2024. 05. 6. hétfő

1 EUR 389 HUF
1 GBP 455 HUF

Anziksz az USA Nyugati partjáról

Régi nagy álmom volt látni az Egyesült Államok Nyugati partjának nagy természetvédelmi parkjait és városait. Autóval a legészszerűbb ezt teljesíteni, ha az ember látni akarja a tájat, beszívni a hely illatát és tapasztalni az ott élő népek mindennapjait.

Miközben a terv nagy vonalakban már évek óta a fejemben volt, a 3 hetes, 4 államot érintő út részleteinek tervezgetése, szállások, programok lefoglalása hónapokig tartott. A tervezés során érdemes utazók vagy turisztikai szakemberek videóiban információkat keresni. Nekünk nagy segítség volt. Az út időpontjában, novemberben elmenekültünk az őszülő Európából a kaliforniai nyárutóba.

Párizsi átszállással Los Angelesbe érkeztünk a repülővel. És a repülőtértől bérkocsival kezdtük meg a nagy utazást először észak felé indulva. Rögtön az egyik híres park, a Yosemite volt az első látnivaló a listánkon. Hatalmas hegyek és így késő ősszel hűvös, esős időjárás fogadott. De ez a hely a vízeséseivel és óriásfenyőivel így is varázslatos volt.

Kedvenc városunkban nem csalódtunk

San Francisco meglepően kellemes, kisvárosias hangulattal fogadott minket. A kötelező Golden Gate-híd, Coit Tower, Union tér, Alcatraz sor után egy tudományos múzeumra, az Exploratoriumra is kíváncsiak voltunk, és nem csalódtunk.
Gyerekekkel igazán jó program ez, de nekünk, gyerek lelkű felnőtteknek is nagy élmény volt a
kísérletek végtelen során át elmerülni a matematika, a fizika, a kémia, a biológia és megannyi egyéb tudományág világában.
Egy laza nap következett eztán Los Angeles tengerpartján, ahol megint csak rácsodálkoztunk a nagy távolságokra Venice Beachen át sétálgatva a Santa Monica mólóig. Este a Griffith Obszervatórium teraszáról néztünk rá a város fényeire, ahogy azt megannyi Hollywoodi produkcióban láttuk már mozivásznon/képkockákon.
San Diego kellemes meleggel fogadott minket a Veteránok napján. Az ünnep miatt ingyen láthattuk a gigantikus USS Midway repülőgéphordozó anyahajót. Aztán a vadnyugati skanzenre voltunk kíváncsiak, vacsiztunk egy jót a Liberty piacon, este pedig a Balboa Parkban is kisétáltuk magunkat. A második napunkat a SeaWorldre, a méltán híres vízi állatkertre és vidámparkra szántuk.

A természet csodái a talpunk alatt

A következő 7 napban Las Vegas és a Grand Canyon következett. Az Egyesült Államok gazdagsága és monumentalitása elkápráztatott minket az út ezen részén. Több ezer szobás hotelek sorát láttuk hatalmas kaszinókkal és kivilágított szökőkút showkkal a sivatagban. A Sphere félgömbjében a technológia gyors fejlődése öltött alakot. A Cirque du Soleil Ká előadását az MGM Grand-ben hanyagolhatónak tartottuk. Miközben a színpadtechnika őrült eszköztárát vonultatták fel az
előadásban, a naív színészi játék és a túlbiztosított akrobatika már nem feltétlen szórakoztató a 21.
század harmadik évtizedének a vizuális tartalom széles skálájához szokott embere számára.
A Grand Canyont töviről hegyire átnéztük a Hoover-gáttól a Glen Canyon gátjáig, a nyugati, déli és
keleti peremről is. Nagyon sok kilátópont van, és mind más látványt tár az ember elé a sok száz
kilométeren át húzódó 6-30 kilométer szélességet is elérő kanyon mentén. Erre mindenképp több napot kell szánni, mert ez a látványosság megéri a csodálatra szánt időt. Ezúton is köszönjük az Önkényes mérvadó podcast készítőinek, hogy a 293. adásukban számunkra sok információval szolgáltak ehhez. A Canyon volt az utazásunk egyértelmű csúcspontja. Szintén jó választás volt helikopterről rátekinteni a hasadékra és leszállni a Colorado folyó partján is, ami a peremekről
legtöbbször rejtve marad a kíváncsi szemek elől. Az Antilop Canyon sokak számára ismerős lehet a
monitorja képernyővédőjéről vagy hátteréről, és mi is ajánljuk a vörös árnyalatainak fotózását a
vörös homokkövek szűk, lágyan hullámos, víz vájta mélyedéseiben.
A legszokatlanabb és földönkívüli látvány az Egyesült Államok második legnagyobb nemzeti
parkjának, a Death Valleynek az ezerszínű élettelen hegyei és sóval akár 100 méter vastagon
szegélyezett tava volt. Itt igazán elvonulhat az ember a digitális világ elől, hiszen szinte az egész park
területén nincs mobilhálózat.

Los Angelesben a filmstúdiók meglátogatása igazán unikális turista tevékenység. Mi a Warner
Brothers és az Universal vidámparkosított stúdióját néztük meg. Az elsőben a Jóbarátok és az
Agymenők című tévésorozatok kulisszáiban lehet fotózkodni, és a Szuperhősök menő ruháit és
járgányait lehet szemügyre venni, az utóbbiban Harry Potter, a Jurassic Park, a Gru és Super Mario
világában lehet elmerülni. Érdekes még a La Brea kátrány gödröket megnézni, amibe évek tízezrei
alatt állatok százezrei pusztultak bele és egy múzeumot hoztak létre mellette. A szintén itt található
LACMA helyi, leginkább kortárs művészeti múzeumra is érdemes némi időt szánni. Mivel mi pont
Hálaadás napján jártunk itt, ezért az utóbbi 2 múzeumot sajnos nem sikerült megnéznünk
személyesen. Mi nagyon élveztük a Six Flags kizárólag hullámvasutakkal teli vidámparkjában töltött
napot is, amit nagyobb gyerekeknek és felnőtteknek ajánlunk igazán.

A hétköznapok

Ami nem volt meglepő, de nehézkessé tette az Egyesült Államokban töltött mindennapokat, az az
egészséges ételek választékának hiánya volt. Én, laktózérzékenyként még ennél is nehezebben
találtam nekem megfelelő élelmiszereket a boltokban vagy készételeket az éttermekben.
Bérautóban a Teslára esett a választásunk, s bár még keveset vezettünk elektromos autót, nagyon
egyszerű volt hozzászokni az irányításához. Az Egyesült Államok ezen részén a gyorstöltőhálózat is
olyan jól ki van építve, hogy az autó könnyen megtervezte a ritka „tankolásokat”, amiket mi a
terveinket figyelembe véve kedvünk szerint módosítgattunk. A kötelező 15-30 perces megállók alatt
pedig bevásároltunk, megebédeltünk, vagy csak egy mellékhelyiséget látogattunk meg.
Eddigi legnagyobb utazásunk során ismét bebizonyosodott az, ami az élet megannyi területén
érvényes, hogy érdemes rászánni az időt a tervezésre, előkészítésre. Mindenképp megérte az a sok
óra, amit a készülődés hónapjai alatt információkeresésre és az útiterv összeállítására fordítottunk,
mert így zökkenőmentesen, nyugodtan és boldogan teltek a jól kihasznált, városnézéssel és
természetjárással töltött napjaink, estéink.

OE

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!