A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál 2009 óta működik a telefonos ügyintézés, ahol folyamatosan bővül azoknak az ügyeknek a köre, amit az ügyfelek személyes jelenlét nélkül, gyorsan intézhetnek. Telefonon az alábbi ügyek intézhetők:
• adófolyószámlával kapcsolatos tájékoztatás, adónemek közötti átvezetés
• ügyfélkapu
• bevallásokkal kapcsolatos tájékoztatás
• papír alapú bevallás javítása
• egyedi bejelentések
• változás-bejelentések
• közösségi adószám igénylése
• közösségi adószám érvényességének ellenőrzése
• ellenőr személyazonosságának ellenőrzése
• online pénztárgépek regisztrációja
• jövedelemigazolás
• adóigazolás
• illetőségigazolás iránti kérelem
• adóazonosító jelről igazolás kiállítás
• egészségügyi szolgáltatási járulék hatálya alá történő bejelentkezés
• a gépjármű forgalmazók illetékmentességének megállapításához kapcsolódó nyilatkozat rögzítés
A szolgáltatás igénybevételéhez egyedi azonosító kód (PIN-kód), azaz ügyfélazonosító szám szükséges, mely a papíron vagy ügyfélkapun keresztül beküldött „TEL” nyomtatványon illetékmentesen kérhető. 2015-ben lehetőség van arra is, hogy a magánszemélyek a személyijövedelemadó-bevalláson (1453) kérjék az ügyfélazonosító számot.
A telefonos ügyintézői rendszer előnye, hogy nem csupán az adózó járhat el saját ügyében, hanem képviselője is, amennyiben a NAV-hoz bejelentett állandó és teljes körű meghatalmazással rendelkezik.
Az ügyintézés az adózó azonosításával kezdődik, melyhez az adóazonosító jelet, illetve az ügyfélazonosító számot kell megadni. A sikeres azonosítást követően az ügyfél az intézendő ügyének megfelelő menüpont kiválasztásával rögtön az ügyintézővel veszi fel a kapcsolatot. A telefonbeszélgetést a NAV rögzíti, mely 90 napon belül – üzemidőn kívül – visszahallgatható.
A telefonos ügyintéző rendszer belföldről helyi tarifával a 06-40/20-21-22 telefonszámon, munkanapokon hétfőtől csütörtökig 8.30-tól 16 óráig, míg pénteken 8.30-tól 13.30-ig hívható.
A témával kapcsolatban bővebb tájékoztatás a NAV honlapján érhető el (www.nav.gov.hu).