Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, a Cseh Köztársaság, Magyarország, a Szlovák Köztársaság és Szlovénia is aláírta az egységes európai égbolt létrehozását elősegítő megállapodást Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, a Cseh Köztársaság, Magyarország, a Szlovák Köztársaság és Szlovénia a mai napon aláírta a „közép-európai funkcionális légtérblokk” (FAB CE) kialakítását célzó megállapodást, amely fontos lépés az egységes európai égbolt létrehozása felé. Az egységes európai égbolttal összefüggő, 2004-ben elfogadott jogszabályok politikai célkitűzései lassan megvalósulni látszanak azzal, hogy a tagállamok meghozzák a funkcionális légtérblokkok, más néven FAB-ok kialakításának biztosításához szükséges intézkedéseket. A mai megállapodás Európa negyedik FAB-jának megvalósítását fémjelezi. Az Európai Unió többi tagállama várhatóan hasonló megállapodásokat fog kötni a következő évben.
Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke, közlekedésért felelős biztos a következőképpen nyilatkozott: „A közép-európai funkcionális légtérblokk létrehozására irányuló megállapodás jelentős teljesítmény, amely öt európai uniós tagállam és két szomszédos állam strukturált együttműködését eredményezte. E megállapodás révén eredményesebbé válik a légtér működtetése, és optimális lesz a léginavigációs szolgáltatások rendelkezésre bocsátása is, biztosítva ezzel a légtérhasználók igényeinek való megfelelést. Tekintettel a FAB-nak a délkeleti tengelyen való elhelyezkedésére és az e területen előre jelzett forgalomnövekedésre, a FAB sikere az együttműködési eszközök hatékony végrehajtásától és a léginavigációs szolgáltatások optimalizálásától függ majd.”
A funkcionális légtérblokkok létrehozása az egységes európai égbolt egyik sarokköve. E légtérblokkok jelentősen hozzájárulnak a megnövekedett teljesítmény eléréséhez, és meg fogják változtatni a légiforgalmi szolgáltatások (ATM) arculatát is. A léginavigációs szolgáltatók számára a funkcionális légtérblokkok létrehozása lehetőséget teremt az együttműködésre, ami elősegíti az egységes európai égbolttal összefüggő jogszabályokban előírt új, kötelező teljesítménycélok elérését. A közép-európai funkcionális légtérblokk erős kelet-nyugati irányú forgalommal jellemzett légtér lesz, amelynek északi részét különböző léginavigációs szolgáltatók illetékességi területei érintik. A forgalom a FAB nyugati és déli részei felé egyre nagyobb.
A közép-európai funkcionális légtérblokk létrehozására irányuló megállapodás olyan keretet, általános feltételeket és irányítási struktúrát hoz létre, amelyek figyelembevételével a szerződésben szereplő államok biztosítani szándékozzák a légiforgalmi irányítást és a léginavigációs szolgáltatások nyújtását az egységes európai égbolttal összefüggő jogszabályokkal összefüggésben.
A közép-európai funkcionális légtérblokk működését a FAB-tanács (a döntéshozó szerv) fogja szabályozni mind a polgári, mind a katonai légi közlekedés résztvevőinek érdekeit képviselve, és munkájához az alábbi albizottságok járulnak hozzá:
*
közös polgári-katonai légtérhasználati együttműködéssel foglakozó bizottság (JCMACC), amely az alábbi területek stratégiai összehangolásának feladatköreit látja el: a nemzeti légtérirányításra és a légtér kialakítására vonatkozó szakpolitikák, a légi forgalom és a kapacitásirányítási folyamatok, valamint a polgári-katonai együttműködés;
*
a nemzeti felügyeleti hatóságok együttműködésével foglalkozó bizottság (NSA CC);
*
a FAB-tanács által létrehozott egyéb szervek, amelyek szükségesek a közép-európai funkcionális légtérblokk végrehajtásához, működéséhez és további fejlesztéséhez.
A közép-európai funkcionális légtérblokk létrehozására irányuló megállapodás az egységes európai égbolt teljesítményrendszerére adott közös válasz része, amelynek célja „a biztonsággal, környezeti fenntarthatósággal, a kapacitással, költséghatékonysággal és a járatok hatékonyságával, valamint a katonai műveletek eredményességével kapcsolatos területeken a légtér kialakítása és az ATM szervezése által nyújtott optimális teljesítmény elérése, függetlenül a meglévő határoktól.” A közép-európai funkcionális légtérblokk létrehozására irányuló megállapodás célja továbbá egy közös teljesítményterv kidolgozása, amely összhangban van az EU-szerte a második referencia-időszaktól, azaz 2015-től kezdődően megvalósítandó célkitűzésekkel.
A következő lépések
A FAB-megállapodás ratifikálása, valamint a nemzeti felülvizsgálati hatóságok és a léginavigációs szolgáltatók közötti megállapodások véglegesítése.