A Figaro házasságának betiltása persze nem korunkra, hanem az 1700-as évekre vonatkozik, ami miatt Mozart szövegírójának át kell dolgoznia a darabot. Az idei, augusztus 2-3-i előadás pedig aktualizálja a világszerte sikeres operát. Gróf helyett mai politikus, szobalány helyett személyi edző szerepel a kamarazenekarra áthangszerelt operában.
A cenzúra tiltólistájára került Európa több országában a XVIII. században a Figaro házassága, amely mára a világ valamennyi nagy színházának repertoárján szerepel. Az eredeti dráma íróját, Beuamarchais-t 1778-ban XVI. Lajos a vígjáték botrányba fulladt ősbemutatója után lecsukatta. A felzúdulás oka a darab témája: a cselekmény az első éjszaka kegyúri joga körül bontakozik ki, konfliktus támad úr és szolga között, a végkifejletben pedig a parasztok megszégyenítik grófjukat.
A karrierépítéshez már akkoriban is tisztelet és alázat szükségeltetett, ezek a tulajdonságok azonban mind hiányoztak Mozartból. Nemigen mozdult ki a maga furcsa, bohém társaságából. A zeneszerző az 1780-as évek közepén lehetetlen kívánsággal állt a Casanova hírében álló Lorenzo Da Ponte elé, akit nem sokkal korábban II. József a bécsi olasz opera udvari költőjévé nevezett ki. Készítsen neki egy szövegkönyvet, kérte Mozart, mert ő most megírja a nagybetűs Operát, a műfaj igazi remekművét, amely mindkettőjük nevét halhatatlanná fogja tenni. A feldolgozandó mű pedig a prózai színházban botrányos Figaro házassága.
Az óvatos Da Ponte azt javasolta, hogy a vígjáték rossz híre miatt kezdjék titokban a munkát, idővel ő majd meggyőzi II. Józsefet arról, hogy a zenemű méltó a bemutatásra. A költő kihagyta az eredeti vígjátékból a kor erkölcse szerint illetlen, illetve a királyi hatalmat sértő részeket. Úgy igazította a szövegkönyvet, hogy a társadalmi egyenlőtlenségekről ne essen benne szó. Úrnő és szolgálójának ruhacserés jelenete például éppen a különbségek elmosódását hivatott mutatni.
A Városmajori Színpadon augusztus 2-án és 3-án műsorra kerülő Figaro házassága újabb módosításokat tartalmaz. A rendező, Hábetler András ez irányú szándéka a modernizálást szolgálja, mely úgy történik meg, hogy Mozart muzsikája és a vígopera tartalma változatlan marad. Csakhogy gróf helyett mai politikus az, aki a hatalmával kíván visszaélni, és neki természetesen nem szobalány az alkalmazottja, hanem személyi edzője és masszőrje.
Noha a kimagasló énekesek közreműködésével előadott vígopera minden hangjegye megegyezik majd a Mozart által lejegyzett kottával, a közönség mégis újszerű zenei csemegét kap ezzel a vígoperával. Köteles Géza, az operaház karmestere és korrepetitora ugyanis áthangszerelte kamaraegyüttesre a Figaro házasságát, két szintetizátorra, hegedűre, brácsára, nagybőgőre, ütős szekcióra, valamint egy klarinétra és szaxofonra fogja megszólaltatni a fülbemászó, jól ismert dallamokat.
Fotó: Herman Péter / Szabad Tér Színház