2024. 05. 29. szerda

Magdolna
1 EUR 387 HUF
1 GBP 455 HUF

Újfiú Maranellóban

Mit kezd Kimivel a Ferrari?

Akárhogy is – bevallja-e vagy sem – Michael Schumacher visszavonulása mélyen érinti a legendás Ferrari istállót. Az F1 legsikeresebb versenyzőjének távozásával ugyanis megbomlott a sikerek kulcsának tartott csapategység, véget ért egy nagy korszak. Hogy a gárda mégis a topon maradjon, arról 2007-től Felipe Massa mellett Kimi Raikkönennek kell gondoskodnia.

Az itáliai szurkolók, a tifosók hangja kicsit megkopott. Ez persze nem is csoda, hisz a marenellóiak színeiben öt vb-diadalt begyűjtő szeretett Schumijuk visszavonulása után egyelőre még idegenkedve tekintenek az egyébként is többnyire vadóc Kimi Raikkönenre, azzal azonban mindenki, aki csak kicsit is ért a Forma-1-hez, tisztában van, hogy a finn személyében mégis csak egy újabb potenciális „sikergyáros” érkezhet a Ferrarihoz.

Kimi persze teljesen más karakter, mint az abszolút profi Schumi, mégis ha az aktuális mezőny pilótáinak képességeit nézzük, szinte kötelezőnek bizonyult a szerződtetése. Annak ellenére, hogy hat F1-ben töltött éve alatt nem sikerült elnyernie a világbajnoki címet (2003-ban és 2005-ben is hajszállal maradt le a győzelemről), nem lehet véletlen, hogy a kétszeres győztes Fernando Alonso még a McLarennel nyélbe ütött kontraktusa előtt sem (!) lehetett partiban Raikkönennel a Ferrari versenyzői üléséért. Vezetői képességeit tekintve ugyanis senki nem kételkedik Kimiben. Elég csak megemlíteni a 2003-as idényt, amikor mindenki a McLaren új, bajnoknak szánt MP4-18-as csodaautójának év közbeni bevetésére várt, ami végül egyetlen versenyt sem ért meg! A finn fenegyerek a nagy hitegetések közepette is helytállt, hisz az előző évad versenyről versenyre aktualizált változatával is nyerni tudott Malajziában, hétszer volt második, kétszer harmadik, és az utolsó versenyig életben tartotta a vb reményeket Schumacherrel szemben! Egy évvel később aztán – a Ferrari egyik legsikeresebb idényében – meg tudta verni a németet kedvenc, „otthoni” pályáján Spában. Vagy épp tavalyelőtt a McLaren-Mercedes rengeteg technikai problémája ellenére is felvette a kesztyűt a megbízható Renault-val versenyző Alonsóval.

Tehetségnek biztos nincs híján, a kérdés csupán az, hogy a mostani, új követelményeket megkívánó  Forma-1-ben, amikor a puszta gyorsaság már messze nem elég a sikerhez, az ágaskodó paripás istállónak valóban Raikkönenre van-e szüksége? Épp akkor, amikor Michael Schumacher és a vörösök teljes nemzetközi vezérkara Ross Brawn-nal, Jean Todttal vagy Paolo Martinellivel az élen kiszáll a csapatból, és fennáll a veszélye annak, hogy az újra „visszaolaszosodó” Scuderia megfelelő, az irányítást kezében tartó versenyző nélkül egyszerűen ellinkesedik. Mint ahogy az a ’90-es évek elején volt jellemző a Ferrarira. És mennyi időre lesz majd szüksége a McLarenhez képest teljesen más munkafolyamatokat képviselő új csapatba illeszkedéshez? Tudja-e valamelyest pótolni a Ferrari és egyben a Forma-1 történetének legsikeresebb alakját?

Raikkönen ugyanis nem az ’a viszem a hátamon a csapatom’ típusú pilóta, és végképp nem egy jól eladható termék. A finnek ugyanis a kommunikáció sosem volt az erőssége, ami már első F1-es idényében a Saubernél is kiütközött. Kezdetben csak félénken viselkedett, bocsánatot kért az elkövetett hibákért, de amikor már az autóval akadt gond, elővette nyers modorát, és – a régi szép időket idézve – letette a sisakot, mormogott valamit az orra alatt és szépen hazament… A Ferrari-legénységet ez a modor ma már megsemmisítené. Ők hozzászoktak Schumacheri mentalitáshoz, aki még a legreménytelenebb helyzetben sem mondta azt, hogy: „Fiúk, elveszett a világbajnokság!”, inkább órákig rótta a köröket, és ha kellett ötvenszer megtárgyalt minden apró részletet a mérnökökkel. Ezt a fegyelmezettséget azonban nem Kiminek találták ki: gyakran késve érkezik a pályára (ha egy-egy pénteki napon megérkezik egyáltalán), ami mondjuk a Scuderiánál már-már szent misszióvá váló technikai megbeszéléseknél igencsak nagy káoszt okozna. Arról nem beszélve, hogy PR szempontból sem főnyeremény a nyilvánosság előtt magából maximum pár szót kipréselő Raikkönen viselkedése. Ebbe a hozzáállásba, profinak legjobb indulattal sem nevezhető életvitelbe már a köztudottan kemény „McLaren-iskolát” vezető Ron Dennis bicskája is beletört, de Kimi mérnöke is megszenvedte a Jégember önfejűségét, aki nem egyszer – akár egy nagytesó – ordítozott vele a rádión: „Azt tedd, amit mondtam! Azt akarom, hogy a pálya 9-es kanyarját a megbeszélt fokozatban csináld meg! Megértetted?” Vagy épp: „Ne próbálj meg még egyszer hazamenni anélkül, hogy valamelyik fontos szponzortól nem köszöntél el!” És, hát a csapatépítésre és – szellemre nagyon adó Michaellel szemben – akitől az sem volt szokatlan, hogy összeszedte a ferraris fiúkat, és lezavartak egy jó kis focimeccset, Kimi F1-es berkekben aligha fog önként bárkivel is barátkozni. Ráadásul a pályán kívül éledő, számtalanszor ittas állapotban elkapott fiatalemberről megjelent cikkek is aggaszthatják a külsőségekre igen csak adó csapatot. Érdekes kérdés, hogy ezeket a problémákat a Ferrari hogyan fogja kezelni, már csak azért is, mert ha elmaradnak az eredmények, a hazai média képviselői csúnyán nekiesnek majd a csapatnak. A Ferrari F1-es részlegétől folyamatosan távolodó ex-csapatvezető Jean Todtnak – aki egyébként Raikkönen roppant nagy tisztelője – nem lesz egyszerű dolga, ha meg akarja regulázni vagy csapatjátékossá szeretné formálni az öntudatos Jégembert.

Persze még az is lehet, hogy a kudarcokat már nagyon unó Kimi új közegben a sikerért képes lesz megváltozni. És hát a Ferrari tarsolyában is van egy-két megoldás. A legjobban mindenesetre akkor járnak, ha egy igazán versenyképes autót tesznek a mezőny leggyorsabb versenyzője alá, amivel már az elején elhallgattatják a kétkedőket. Vagy már az első napon meginvitálják Kimit egy jó vodkára… 

Érdekességek 

Míg Michael Schumacher a futball csukákért és bőrcsizmákért rajong – mintegy 100 darabos kollekciót tudhat magáénak, addig Kimi hoki szurkolóként a korcsolyákat gyűjti. Schumi már 11 éve él boldog házasságban Corinnával, az egykori eladólánnyal, Raikkönen asszony, Jenni Dahlman ellenben Miss Skandináviaként került a finn oldalára. Igaz, ők meglehetősen viharos életet élnek. Mindkét versenyző szegény családból származik, mára dúskálnak a jólétben, de ameddig Michael szemlátomást ad az öltözködésre és nem sajnál több ezer eurót sem egy-egy western csizmára, addig Raikkönen nagyon egyszerű, többnyire csapatöltözékben járkál. Igaz, Kiminek van egy nagy yachtja, de ellentétben a többséggel, ő azt nem fényűzésre és átjáróháznak használja, hanem kizárólag azért, hogy elszigetelődjön a külvilágtól. Olyannyira, hogy amikor a tavalyi Monacói Nagydíjon meglátogatták szülei, egy finn szurkolók által bérelt hatalmas motorcsónakon töltötték idejük javarészét, műanyagpohárból kortyolgatva a jónak enyhén sem nevezhető borokat…

Farkas Lívia

Kimi még MecLaren szinekben

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Ez igazi rally lesz!
Idén 2024-ben a Diósgyőr ralin P14-es kategóriában állsz rajthoz Velezdi Eszter navigátoroddal. II.DIÓSGYŐR RALLY 2024 2024.05.25-27. Juhász Csab…

További cikkek