2024. 05. 2. csütörtök

Zsigmond
1 EUR 391 HUF
1 GBP 457 HUF

Jobb vasúti szolgáltatást!

Az Európai Bizottság a mai napon javaslatot fogadott el, amelynek célja a vasúti piacon belüli verseny növelése, a nemzeti szabályozók hatáskörének megerősítése és a vasúti beruházások kereteinek javítása az utasok és szállítmányozók számára nyújtott jobb vasúti szolgáltatások érdekében. Az egységes vasúti térség létrehozásáról szóló irányelvjavaslat egységes szerkezetbe foglalja a három hatályban levő irányelvet és vonatkozó módosításaikat, így az egyszerre tekinthető jogszabály-egyszerűsítési és összevonási intézkedésnek. Az új jogszabály további célja a vasúti piac hatékony működését akadályozó kérdések megoldása.

Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke kijelentette: „Európa élen jár a vasúti technológiában. A modern vasúti hálózatok terén vezető helyet töltünk be. Mindazonáltal Európa jobb vasúti szolgáltatásokat igényel és érdemelne. Jobb minőséget, jobb megbízhatóságot, nagyobb választékot és több innovációt kell nyújtanunk az utasok és a szállítmányozók számára. Ez a csomag pontosan ezt kívánja elérni. Célunk a verseny növelése a személy- és áruforgalmi szolgáltatások terén. Ez egyaránt szolgálja az utasok, a szállítmányozók, a csúcsminőségű vasúti berendezések gyártói és a környezet érdekét.

Az irányelv által érintett főbb problémás területek a következők:

1. Versennyel kapcsolatos kérdések

A javasolt irányelv átláthatóbb piaci hozzáférési feltételekkel és könnyebb hozzáféréssel szeretné növelni a versenyt a vasúti piacon, például a következők révén:

*

a vasúttal kapcsolatos szolgáltatásokhoz, mint például karbantartási létesítményekhez, terminálokhoz, utastájékoztatási és jegykiadási létesítményekhez való jobb (és bizonyos esetekben garantált) hozzáférés a teher- és utasszállító szerelvények számára;
*

az összeférhetetlenségre és hátrányos megkülönböztetésre vonatkozó konkrét szabályok megállapítása a vasúti ágazatra vonatkozóan;
*

részletesebb „vasúthálózat-használati feltételek” előírása: ezek olyan évente közzétett dokumentumok, amelyekből a potenciális új belépők egyértelműen tájékozódhatnak a rendelkezésre álló infrastruktúráról és annak felhasználási feltételeiről.

2. Szabályozási felügyelet megerősítése

A javaslat megerősíti a nemzeti vasúti szabályozók hatáskörét, és a következő intézkedésekre tesz javaslatot:

*

a nemzeti szabályozók hatáskörének kiterjesztése a vasúttal kapcsolatos szolgáltatásokra is. A vasúttal kapcsolatos szolgáltatásokhoz való hozzáféréshez kapcsolódó problémák korábban nem minden esetben tartoztak a nemzeti szabályozók hatáskörébe.
*

a nemzeti vasúti szabályozók minden más közhatóságtól való függetlenségének előírása;
*

a nemzeti vasúti szabályozók hatásköreinek megerősítése (szankcionálás, ellenőrzés, fellebbezési eljárások és a hivatalból végzett vizsgálatok), valamint a külföldi társhatóságokkal való együttműködési kötelezettség bevezetése a határokon átnyúló ügyekben.

3. A magán- és állami beruházások kereteinek megerősítése

Az infrastruktúra finanszírozásával és az igénybevételi díjszabással kapcsolatos új szabályok célja egy beruházásokat serkentő, harmonizált finanszírozási rendszer kidolgozása. A javasolt intézkedések többek között a következők:

*

hosszú távú nemzeti stratégiák, valamint az állam és a pályahálózat-működtetők közötti többéves (a finanszírozást a teljesítményhez és üzleti tervekhez kötő) szerződéses megállapodások előírása. Ennek célja, hogy a piaci szereplők számára nagyobb kiszámíthatóságot nyújtson az infrastruktúra fejlesztésére vonatkozóan és több ösztönzést kapjanak a teljesítményük javítására;
*

precízebb és intelligensebb infrastruktúra-használati díjszabás előírása. A meglévő jogszabályokban meghatározott díjszabási elvek jobb végrehajtása számos tagállamban alacsonyabb pályahozzáférési díjakat eredményezne a vasúttársaságok számára. Az új díjmeghatározási szabályok (a zajterheléshez kapcsolódó modulációnak a közúti közlekedésben a külső költségek miatt kivetett díjak vasúti megfelelőjeként történő bevezetésével és az átjárhatóságért járó kedvezményekkel) ezenkívül a környezetbarátabb és az átjárhatóságot lehetővé tevő technológiákba irányuló magánberuházásokat is ösztönöznék.

A következő lépések

A javaslattal együtt a Bizottság a mai napon egy, az egységes európai vasúti térség kiépítésének befejezésére irányuló stratégiát bemutató közleményt is elfogadott, amely a Bizottság által a következő öt év során elindítandó további kezdeményezésekre is kitér. Ezek alapján konzultációt fognak tartani. Mindezen túl a belföldi utasforgalom piacának megnyitásáról szóló részletes tanulmányt is közzétettek.

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

Nem létező áru
Több mint harmincmillió forint kárt okoztak azok a hamis termékek, amiket a legális áruk között találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési I…