnak, amelynek célja
szórakoztató történeteken keresztül bemutatni azt, hogy miként is éltek az emberek az előző
rendszerben. A sorozatban eddig az újdonsággal együtt öt kötet jelent meg, ebből két könyv a
Balaton rejtélyeivel és a Kádár-kori magyar tengerrel foglalkozik, egy szezonális kötet a 80-as évek
karácsonyait idézi fel, míg idén szeptemberben látott napvilágot a gulyáskommunizmus ízeit és
gasztro történeteit bemutató „Így főztünk a 80-as években” címet viselő kötet.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek