2024. 04. 19. péntek

Emma
1 EUR 394 HUF
1 GBP 460 HUF

Megújul a Blaha Lujza tér

Ötvenöt év után új, igényes karaktert  kap Budapest egyik legforgalmasabb, jelentős történelmi és szellemi örökségű csomópontja, találkozóhelye, a Blaha Lujza tér. A „nemzet csalogányáról” elnevezett ikonikus tér a Fővárosi Önkormányzat beruházásában – a VII. és a VIII. kerületi önkormányzat szakmai támogatásával – újul meg. A központi elhelyezkedésű, történelmi és kulturális értékéhez méltó helyszín a pezsgő városi élet sokszínű funkcióinak és eseményeinek központja lesz. A 2021-ben kezdődő kivitelezés nagyjából másfél évig tart. A Blaha Lujza tér, az aluljáró és a Somogyi Béla utca felújítására 2,67milliárd forint áll rendelkezésre fővárosi és kormányzati forrásból. A forrás kormány által biztosított részét, 1milliárd forintot csak 2021 végéig lehet felhasználni.

 

A jelenkor elvárásainak megfelelő, gyalogosbarát téren jelentősen megnő a zöldfelületek aránya, vízjátékot telepítenek, valamint kulturális célokat szolgáló épület és rendezvényhelyszín is épül majd, amely a Fővárosi Önkormányzat és a magánszektor együttműködésével jöhet létre. A csomópont teljesen akadálymentes lesz, felújítják az aluljárót, és változik a teret határoló utak forgalmi rendje is: például a Rákóczi útról lehet majd közvetlenül jobbra kanyarodni, a József körútra.

 

Mi történt az elmúlt évben?

A BKK 2018. júliusában vállalkozási szerződést kötött a nyílt közbeszerzési eljáráson nyertes „KÖZLEKEDÉS” Fővárosi Tervező Iroda Kft. és UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. alkotta konzorciummal az engedélyezési és kiviteli tervek készítésére. A tervezés során folyamatos egyeztetés zajlott a Fővárossal, a VII.- és VIII. Kerülettel, valamint az érintett közterület kezelőkkel és fenntartókkal. A kiviteli tervek 2019-ben elkészültek, az utolsó engedély 2020. júniusában érkezett meg.

A 2019. októberi helyi önkormányzati választásokat követően az elkészült tervek módosításának igénye merült fel az új választói felhatalmazással rendelkező vezetés részéről, figyelemmel a társadalmi igényekre, a klímaváltozás okozta azonnali feladatokra és a Főváros teljes beruházási portfóliójának forráscsökkenésére.

A Blaha Lujza tér rekonstrukciójára irányuló tervezési és kivitelezési közbeszerzési eljárás 2020 decemberében elindult, a vállalkozási szerződés megkötése 2021. áprilisra várható.

 

Ilyen lesz a megújult Blaha Lujza tér

Az egyik legforgalmasabb budapesti csomópont felújításának fő célja a tér élhetőségének javítása.

A felújítás kiemelt feladata, hogy a Blaha Lujza tér akadálymentes csomópont legyen. Ennek szellemében új gyalogos-átkelőhelyek jönnek létre, amelyek a felszínen teljes értékűen átjárhatókká teszik a csomópontot. Ezenkívül megtörténik az aluljáró felújítása is, amely letisztult, a jelenkor követelményeinek megfelelő arculatot kap.

A Blaha Lujza tér egységes arculatú, a mai városi használati igényeket kielégítő belvárosi közösségi térré alakul a belső részen gyalogosbarát, találkozóhelyekkel és szökőkúttal. A téren álló egykori Népszínházra utalva felújítják a Színházi emlékkövet. Ugyancsak megújul a tér emblematikus eleme, a 60-as évek óta működő Gomba szökőkút is.

A minőségi térépítészeti megoldások visszaállítják a tér szellemi és kulturális örökségét, megnövelik a barátságos, élhető gyalogosfelületeket, és további zöldfelületek létrehozásával megszüntetik a teret jelenleg széttagoló szervizút-hálózatot és parkolókat.

A megújult Blaha Lujza téren egy kisméretű, kulturális célokat szolgáló épületet húznak fel (külön projekt keretein belül), amely előtt az egybefüggő térrész helyet kínál akár nagyobb rendezvényeknek is. A téren a jelenlegi értékes fák megtartása mellett több, mint 65 új fa kap helyet, és több, mint 1000 négyzetméter új zöldfelület jön létre. 

 

További fejlesztésként

·         két MOL Bubi gyűjtőállomás lesz a téren;

·         több kerékpártámaszt és hulladékgyűjtőt helyeznek el;

·         a Corvin Áruház tulajdonosa magánberuházásban átalakítja az épületet, műemlék homlokzatát pedig részben állami támogatással felújítja;

·         a tér átépítésével a Rákóczi útról lehet majd közvetlenül jobbra kanyarodni a teljes hosszában kétirányú Márkus Emília utcába, illetve a József körútra. A Somogyi Béla utca a Gutenberg tér felől a Stáhly utca felé egyirányú lesz.

 

Mi változik az eredeti tervekhez képest?

Mivel a kivitelezést megelőzően a tervek módosítása szükséges, jelenleg nincs hatályos terv, amely pontosan tükrözi a Blaha Lujza tér majdani megjelenését.

A forráscsökkenés és a megváltozott igények következtében a tér felújítási tervei az alábbiak szerint módosulnak:

·         A terv igazodik az azóta elkészült nagykörúti kerékpársávhoz.

·         A tervezett rendezvénytéren a gömbkőrisfasor értékes egyedeit megóvják, illetve további fákat ültetnek.

·         A tervezett aluljáró-bővítmény kialakítása elmarad, az ide tervezett új nyilvános WC a felszínen kap helyet.

·         A térre felvezető aluljárólépcsőt felújítják , de az eredeti helyén és méretében marad meg.

·         A buszváró nem kap egyedi fedést a költségcsökkentés, illetve a távlati közösségi közlekedési fejlesztések miatt.

·         A térre tervezett pavilon épület más formában és más forrásból valósul meg.

·         A Rákóczi úti középső fasor telepítése ezúttal elmarad a távlati közösségi közlekedési fejlesztések segítése érdekében.

 

Mikor és milyen forrásból újítják fel a teret?

A Blaha Lujza tér felújításának tervezése a Budapesti Közlekedési Központ irányításával, megrendelésében a „Közlekedés” Fővárosi Tervező Iroda Kft., valamint az UVATERV Zrt. konzorciumának munkájával 2018. július óta tart, az utolsó, engedély 2020 júniusában érkezett meg, a tervek elkészültek. A tervek módosítása és az építkezés 2021-ben kezdődik, és körülbelül másfél évet vesz igénybe. A felújítás 2,67milliárd forint összegű forrását a Fővárosi Önkormányzat és Magyarország Kormánya biztosítja.

A forrás kormány által biztosított részét, 1milliárd forintot csak 2021 végéig lehet felhasználni, így várhatóan 2021 decemberében részműszaki átadásokra kerül sor.

 

Budapesti Közlekedési Központ

 

Szerkesztőségi megjegyzés: A fenti tervekben nem szerepel semmi a Rákóczi úti villamosok későbbi visszaállításáról és a Népszínház utcai villamosok összekötéséről, amelyre akkor is szükség volna, ha még sem épülne ki a későbbiekben a Rákóczi úti villamostengely. Mert csak így lehetne felszámolni a Népszínház utcai végállomást és jobb átszállási kapcsolatokat létrehozni.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

Ma van a logisztika napja
Közös szakmai konferencián ünnepli a Logisztika Napját a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) és a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU)   Sajtóközlem…