2024. 04. 26. péntek

Ervin
1 EUR 393 HUF
1 GBP 459 HUF

Végre felújítják az a budapesti Várhegyi alagutat

Megjelent a Széchenyi lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró és a Várhegyi alagút felújítására vonatkozó ajánlattételi felhívás

Magyarország Kormánya és a Fővárosi Önkormányzat együttműködésében, a Budapesti Közlekedési Központ koordinálásával, folytatódik a Széchenyi lánchíd, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró és a Várhegyi alagút rekonstrukciójának és fejlesztésének előkészítése. 2019. július 16-án megjelent a „Széchenyi lánchíd és kapcsolódó kivitelezések” megnevezésű projekt ajánlati felhívása. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának javaslata alapján a felújításra biztosított fővárosi forrásokat a Kormány 6 milliárd forint támogatással egészíti ki. A Széchenyi lánchíd változatlan járdaszélességgel, a jelenlegi látványát megőrizve újítható fel.

A projekt kialakítása „A Széchenyi lánchíd, a budai Váralagút, valamint a hozzájuk kapcsolódó közterek rekonstrukciójával és fejlesztésével összefüggő intézkedésekről szóló 1447/2018. (IX.18.) Korm. határozat módosításáról szóló 1248/2019. (IV.30.) Korm. határozat”-nak megfelelően történt.

A Széchenyi lánchíd rekonstrukciója

A híd felújításával teljesen elbontják és újjáépítik a meglévő közúti pályalemezt, elvégzik a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózióvédelmét, valamint a gyalogos korlátok műemléki felújítását. Megújulnak a hídtartozékok: a hídsaruk, a dilatációs elemek, a kezelőjárdák, a budai oldali szellőző-felépítmények és a lehorgonyzó kamrák, ez utóbbiak szigetelést kapnak, valamint kiépül a kamrák árvízi védekezési rendszere is. A Duna-meder szükség szerinti rendezése és a hajózási jelzések korszerűsítése (aktív radar kiépítése) mellett átépítik és kiszélesítik a hídfőkben lévő gyalogos aluljárókat, átépítik a hídfők lépcsőit, valamint sor kerül a hídfők helyiségeinek felújítására és lehetőség szerinti hasznosítására (a budai hídfőben nyilvános illemhely létesítése). Megvalósul a kőoroszlánok, a kőcímerek, a kőfeliratok és a kőfelületek szakszerű restaurálása. A II. világháborús újjáépítést követően a pesti oldali kőoroszlánok talapzatán nem állították helyre Széchenyi István gróf és Sina György báró bronz címerét, ezek rekonstruálása a megmaradt budai címerek mintájára történik majd. Műemlékvédelmi egyetértéssel a jelenleg egyágú közvilágítási kandeláberek helyett – korhű képek alapján gondosan rekonstruált – háromágú kandelábereket szerelnek a láncszerkezetekre. Mind a budai, mind a pesti oldalon a lánclefedő dobok visszaépítése is a projekt részét képezi. A mederpillérek körüli külső kezelőjárdák elbontása után az eddig eltakart díszítő elemek láthatóvá válnak majd. A hídon új, gazdaságos és környezetbarát LED technológiás közvilágítás épül ki, a díszvilágítás képes lesz egyedi színek megjelenítésére nemzeti vagy fővárosi ünnepek alkalmával. Felújítják a pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat is. Gyalogos átkelőhely létesül a pesti hídfő északi és déli járdája között. Kiváltják és átcsoportosítják a hídon lévő közműveket. A hídijárdákban lévő közműaknák kisebb méretben újjáépülnek, a hídszerkezethez illeszkedő alakban.

A Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljáró felújítása

A projekt részeként a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljárót elbontják, majd újjáépítik. A támfalak magassága a dunai árvízszinthez igazodik. A szerkezetben előkészítik a majdani közműátvezetés (vízcső) feltételeit, hogy azok pesti alsó rakpartra helyezése az aluljáró szerkezeti bontása nélkül is megtörténhessen. A Széchenyi István téri és az Eötvös téri villamos-megállóhelyek is megújulnak, és akadálymentesek lesznek.

A Várhegyi alagút felújítása

A felújítással a meglévő leromlott állapotú mozaikburkolatot és téglaboltozatot részlegesen visszabontják, új vízelvezető réteg és teherbíró vasbeton falazat, valamint új látszóbeton felület épül. Teljesen új, ventilátoros légcserélő rendszert építenek ki. A közvilágítás LED technológiás rendszerű lesz. A keleti kapuzat északi földszinti és első emeleti helyiségeibe költözik át a híd- és alagútmesteri szolgálat, és itt kap helyet a Széchenyi lánchíd és a Várhegyi alagút gépészeti vezérlése is. A keleti kapuzat felszabaduló üzemi helyiségeit szerkezetileg felújítják, csakúgy, mint a nyugati kapuzatban a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő helyiségeket. Megújul az Ellypse és a Manna terasz burkolata és szigetelése, illetve a teraszhoz csatlakozó támfalak. A Várhegyi alagúton belüli közlekedési pályaszerkezet a megtervezett új forgalmi rendnek megfelelően épül át. A projekt keretében kiváltják a közműveket, és egy takarítógépet is üzembe helyeznek, mely az alagútszerkezet teljes belső felületén használható lesz.

Kapcsolódó projektek

Mindemellett elkezdődött a Széchenyi lánchídhoz kapcsolódó közterek, a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér egységes koncepció szerinti felújításához szükséges tervezési munka előkészítése is, amelyre a – Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának javaslata alapján, a Kormány és a Főváros együttműködésében – a Kormány biztosítja a felújítás tervezési és előkészítési feladatainak elvégzéséhez szükséges támogatást. A Lánchíd környéki közterek megújításának tervezési feladatairól szóló közbeszerzési eljárás ajánlattételi felhívása 2019. július 5-én jelent meg.

A beruházás ütemezése, forgalomtechnika

A „Széchenyi lánchíd és kapcsolódó kivitelezések” megjelent ajánlati felhívása alapján a közbeszerzési eljárás sikeres lezárását követően, a kivitelezési munkák tervezetten 2019 őszén kezdődnek, és 30 hónapig tartanak.

A felújítás idején 18 hónapra lezárják a közúti forgalom elől a Széchenyi lánchidat és a Várhegyi alagutat. Ehhez kapcsolódva zajlanak a közúti-villamos aluljáró – a 2-es villamos korlátozásával járó – munkálatai is.

A közösségi közlekedés átszervezéséről a kivitelezés megindulása előtt részletes tájékoztatást ad a BKK.

Budapesti Közlekedési Központ

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek