2024. 06. 21. péntek

Alajos, Leila
1 EUR 397 HUF
1 GBP 470 HUF
Népszabadság: muzeális gépeken repül a politikai elit

Népszabadság: muzeális gépeken repül a politikai elit

Népszabadság: muzeális gépeken repül a politikai elitA lengyel elnöki gép katasztrófája rávilágít arra is: milyen áldatlan állapotok uralkodnak az állam- és kormányfők légi fuvarozása terén, úgy hazánkban, mint a régióban – írta a Népszabadság, felemlítve, hogy a magyar „Air Force One” egy 2004-ben vásárolt Antonov-26 típusú repülőgép. A 410-es oldalszámú repülőt 1980. január 24-én adták át, előbb a szovjet, később az orosz légierő kötelékében látott el szállítási feladatokat.

A lap keddi számában megjelent cikk szerint a gép összesen 3.528 órát repült a nagyjavítását megelőző időszakban, s ezt követően került a Magyar Honvédség birtokába. Szakértők szerint kiváló műszaki állapotban van, személyzete világszínvonalú munkát végez, de ez nem változtat azon, hogy a magyar miniszterelnök 30 éves repülővel jár, amely például erősen korlátozott időjárási körülmények között – megfelelően modern eszközök hiányában – nem mindig tud leszállni, azaz messze nem olyan sokoldalúan használható, mint egy modern utasszállító.

A régió államai közül a szerb elnök jár a legmodernebb géppel, egy közepes méretű, sugárhajtású Dassault Falcon 50-essel, de rendelkezésükre áll egy Learjet 30-as business jet is, a flottát a légierő kezeli. Akárcsak a cseheknél, ahol két Airbus és két Tu-154-es alkotja a VIP flottát. A szlovák elnök is orosz Tu-154-essel repül, akárcsak a bolgár vezetők. Igaz, utóbbiak mostanság kénytelenek gépet bérelni, mert a Kaczynski-tragédia miatt a légierő mindaddig leállította a Tu-154-esek repülését, amíg be nem bizonyosodik, hogy a lengyel elnök gépe nem műszaki okok miatt zuhant le.

A lapban idéznek egy szakértőt, aki elmondta: a gépek életkora alapvetően nem befolyásolja azok műszaki állapotát, ha a gyár által előírt javításokat időben és szakszerűen elvégzik azokon. Minden repülőnél meghatározott repült óra, a fel- és leszállások száma, valamint az életkora alapján írják elő a szükséges javításokat és vizsgálatokat. Az viszont tény, hogy az idős konstrukciók nagyjavítása igen drága, kivált, ha már nem gyártják a típust, ekkor ugyanis az alkatrész-beszerzés komoly fejfájást és költséget okoz az üzemeltetőknek.

 

(MTI)

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek