2024. 04. 26. péntek

Ervin
1 EUR 392 HUF
1 GBP 458 HUF

Mit tehetünk az internetes csalókkal szemben?

Egyre népszerűbb az online vásárlás, hiszen ma már szinte bármit kényelmesen házhoz rendelhetünk néhány kattintással. Azonban az internetes vásárlások számának növekedésével együtt sajnos emelkedett azok száma is, akik internetes csalásnak estek áldozatául. Hogy hogyan előzhetjük meg, és mit tehetünk, ha megtörtént a baj? A bank szakértője erre válaszol.  

Az internetes csalók egyre profibb eszközökkel próbálják kinyerni a személyes adatainkat, amelyek alapján észrevétlenül tudnak pénzt leemelni a bankszámlánkról, vagy rávenni minket, hogy önszántunkból utaljunk el nekik egy nagyobb összeget. Bár az internetes utalás és bankkártyahasználat az esetek többségében biztonságos, egy hivatalosnak tűnő e-mail vagy egy, az igazira nagyon hasonlító webshop könnyen megvezetheti még azokat is, akik tudatosan óvják az adataikat. De akkor sincs minden veszve, ha megtörtént a baj, hiszen ha időben észrevesszük, kellően gyorsan felismerjük a csalást és jelezzük bankunknak, akár vissza is szerezhetjük ellopott pénzünket.

Hogyan előzhetjük meg?

Ha interneten rendelünk, válasszunk olyan webshopokat, amelyek ismertek és megbízhatók, és nézzük meg az eladó értékeléseit is. Kevés eladási trazakció vagy sok negatív értékelés esetén válasszunk másikat. A legtöbb nagy online piactérnek meg van az az előnye, hogy saját belső rendszert működtet, ezért a vásárláskor a tranzakció ezen keresztül zajlik. Így, amennyiben nem érkezik meg a rendelt termék, bejelentés után a szolgáltató vissza tudja utalni a pénzösszeget.

Nagy biztonságot adnak azok az oldalak is, ahol a fizetési módok közül kiválasztható valamilyen pénztranszferrel foglalkozó köztes szolgáltató, például a PayPal, mert a legtöbb ilyen szolgáltatónál szintén védik a vásárlót a csalóktól, így akár rajtuk keresztül is visszaigényelhető az elutalt összeg.

Ha megtörtént a baj

Nagyon bosszantó, ha mégis a csalók kezére kerülünk, hiszen ilyenkor akár hetek is eltelhetnek, mire rájövünk, hogy hiába várjuk a megrendelt terméket. Amennyiben fizetés után pár perccel nem kapunk megerősítést a vásárlásról, érdemes először az eladóval felvenni a kapcsolatot, azonban ha ez sikertelen, mindenképpen jelezzük a bankunk felé, hogy csalás áldozatává váltunk.

Kelemen Péter, az ismert bank Compliance és Bankbiztonsági vezetője elmondta, hogy ilyenkor a bank hivatalból kivizsgálja az ügyünket, de ehhez fontos, hogy minél több adatot adjunk meg a vásárlás körülményeiről és az eladóról. „A bankok fel vannak  készülve az esetleges csalási ügyek kezelésére, ezért mindenképpen érdemes jelezni feléjük, ha bajba kerültünk, mert arra is van esély, hogy az átnyújtott adatok ismeretében a számlavezető pénzintézet visszahívást indíthat a leemelt összegre a tétel könyvelését követően. Fontos hangsúlyozni, hogy továbbra sem kell tartani az internetes bankkártyahasználattól, hiszen mind a bankok, mind a szolgáltatók nagy figyelmet fordítanak adataink védelmére. Ha a vásárló is odafigyel a gyanúsnak tűnő jelekre, biztonságban érezheti online pénzügyeit.“

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek