Veszélyes vegyszereket talált a Greenpeace új kutatása olyan vezető túramárkák termékeiben, mint például a nálunk is kapható The North Face és Mammut. A Greenpeace új kutatása azt mutatja, hogy miközben ezek a cégek a fenntarthatóságot hirdetik, termékeiket továbbra is úgynevezett PFC-vegyületek segítségével teszik vízhatlanná.
A PFC-k a környezetben tartósan megmaradó vegyi anyagok; egyes PFC-k ráadásul az emberi egészséget és a környezetet is károsítják. A Greenpeace ezért azt kéri az outdoor cégektől, hogy mutassák meg, hogy valóban tisztelik a természetet és haladéktalanul méregtelenítsék termékeiket.
A Greenpeace nagy outdoor ruházati tesztje:
* 11 márka *
* 40 terméke *
* 19 országból *
A Greenpeace 19 országban, köztük Magyarországon, összesen 40 terméket vásárolt és vizsgáltatott be 2015 októberében. A kutatás nemcsak ruházati cikkekben, de cipőkben, sátrakban, hátizsákokban, kötelekben és hálózsákokban is talált veszélyes anyagokat. A kutatásban 11 márka termékei szerepeltek, és számos márka, például a The North Face, a Mammut, a Columbia és a Patagonia termékei is fennakadtak. A vizsgált összesen 40 mintából csupán négy volt PFC-mentes. Egyes PFC-k hátrányosan érintik az utódnemzést, tumorok kialakulásához vezethetnek, és megzavarhatják a hormonrendszer működését is.
A vizsgált termékek közül egy The North Face-hátizsák származott magyarországi üzletből. A hátizsákban nem sokkal a kimutatási határ fölött, de megtalálhatóak voltak a PFC-k. De a többi vizsgált termék közül is számos elérhető a hazai üzletekben, köztük több olyan is, amelyből a kutatás az átlagnál magasabb koncentrációban mutatott ki PFC-vegyületeket. A Leaving Traces – The hidden hazardous chemicals in outdoor gear című jelentést ma mutatták be Európa legnagyobb outdoor szakmai vásárán, az ISPO München expón.
A PFC-ket, azaz a poli- és perfluorozott vegyületeket egy sor ipari eljárásban és árucikkben használják. Az outdoor szektor fontos felhasználónak számít, mivel a PFC-k segítségével hoznak létre vízhatlan, illetve a szennyeződéseket taszító termékeket. A PFC-vegyületek természetes körülmények között nem fordulnak elő, a környezetbe kikerülve a többségük csak igen lassan bomlik le, és a táplálékláncba is beépülnek. A szennyezés folyamata így szinte visszafordíthatatlanná válik. A Greenpeace 2015-ös kutatása a Föld legeldugottabb pontjain is kimutatta a PFC-k jelenlétét [1], de azonosították őket a delfinek szervezetében, jegesmedvék májában és emberi vérben is.
A vizsgálat magas koncentrációban mutatott ki perfluoroktánsavat (PFOA) is a The North Face és a Mammut márkák egyes termékeiben. A PFOA az egyik legkárosabb hosszú szénláncú PFC, melynek többféle egészségkárosító hatása is bizonyított, és egyebek között rákkeltő kockázata is ismert. Norvégiában ezért már be is tiltották a vegyület használatát.
Az elmúlt években sok outdoor termékekre szakosodott márka igyekezett átállni a hosszú szénláncú PFC-kről a rövid láncúakra, amelyek szerintük jobb alternatívát jelentenek. Bár az érintett márkák azt állították, hogy már nem használják a legveszélyesebb, leghosszabb láncú PFC vegyületeket, azokat mégis 18 termékben kimutatták. A közelmúltban azonban 38 ország több mint 200 tudósa amellett foglalt állást, hogy – a rövid szénláncú változatokat is beleértve – valamennyi PFC felhasználást kerülni kell az árucikkekben, így a textilipari termékekben is. [3]
Az eredmények csalódást okoznak az outdoor sportok rajongóinak, akik azt szeretnék, ha ruházati cikkeik épp olyan tiszták és fenntarthatóak lennének, mint kedvelt kirándulóhelyeik.
Miközben az olyan vállalatok, mint a The North Face és a Mammut szívesen reklámozzák magukat a természet szeretetével, a termelési láncban veszélyes, káros vegyszerekre támaszkodnak. Az outdoor közösséggel együtt ezért a Greenpeace azt kéri tőlük: mutassák meg, hogy valóban tisztelik a természetet. Mondjanak le a veszélyes vegyi anyagok használatáról, és haladéktalanul méregtelenítsék termékeiket.
És hogy ez nem lehetetlen, arra példa a brit Páramo Directional Clothing nevű cég, amely a napokban bejelentette, hogy elkötelezi magát termékei méregtelenítése mellett. [4] A Páramo az első olyan outdoor márka, amely a teljes termelési láncából kiiktatta a PFC-ket. A brit vállalat ezzel 34 nemzetközi divat- és sportruházati márkához csatlakozik, akik már korábban csatlakoztak a Detox-mozgalomhoz.
A Greenpeace kutatásának érdekessége, hogy a terméktesztelést nagyban a támogatói és az outdoor termékek célközönségének véleményére építette, a tesztelendő termékeket ugyanis ők maguk választhatták ki. A http://detox-outdoor.org/ oldalon több mint 30 000 szavazat gyűlt össze, többek közt Magyarországról is, és a Greenpeace a 40 legtöbb szavazatot szerző terméket küldte el laboratóriumi elemzésre.