Bár a mai, 21. századi – sőt, csak hogy használjuk a korunkra vonatkozó legelcsépeltebb jelzőt is: rohanó – világban gyakran tapasztalhatjuk, hogy a modern az új, a fejlődő az, ami akár piaci, akár gyakorlati értéket képvisel, szerencsére azért vannak kivételek. Vitathatatlan például a minőségi, antik műalkotások jelentősége (na meg piaci ára), és azért a borból is van, hogy nem a legújabb a legjobb.
Az autók és a családjukba tartozó egyéb kerekes gépek is ebbe a kategóriába tartoznak. Bár nyilvánvaló, hogy az utakon alig találunk már J-betűs rendszámúnál idősebb járműveket, azért a klasszikus oldtimerekkel, valamint elegáns, régies autókkal sem csak a közlekedéstörténettel foglalkozó múzeumokban találkozhatunk – bár igaz, alighanem sokak szemöldöke felszalad, ha egy mellékutcán egy szüleinkkel egykorú jármű gurul szembe velünk.
Amikor a 19. század végén megépítették az első automobilokat, páratlan diadalmenet vette kezdetét. A közönséget eleinte főleg a technikai újdonságok nyűgözték le, de a későbbi évtizedekben az autók a szépségük miatt is a vágyak középpontjába kerültek. Manapság egyre többen lelkesednek az olyan modellekért – praktikus szempontokat félretéve -, melyek a régebbi korokban dobogtatták meg a szíveket. A kis háromkerekűek, oldtimerek és klasszikus autók egyre keresettebbé válnak, és gazdáik szerető gondossággal restaurálják és tartják életben őket.
Könnyen lehet azonban, hogy sokan nem szakértői a témának, csupán csak kedvtelés-szinten óhajt gyönyörködni néhány csodás idős autóban: az ő számukra lehet ideális az Alexandra Kiadó gondozásában nemrég megjelent, Michael Dörflinger által válogatott Oldtimerek képekben címet viselő album. Ez a gazdagon illusztrált kötet ugyanis ragyogó, színes fényképekkel és érdekfeszítő leírásokkal ábrázolja a világ automobil-történetének leghíresebb modelljeit a 19. század végének első gőz- és elektromos autóitól a 70-es évek dinamikus sportautóiig és a családi limuzinokig.
Lapozgatás közben kicsit tényleg úgy érezhetjük magunkat, mintha aktív részesei lennénk a huszadik század fordulójának, a két világháború közötti éveknek, majd a nyugati világ 50-es éveket követ robbanásszerű fejlődésének. Igaz, ami igaz: kis költői túlzással ez is egy kosztümös album – épp csak a kosztümök ezúttal fémből kisebb részt pedig fából és gumiból készültek. A maga hangulatos mivolta mellett ráadásul a kötet átfogó képet is ad az automobilok műszaki fejlődéséről, így nem hiányozhat egyetlen oldtimer-rajongó könyvespolcáról sem.
Ha pedig valaki esetleg (bár ez hogy is merülhet egyáltalán fel?) mégsem fanatikus autókedvelő – nos, a képek akkor is csodálatosak!