2022. 12. 6. kedd

Miklós
1 EUR 412 HUF
1 GBP 479 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Kultúra
  • »
  • Gyerekcipőben jár itthon az energiatakarékos tévézés 

Gyerekcipőben jár itthon az energiatakarékos tévézés 

Országos kutatás készült a magyarok televíziózási szokásairól

Minél idősebb valaki, annál nagyobb eséllyel ül le minden nap a tévé elé – derül ki egy országos reprezentatív kutatásból. A fiatal felnőttek közt a legjellemzőbb az internetes tartalomfogyasztás a tévéképernyőn, egyben ők szenderülnek álomba leggyakrabban a bekapcsolt készülék előtt éjszaka. A felmérés eredményei alapján a legfiatalabb korcsoport tölti a legtöbb időt háttértévézéssel, az energiatakarékos televízióhasználat pedig egyértelműen nem szempont itthon.

A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb kimutatása[1] szerint 2010-ben átlagosan 137 színestelevízió jutott 100 háztartásra, számuk pedig 10 év elteltével is csupán 160-ra gyarapodott 2020-ra. A készüléktípusok megoszlása tekintetében viszont már egészen szembetűnő változás figyelhető meg: a korszerű (például LED, LCD, és lézertelevíziók) 10 év alatt közel tízszeres növekedést mutatva szorították ki szinte teljesen a hagyományos készülékeket a háztartásokból.

Nem csak az újabb készüléktechnológiák kapnak egyre nagyobb figyelmet a fogyasztók részéről, de a felhasználók tévénézési szokásai is folyamatosan változnak. Az LG Magyarország EcoLogic kutatása[2] ezért arra kereste a választ, hogy a televízióval rendelkezők mire használják készüléküket, illetve számít-e nekik az energiatudatos televíziózás.

A magyarok több mint négyötöde (82%) minden nap leül a tévéje elé, a tendencia pedig a felmérésben résztvevő legidősebb korcsoport, a 60-69 évesek esetében a leggyakoribb (92%). A kutatás eredményei alapján ebben egy korcsoport szerinti lépcsőzetesség figyelhető meg, hiszen az 50-59 évesek 87 százaléka, a 40-49 évesek 80, a 30-39 évesek 77, de még a 18-29 éves korosztály 75 százaléka is minden nap tévézik. A lakosság 7 százaléka heti 2-5 alkalommal, 4 százaléka 1-2 alkalommal, ennél ritkábban pedig 7 százaléka kapcsolja be a készüléket.

A magas tévénézési arány egyben vegyes használati szokásokat is takar, ugyanis már a válaszadók fele sem (43%) használja kizárólag kábeles, illetve műholdas adások fogyasztására képernyőjét otthon. A legidősebb korcsoport zömében még csak-csak a hagyományos televíziózás mellett dönt, viszont a legfiatalabbak közül mindössze maroknyi (4%) tesz ugyanígy. Minden negyedik megkérdezett (25%) többféle tartalomtípust is fogyaszt képernyőjén – arányuk 36 százalékkal a 18-29 évesek körében a legmagasabb –, de körülbelül minden tizedik válaszadó (11%) csak az interneten elérhető tartalmakat nézi készülékén, akiknek aránya szintén a legfiatalabb korcsoportban a legkiugróbb (25%).

Reggelente és esténként a megkérdezettek körülbelül negyede (26%) kapcsolja be néhány órára a képernyőt, közel tizedüknél (9%) pedig otthonlét esetén állandóan megy a készülék, amit csak akkor kapcsolnak ki, ha aludni térnek vagy elmennek otthonról. Körülbelül ugyanennyien válaszolták (10%), hogy éjszaka is bekapcsolva marad a tévé, sőt, egyenesen arra alszanak el. Ez a szokás is leginkább a 18-29 éves korosztály körében terjedt el (22%).

Úgyn. háttértévézés – vagyis amikor nem figyelünk a műsorra – a megkérdezettek több mint felénél (57%) előfordult már, 14 százalékuknál pedig ez igen gyakori szokás, köztük is a legfiatalabb korcsoport esetében (24%). A legtöbben mégis azt állítják, hogy kikapcsolják a tévét, ha nem figyelnek oda (43%), ebben pedig a legidősebb korcsoport a legkövetkezetesebb (55%).

A felmérés arra is kitért, hogy a magyarok használják-e az energiatakarékos funkciót készülékükön. A válaszadók körülbelül harmadának (34%) nincs ilyen mód a tévéjén. Akiknek van, ott 13 százalékuk használja mindig, 7 százalékuk pedig alkalmanként ezt a beállítást. Ezzel szemben a válaszadók 14 százaléka ügyet sem vet rá, 32 százalék pedig nem is tudja, hogy létezik-e ilyen funkció televízióján.

[1] https://www.ksh.hu/stadat_files/jov/hu/jov0049.html

[2] A MicraMR az LG Magyarország megbízásából végzett online kutatást azért, hogy felmérje a magyar felnőttek attitűdjét a televíziónézés és készülékük energiatakarékos használata terén. A felmérés reprezentatív a 18-69 éves rendszeresen internetezőkre nem, kor, iskolai végzettség, és településtípus alapján.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek