Amikor a világ vezető márkaneveire gondolunk, elsőként sikertörténetek, hatalmas bevételek, hírnév és csillogás jutnak eszünkbe. Ahhoz azonban, hogy egy márka kiemelkedjen a termékek és szolgáltatások szürke tengeréből és nagy névvé váljon, szükség van valami pluszra, valamire, amivel megkülönbözteti magát versenytársaitól és biztosítja piaci növekedését, ismertségét és keresettségét.
Mindezt hosszú távon kell megvalósítania a vezető márkanévvé vált cégeknek, hiszen az üzleti életben nem elég egy kezdeti jó ötlet, az innovatív és kreatív működést hosszú távon fenn kell tartani.
Az alábbiakban 5 nagy magyar és külföldi márkanévről számolunk be, akiknek sikerült mindezt elérni és akiknek nevét így a világon már szinte mindenhol ismerik:
Prezi
A Prezi internetes prezentációkészítő szoftvert fejlesztő cég egyike a mai top magyar márkáknak. A hagyományos prezentációs technikákkal szakító Prezi alkalmazás annyira elterjedtté vált mára, hogy 17 millióan használják világszerte és másodpercenként készül a világon valahol egy prezentáció a Prezi szoftverrel. Az alkalmazás újdonsága, hogy térben mozgó előadás létrehozását teszi lehetővé, ami által a korábbi lapozásos technika korlátai megszűnnek. A céget magyar tulajdonosa 2008-ban alapította Budapesten, röviddel később, 2011-ben az amerikai Accel Partners vállalat 14 millió dollárt fektetett be a Prezibe a hvg.hu adatai szerint. Az alapító álma, hogy vállalkozásával úgy változtassa meg Magyarországot, mint ahogy a Nokia tette Finnországban. A Prezi filozófiájára jellemző, hogy hosszú távon gondolkodik és kiváló minőségű termék előállítására törekszik. A cég komolyan veszi azt a HR-es alapvetést, hogy egy vállalat legnagyobb értékét munkatársai alkotják. Igyekeznek a munkatársakat inspirálni és motiválni, az alkalmazottak különböző részlegek munkájába nyerhetnek betekintést és lehetőségük van tehetségüket és kreativitásukat változatos területeken kibontakoztatni. A dolgozók méltó környezetben tölthetik munkás perceiket: a Prezi új Nagymező utcai irodája Magyarország legkedveltebb munkahelye. Az iroda jellegzetességei a kényelmes, mozgatható bútorok, az elkülönített pihenőszobák, a műfűvel borított tetőteraszok és a dolgozókat ingyen étellel és itallal ellátó bisztró. Hiszen a cég hitvallása szerint csak a magukat jól érző és elégedett emberek képesek igazi kreatív és elhivatott munkára.
Forrás:prezi.com
H&M
A H&M, Hennes & Mauritz AB egy svéd divatmárka, kategóriájában a legnagyobbak közé tartozik a világon. Nem egy új vállalat, története az előző század közepére nyúlik vissza, de természetesen az 1947-es alapítás óta a cég sok változáson és megújuláson ment keresztül, hiszen nem könnyű a divatmárkák népes táborából kitűnni. Nagy sikert aratott a cégnek az az innovatív próbálkozása, hogy híres tervezők és divatházak legújabb modelljeinek főbb stílusjegyeit felhasználva alkotott a mindennapi emberek számára is hordható, mégis divatos, az aktuális trendeket követő ruhákat. A H&M saját dizájnerek alkalmazása mellett gyakran működik együtt híres tervezőkkel és bocsát ki egyedi kollekciókat: így ötvözték a megfizethető divatot a stílussal és a kifutók trendjeivel. A cég jelszava a minőségi és fenntartható divat megfizethető áron. Nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre és egy kreatív ötlet formájában ötvözte a fenntarthatóságot a vevőknek nyújtott előnyökkel: az üzletekben mindenféle kiselejtezett ruhanemű beváltható, egy zacskó ruháért pedig egy vásárlási utalvány jár a vásárlónak. Az összegyűjtött ruhákat újrahasznosítják és új divatos H&M viseletek készülnek az így nyert anyagból. Az akció világszerte nagy sikert aratott, főként az egyre környezettudatosabb vevők körében. Emellett a H&M szinte minden más üzletnél lazábban kezeli az áruk cseréjét vagy visszavételét, 30 napon belül a boltokban mindennemű rosszallás és kérdezősködés nélkül visszaveszik a kegyvesztett ruhadarabokat, ami nagymértékben növeli a vásárlási kedvet. A HM ma a világ 59 országában több mint 3600 üzlettel rendelkezik és 21 országban biztosít online vásárlási lehetőséget – derül ki a cég honlapjáról.
Forrás:www.hm.com
PokerStars
A PokerStars mára tulajdonképpen meghódította az online póker világát, a cég büszkélkedhet ma több mint 50 millió felhasználó világszerte. Ugyanakkor a vállalat nem állt le a fejlődésben, hanem folyamatosan terjeszkedik innovatív módokon. Merész lépés volt a cég részéről, hogy az online póker világából kimerészkedve az élő versenyekre is kiterjesztette tevékenységét, ismert kaszinókkal való együttműködések keretében. A póker népszerűsítése érdekében immár hagyományosan támogat elismert sportolókat, akik a PokerStars brand nagyköveti szerepét töltik be. Legutóbb olyan futballhírességek csatlakoztak a csapathoz, mint Neymar Jr és Cristiano Ronaldo. A vállalat neves pókereseményeket is szervez, köztük a European Poker Tour vagy a Latin America Poker Tour, hogy így csináljon kedvet az online játékosok millióinak az élő versenyekhez is. A cég terjeszkedése ma már nem korlátozódik a póker területére, hiszen az idei év elejétől PokerStars Casino indult, mely különböző népszerű kaszinó játékok, mint a blackjack és a rulett. Továbbá a vállalat képes volt, hogy gyorsan reagálni a felhasználók elmozdulására az online szolgáltatásoktól a mobil alkalmazások felé, hiszen a mobil kaszinó piac növekedését 18,36%-ra becsülik a következő 5 évben. A PokerStars kibővítette mobil telefonos alkalmazásait népszerű kaszinó játékokkal és egyéb innovatív megoldásokkal, mint a multi player játék, hogy fokozza a felhasználói élményt, és hozzon létre egy egyedülálló játék dinamikus. Tehát folyamatosan igyekszik alkalmazkodni a felhasználói szokások változásaihoz új kreatív termékek és szolgáltatások biztosításával.
Forrás: www.pokertstars.com
Starbucks
A Starbucks amerikai központú nemzetközi kávéház láncolat, Magyarországon 2010 óta van jelen, egyelőre csak a fővárosban, de tervben van a vidéki terjeszkedés is. Az első budapesti kávéház nyitását óriási érdeklődés övezte, az első napon hosszú sorok kígyóztak a kávézóban. Hogyan sikerült a Starbucksnak egy ilyen vonzó márkanevet felépítenie? A vállalat relatíve alacsony reklámköltségekkel dolgozik, nem tömeges piacokat kíván megcélozni erőszakos reklámozással, hanem a vendégekre bízza a hírneve terjesztését, valamint kellemes hangulatú, központi elhelyezkedésű kávézóival csalogatja vásárlóit. Filozófiája, hogy nem csak egyszerűen kávét árul, hanem élményt. Az italkínálat összeállításakor elengedhetetlen volt a kreativitás: Nyilatkozata szerint a társaság szóvivője Lisa Passe a Wall Street Journal, a Starbucks több, mint 87 000 különböző italkombinációval várja a vásárlókat, melyek között megtalálhatók a változatos kávék, kávéitalok, kapucsinók mellett a főzött és jeges teák és a csokoládéitalok is. A vállalat néha olyan különlegességekkel áll elő, mint a barna sör ízű latte. A vendégek három dolog miatt keresik fel a kávézókat: a kávé, az üzletek hangulata és az emberek miatt. A dolgozók fontos szerepet játszottak a márkanév felépítésében, a vállalat sokat fektetett az alkalmazottak betanításába, akik a termék és a cég nagyköveti szerepét töltik be. A Starbucks imázsát erősíti, hogy a fair trade, vagyis méltányos kereskedelem támogatója, a fejlődő világ kiskereskedőit segítendő más vállalatoknál magasabb áron szerzi be a kávébabot.
Forrás: www.stabuks.com
Zwack Unicum
Végül egy hagyományos nagy magyar márkanév: a Zwack Unicum. Az ital modernkori sikerének titka a hagyomány és az újítások kombinálása. Egy klasszikus termékről van szó: a márka az 1800-as években került bejegyzésre, nevét II. József császár adta, aki az ital megkóstolása után a következőket mondta: „Das ist ein Unicum.” Marketingstratégiájában a cég ma is épít erre a legendára, megtartották például a több mint száz éves arculatot: a gömbölyű üveget rajta a kereszttel, csak a kereszt színe változott vörösről aranyra. A Zwack gyár családi vállalkozás, a rendszerváltás után Zwack Péter vásárolta vissza a szocializmus alatt államosított céget. A tradíciók ápolása mellett azonban folyamatosan szükség volt a megújulásra is: így a hagyományos Unicum mellett a termékek palettáját kibővítették új italokkal, mint például a citrusos ízű Unicum Next vagy a Zwack nemes pálinkák, amelyek 100% gyümölcsből készülnek. Az új italok a fogyasztók és a különböző korosztályok egyéni ízlését igyekekeznek követni, így növelve a termékek piaci részesedését. A cég ma földrajzilag is terjeszkedik, új piacokon próbálja megvetni a lábát, így a Zwack termékek már Kínában, Dél-Amerikában és az Egyesült Államokban is megtalálhatók.
Forrás:www.unicum.hu