A vasárnapi vébé döntő volt a legizgalmasabb sportesemény a Facebook történelmében.
Világszerte 88 millió ember beszélt a Facebookon az argentin-német focimeccs különböző pillanatairól. Összesen 280 millió különböző interakció történt a Facebookon bejegyzések, hozzászólások és lájkok formájában a brazil világbajnokság utolsó meccsével kapcsolatban.
A 2013-as Super Bowl így a második helyre csúszott, hiszen ott “csak” 245 millió interakció történt.
A legtöbbet a Facebookon Mario Götze-t és Lionel Messit emlegették.
A döntőt a Facebookon az USÁ-ból követte a legnagyobb érdeklődés, a legtöbb reakciót az utolsó sípszó váltotta ki, amikor a Németország a negyedik alkalommal lett világbajnok.
„A sportesemények rajongói mindig is szerették megosztani egymással az élményt. Napjainkra a közös meccsnézések fontos kiegészítője lett az is, hogy a tévé előtt vagy a szórakozó helyen mellettünk ülő barátainkon kívül Facebookos ismerőseinknek is elmondjuk a véleményünket.” -mondta el Lévai Richárd közösségi média specialista.
„A média fogyasztási szokásaink abban is változtak, hogy közvetítések alatt azonnal rákeresünk a Google-ben arra, ha valami érdekel minket egy játékossal vagy egy csapattal kapcsolatban.”
A teljes vébé alatt természetesen a különböző csapatok támogatása is folyamatosan változott.
A kieső csapatok rajongói, más-más továbbjutókhoz csapódtak attól függően, hogy inkább fontosabbnak érezték a saját kontinensük másik országának győzelmét, vagy éppen ellenkezőleg: a nagy rivális ellen szurkoltak tovább.
Például Dél-Amerikában a két legnagyobb ellenfél Argentína és Brazília.
A bazil szurkolók nagy része az Argentin csapat ellenfelének szurkolt az elődöntők során.
Európában hasonló a helyzet, ott az olasz–német ellentét volt a meghatározó.
Például a németországi Facebookozók jelentős része inkább Urugaynak szurkolt, amikor Olaszországgal játszott.
A Facebook adatelemző csoportjának adatai szerint a döntőben a Facebookozók 55%-a Németországot támogatta, 45%-uk pedig Argentinát.
Talán nem meglepő, hogy a holland Facebookozók európai szomszédjuknak drukkoltak inkább (81%-os arányban), mint az argentin csapatnak, akitől kikaptak.
Érdekesebb viszont az, hogy a brazilok nagy része a döntőre azt a német csapatot támogatta, akitől 7-1-es vereséget szenvedtek.
A magyar Facebookozók körében az érdeklődés a foci vébé iránt jelentősen nőtt.
Míg az első meccs előtt mindössze 100-150 ezer 8 év fölötti hazai Facebook felhasználót érdekelt valamilyen szinten a világbajnokság, a döntő környékére 250-300 ezerre nőtt ez a szám.
A magyar focirajongók is inkább a németekre voltak kíváncsiak a Facebookon.
Nagyjából 90 000 ember érdeklődött a német nemzeti válogatott iránt a Facebook szerint, míg az Argentin csapat mindössze 70 000 Facebookozót érdekelt.
A Google-ben a világbajnoksággal kapcsolatos témában 2.1 milliárd keresés történt.
A döntő kapcsán a német csapattal kapcsolatos témákban több keresés történt, hiszen a kereséseknek mindössze 33%-a foglalkozott az argentinokkal.
A döntő során olyan témákra kerestek az emberek, mint például Messi hányt-e a döntőben, Beckham támogatja-e az argentinokat, vagy ki volt a bíró a meccsen.
Források:
Facebook Media, Facebook Data Scienece Team, Facebook Ads, Google Trends
Lévai Richárd, közösségi média specialista