2024. 07. 26. péntek

Anna, Anikó
1 EUR 391 HUF
1 GBP 463 HUF

Biztonságosabban vásárolnánk!

Árucikkek biztonságossága: Kevesebb veszélyes termék csúszik át a rostán, és kulcsfontosságú célkitűzéssé válik a biztonsági szempontok korai érvényesítése Mindannyian szeretnénk az EU területén biztonságos termékeket vásárolni, legyen szó akár babakocsiról, egy pár új cipőről vagy más árucikkről. Jó hír, hogy csökken az uniós piacot elérő veszélyes termékek száma, mivel felgyorsult azok azonosítása és eltávolítása. A mai napon közzétett 2010. évi RAPEX-jelentés arról számol be, hogy a nem élelmiszer jellegű termékek európai uniós riasztási rendszere (rapid alert system for non-food dangerous products – RAPEX) növekvő hatékonyságának köszönhetően 2010-ben rekordmennyiségű, számszerint 2244 veszélyes termék betiltására, piacról való kivonására vagy a fogyasztóktól történő visszahívására került sor (ez 2009‑hez képest 13 %‑os növekedést jelent). A tagállamok fokozták erőfeszítéseiket, és az európai vállalatok is komolyabban veszik a rájuk háruló felelősséget a fogyasztási cikkek biztonságosságának terén: a kifejezetten vállalatok számára létrehozott riasztási rendszer (GPSD Business Application) alkalmazása például feltűnő módon (200 %‑kal) megnőtt. Kulcsfontosságú célkitűzésként került a figyelem fókuszába a biztonsági szempontok korai érvényesítése („safety at source”) – amely az előállító létesítmény szintjéhez (azaz a tervezéshez és a gyártáshoz) nyúlik vissza. Az együttműködés a nemzetközi partnerekkel – köztük elsősorban Kínával – egyre jobban elmélyül.

John Dalli egészségügyi és fogyasztópolitikai biztos elmondta: „A biztonsági szempontok korai érvényesítése a kulcs a termékek biztonságosságához, főként a globalizáció által meghatározott új világban. A vállalatoknak már a tervezés legkorábbi szakaszában ki kell zárniuk a biztonságot érintő kockázatokat, a gyártóknak pedig gondoskodniuk kell az előállítási folyamat minőségéről, és ellenőrizniük kell a futószalagot elhagyó végterméket. A partnerségekbe fektetett munka gyümölcse mind Európában, mind az Unió beszállítói közé tartozó országokban – köztük Kínában – kezd beérni. Mindez azt jelenti, hogy folytathatjuk a döntő fontosságú feladatok végrehajtását.”

RAPEX, az egyre hatékonyabb rendszer

A RAPEX bevezetésekor (azaz 2004-ben, amikor a tagállamok az általános termékbiztonságról szóló irányelvet nemzeti jogrendszereikbe átültették) 468 bejelentés érkezett; 2010-re ez a szám 2244-re emelkedett. A megnövekedett kapacitás és hatékonyság az alábbiaknak tulajdonítható:

a nemzeti hatóságok aktívabbak a termékbiztonsággal kapcsolatos szabályok végrehajtása terén, amit többek között egyedi projekteken keresztül végeznek;

a források elosztása hatékonyabb;

a vállalatokban jobban tudatosulnak kötelezettségeik;

a harmadik országokkal – köztük főként Kínával – folytatott együttműködés fokozódik;

az Európai Bizottság koordinálja a hálózatépítést és a képzést.

A jövőben a figyelem főként a bejelentések minőségére és hasznavehetőségére összpontosul majd.

A származási országok tekintetében megfigyelhető, hogy a RAPEX-rendszeren keresztül érkező bejelentések száma a kínai termékek esetében 2009 és 2010 között enyhén (2 %-kal, 60-ról 58 %‑ra) csökkent. A bejelentésekben szereplő termékek 17 %‑a származott európai országból, 15 %-a más államokból, és 10 %‑uk eredete volt ismeretlen.

A rendszerben minden tagállam részt vesz

A RAPEX munkájához – új veszélyes termékek felkutatásával és bejelentésével, illetve a kapott információ szerinti nyomon követési eljárás biztosításával – valamennyi uniós ország hozzájárult.

2010-ben a részt vevő országok fele még aktívabbá vált. A legtöbb bejelentés a következő országokból érkezett: Németország (204), Bulgária (192), Magyarország (191), Ciprus (178) és Görögország (159). A fenti államokból jelzett esetek a súlyos kockázatot jelentő termékekről szóló, a rendszeren keresztül küldött összes bejelentés 47 %-át teszik ki.

Ruházati cikkek, textíliák, játékok és gépjárművek vezetik a listát

A leggyakrabban bejelentett termékek körében első helyen a ruházati cikkek és textíliák szerepelnek (625 bejelentés, indok: fulladásveszély és irritációs kockázat), a második helyen pedig a játékok állnak (488 bejelentés főként fulladás kockázata miatt). Ezt követik a gépjárművek (175 bejelentés sérülésveszély miatt), amelyek 2010-ben a súlyos kockázatot jelentő termékekkel kapcsolatos bejelentéseknek összesen 66 %-át tették ki. A leggyakrabban bejelentett termékkategóriák között a 4. helyen az elektromos készülékek állnak (158 bejelentés elektromos áramütés kockázata miatt).

A bukósisakokra irányuló uniós piacfelügyeleti ellenőrzés eredményei

2010-ben a piacfelügyeleti hatóságok 11 országban1 végeztek különleges ellenőrzést szabadidős tevékenységekhez (alpesi síelés, snowboardozás, kerékpározás, gördeszkázás, görkorcsolyázás és lovaglás) használatos bukósisakok biztonságosságával kapcsolatban. Több mint 367 sisakot vizsgáltak meg abból a szempontból, hogy azok megfelelnek-e a vonatkozó biztonsági jogszabályoknak.

A címkézésre és a használati utasításra vonatkozó követelmények tekintetében a minta 63 %-a maradt fenn a rostán. Ami konkrétan a biztonsági paramétereket illeti, 40 sisakot (amelyeket piacfelügyeleti szakértők nem megfelelőnek minősítettek) vetettek teljes laboratóriumi vizsgálat alá, amely magában foglalta a látótér, az ütéscsillapítási képesség, valamint a sisakot rögzítő rendszer ellenőrzését. Az eredmények azt mutatták, hogy a tesztelt modellek közel fele egy vagy több paraméter tekintetében nem felelt meg a vonatkozó előírásoknak.

Az ellenőrzés (amelyet a felügyeleti hatóságok uniós hálózata, a PROSAFE2 koordinált) elsősorban azzal a céllal történt, hogy csökkentse a nem biztonságos bukósisakok mennyiségét az EU piacán. Az akció azt is lehetővé tette a részt vevő országok számára, hogy tapasztalatot szerezzenek a piacfelügyelet eredményességének növelése és a biztonsági szabályok betartatása érdekében végzett együttműködés terén. A nemzeti hatóságok tovább fokozzák erőfeszítéseiket annak érdekében, hogy biztosítsák a vonatkozó biztonságossági előírások érvényesülését, valamint a gazdasági szereplők és a fogyasztók tájékoztatását és képzését.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

Best of Program
2024.augusztus 8–31., Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, Aula (1062 Budapest, Andrássy út 69–71.)   augusztus 8. csütörtök, 19…