2024. 06. 15. szombat

Jolán, Vid
1 EUR 398 HUF
1 GBP 473 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Pályázatok
  • »
  • Észak-Magyarországon zajlik az uniós mellékfelújítások csaknem 30 százaléka
Észak-Magyarországon zajlik az uniós mellékfelújítások csaknem 30 százaléka

Észak-Magyarországon zajlik az uniós mellékfelújítások csaknem 30 százaléka

Észak-Magyarországon zajlik az uniós mellékfelújítások csaknem 30 százalékaAz Észak-Magyarországi Operatív Program (ÉMOP) keretében folytatódik a régió mellékútjainak felújítása. Ezeket a projekteket teljes egészében az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA) finanszírozzák. A felújított kilométerek és a ráfordítások tekintetében is az Észak-Magyarország régióra jut az uniós mellékfelújítások közel 30 százaléka, összhangban az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) súlyponti elemével, a térségi felzárkóztatással.

Az ÚMFT keretén belül, a „területfejlesztés” prioritás égisze alatt Magyarország hét statisztikai régiójában összesen 183 útszakasz felújítása zajlott le vagy kezdődött meg 2008–2009 folyamán a regionális operatív programok 2007–2008-as akcióterve szerint. A beavatkozások 73 projekt keretében összesen 1114 kilométert érintenek, csaknem 50 milliárd forint értékben.

Az Észak-Magyarország régióra ebből több mint 13 milliárd forint jut. Az útrekonstrukciókat 16 projektbe sorolták. A felújítás teljes folyamatában a magyar közúthálózat kezeléséért felelős Magyar Közút Nonprofit Zrt. tölti be a projektgazda szerepkörét. A társaság feladatai közé tartozik a projektjavaslatok feltárása, a projektek előkészítése, a tervező és a kivitelező kiválasztása, a kiviteli tervek elkészíttetése, a kivitelezés alatt a műszaki ellenőri feladatok ellátása, a monitoring, a teljes adminisztráció, a projektirányítás és az elszámolás, valamint az átadott útszakaszok figyelemmel kísérése további öt esztendőn keresztül.

A 16 észak-magyarországi projektben az útállapotok, a kapcsolódó fejlesztési tervek és a közlekedési igények figyelembevételével nem kevesebb mint 52 útszakaszt jelöltek ki felújításra. Ezeknek az utaknak az együttes hossza 314 kilométer, messze a legnagyobb szám az ország többi régiójával összevetve. A tizenhatból 14 projekt 2009-ben eljutott a műszaki átadásig, vagyis a közlekedők ismét használatba vehették a megújult utakat. Egy projektben a munka 2009-ben megkezdődött és 2010 tavaszán fejeződik be az időjárás függvényében, míg egy útfelújítás átkerült a 2009–2010-es akciótervbe, s annak keretében fog elkezdődni hamarosan.

 

Nógrádban 26 útszakaszt újítottak fel

Az ERFA által finanszírozott regionális akciótervben a felújított utak darabszámát tekintve Nógrád megye országos első: összesen 20 négy és öt számjeggyel jelölt útszakaszon dolgoztak a kivitelezők.

Legelőször 6 útszakaszt újítottak fel, csaknem 24 kilométeren, 668 millió forintos ráfordítással. 2009 májusában készült el a 21134 jelű nógrádmegyeri bekötőút 16 kilométeres szakaszának teljes felújítása, amely a 22-es számú Rétság–Salgótarján főúttal, valamint közvetve a 21-es számú Hatvan–Somoskőújfalu főúttal, illetve azon keresztül az M3-as autópályával javítja a kapcsolatot. A 21136 jelű lucfalvai bekötőút, a 21137 jelű márkházi bekötőút és a 23111 jelű szilaspogonyi bekötőút felújítása elsősorban a kistelepüléseken lakók mindennapi közlekedését könnyíti meg. A 2304 jelű Salgótarján–Zabar összekötő út egyik szakaszának felújítása a Borsod-Abaúj-Zemplén megyébe átvezető útvonal közlekedését javítja. Ezen az úton érhető el Salgótarján felől a legrövidebb idő alatt Ózd és Miskolc. A 23119 jelű Cered–országhatár bekötőút jelentősége és forgalma a schengeni határövezethez kapcsolódást követően növekedett meg: Heves megyéből, Pétervására térségéből ezen az úton közelíthető meg a legrövidebben Losonc városa. A közbeszerzési eljárással kiválasztott kivitelező a Colas Építő Zrt. és a Nógrád Konzorcium volt.

2009 őszén kapták vissza felújítva a közlekedők a Szécsény–Pásztó összekötő út (2122-es út) Szécsény és Nagylóc közötti szakaszát, a Pásztó–Galyatető–Mátraháza összekötő út (2408-as út) pásztói belterületi szakaszát, a Szécsényből Nógrádsipekre és Rimócra vezető utakat (21132-es és 21133-as út), valamint a 21138-as jelű kisbárkányi bekötőutat. Ezek a beavatkozások elsősorban a környéken élők mindennapi közlekedési igényeit elégítik ki, segítik eljutásukat a 22-es számú Rétság–Salgótarján főútra és a 21-es számú Hatvan–Somoskőújfalu főútra, illetve azon keresztül az M3-as autópályára, továbbá a megvalósítás előtt álló pösténypusztai Ipoly-híd felé. Az összesen 21 kilométeres rekonstrukciót a Colas-Építő Zrt. és a HE-DO Kft. bonyolította le 859 millió forintból.

Ugyanebben az időszakban újult meg a Salgótarjánt Nádújfaluval összekötő út (2303-as út) közel 4 kilométeren, a Salgótarján–Zabar összekötő út (2304-es út) több szakasza mintegy 15 kilométeren, valamint a salgóbányai bekötőút (23102-es út), a somoskői bekötőút (23103-as út) és a zagyvarónai bekötőút (23104-es út). A felújításokra mintegy másfél milliárd forintot fordítottak, a kivitelező a Magyar Aszfalt Kft. volt. Az utak kielégítik a kistelepüléseken lakók mindennapi közlekedési igényeit, továbbá segítik a térség lakóinak eljutását a 21-es számú Hatvan–Somoskőújfalu főútra, illetve azon keresztül az M3-as autópályára, valamint a 23-as számú Kisterenye–Tarnalelesz főútra és a 22-es számú Rétság–Salgótarján főútra. A beavatkozásokkal javult Miskolc régióközpont és a határközeli települések elérhetősége is.

2009 utolsó napjaiban fejeződött be a kivitelezés a Ludányhalászi–Endrefalva összekötő úton (2207-es út), a pilinyi bekötőúton (22107-es út), a sámsonházi bekötőúton (21135-ös út), a nagybárkányi bekötőúton (21139-es út), valamint a Pásztó–Galyatető–Mátraháza összekötő út (2408-as út) Mátrakeresztes kül- és belterületi részeit érintő szakaszán, összesen csaknem 15 kilométeren, 474 millió forint ráfordítással. Nehezen megközelíthető települések kerültek így közelebb a térségi központokhoz és a megyeszékhelyhez. A környéken élők mindennapi közlekedési igényein túl a felújítások segítik az eljutást a 22-es számú Rétság–Salgótarján főútra és a 21-es számú Hatvan–Somoskőújfalu főútra, illetve azon keresztül az M3-as autópályára is. A két kivitelező a He-Do Kft. és a Colas Zrt. volt.

 

 

Hevesi körkép

Hevesben 5 projektben 10 útszakaszt vettek munkába, bő 80 kilométer hosszon, 3,6 milliárd forint ráfordítással.

Az elmúlt nyáron felújították a Sirok–Pétervására összekötő út (2412-es út) 8 kilométeres terpesi szakaszát, a Tarnalelesz és Fedémes közötti fedémesi bekötőutat (24124-es út), valamint a szomszéd megyébe áthúzódó Borsodnádasd–Mónosbél összekötő út (2507-es út) Borsodnádasd és Bekölce közötti szakaszát a megye távolabbi részén. A három útszakasz együttes hossza több mint 18 kilométer. A kivitelező a Magyar Aszfalt Kft. volt, a ráfordítható összeg 597 millió forint.

A 2505-ös út Eger és Felsőtárkány közötti szakaszát, valamint az Eger határától Egerszólátig vezető 24128-as jelű utat szintén a Magyar Aszfalt Kft újította fel. A két útszakasz együttes hossza mintegy 16 kilométer. A munkálatok során az útszélesítés és aszfalterősítés mellett nagy hangsúlyt kapott a vízelvezető rendszerek renoválása. Egerszólát belterületén járdát is létesíteni kellett. A felújítás októberben fejeződött be, a 696 millió forintos összköltséggel lebonyolított beavatkozások a közútkezelő számításai szerint mintegy hatvanezer ember mindennapi közlekedésébe hoznak több kényelmet, biztonságot.

A megye déli részén a Heves–Pusztataskony összekötő út (3209-es út) Hevesvezekény és Kisköre, valamint a Kisköre–Poroszló összekötő út (3213-as út) Kisköre és Tiszanána közötti szakasza újult meg az ÉMOP keretében, összesen csaknem 18 kilométer hosszon, 720 millió forintból, a Colas Építő Zrt. és a Magyar Aszfalt Kft. kivitelezésében. A megújult utakat decemberben kapták vissza a közlekedők.

Ugyanebben az időszakban zajlott az a 778 millió forintos költségvetésű projekt, amely a 2416-os, 3203-as és 3210-es közút összesen 21,9 kilométer hosszúságú szakaszainak felújítását tartalmazta. A beavatkozások Verpelét, Egerszalók, Gyöngyös, Vámosgyörk és Adács lakosainak jelentenek komoly előrelépést a közlekedés kényelme és biztonsága terén. A kivitelező itt a Colas Építő Zrt. mellett a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. volt.

A Borsod megyei felújítások közül a jelen akciótervben már csak egy út vár befejezésre: a Hollóstető és Miskolc közötti út (2505-ös út) 13,4 kilométer hosszú szakasza. A kivitelezés 60%-os készültségű, a közútkezelő a kivitelező FK Raszter Zrt.-vel a határidő módosításában állapodott meg, a munkálatokat legkésőbb május 31-re kell befejezni.

 

Huszonkét útszakasz Borsod-Abaúj-Zemplénben

BAZ megyében 6 projekt keretében 22 különböző úton folyt útfelújítás az ÉMOP keretében. A huszonharmadik, a Cigánd–Pácin összekötő út (3835-ös út) mintegy 8 kilométeres szakaszának rekonstrukciója átkerült az ÉMOP 2009–2010-es akciótervébe.

333 millió forintból, összesen 9,5 kilométer hosszon újították fel tavasztól nyárig a sajóivánkai bekötőutat (25128-as út), a sajógalgóci bekötőutat (26103-as út), valamint a Halmaj–Abaújszántó összekötő út (3703-as út) Halmaj, Kiskinizs és Hernádkércs közötti szakaszát. A kivitelező a Magyar Aszfalt Kft. és a Colas-Eger Zrt. volt

A Magyar Aszfalt Kft. töltötte be a kivitelező szerepét a Baktakék–Forró összekötő út (2625-ös út) Forró és Fancsal közötti szakaszának, a Köröm–Tiszalúc–Szerencs összekötő út (3611-es út) Szerenccsel határos mintegy két kilométeres szakaszának, a Tarcal–Bodrogkeresztúr összekötő út (3616-os út) három és fél kilométeres szakaszának és a Boldogkőváralja–Abaújszántó összekötő út (3714-es út) egy rövid szakaszának felújításában is. A beavatkozások összesen 16,4 kilométerre terjedtek ki, a munkálatok 590 millió forintba kerültek.

Ugyanebben az időszakban zajlott az a projekt, amelyik Bodrogköz három útját s három kisebb települését érintette: a Cigánd–Zemplénagárd összekötő út (3804-es út), a Sátoraljaújhely–Pácin–Zemplénagárd összekötő út (3807-es út) és a Sárospatak–Cigánd–Kisvárda összekötő út (3814-es út) egyes szakaszait Pácin, Cigánd és Ricse között, összesen 11,2 kilométeren. A közútkezelő 439 millió forint kivitelezési költségről kötött szerződést a COLAS Építő Zrt.-vel.

A felújított kilométerek számát és a ráfordítást tekintve kiemelkedő projektnek számított a Serényfalva–Ragály összekötő út (2601-es út) teljes hosszának, valamint a hozzá csatlakozó Sajókaza–Aggtelek–Szín összekötő út (2603-as út) 27-es főútig tartó szakaszának a felújítása. A 46 kilométernyi mellékút felújítására több mint egymilliárd forintot fordíthattak. A munkálatok májusban kezdődtek a Colas Építő Zrt. kivitelezésében, a novemberi szalagátvágáson részt vett Kiss Péter társadalompolitikai miniszter is. A megújult utak mentén kilenc kistelepülés fekszik, közös jellemzőjük, hogy egyikük lélekszáma sem éri el az ezer főt, s össznépességük is mindössze négyezer fő. Az aprófalvas térség számára a jó színvonalú közlekedési hálózat esély a megkapaszkodásra és a felzárkózásra.

A Mezőcsáti és Mezőkövesdi kistérségben októberben adták át a Mezőkövesd–Szentistván összekötő út (3303-as út) Mezőkövesdtől az M3-as autópályáig tartó szakaszát, a Mezőnyárád és Szentistván közötti 3304-es utat, a Nyékládháza–Tiszacsege összekötő út (3307-es út) Mezőcsát és Ároktő közötti szakaszát, valamint az ugyancsak Mezőcsátról kiinduló s Tiszakeszire tartó bekötőutat (33106-os út). Az összesen 26 kilométerre kiterjedő beavatkozásokat a Magyar Aszfalt Kft. végezte el négy hónap alatt, 665 millió forintos ráfordítással.

Végül decemberre fejeződtek be az útfelújítási munkálatok a Tarcal–Prügy összekötő úton (3617-es út), az Encs–Szegilong összekötő úton Erdőbénye és Szegilong között (3705-ös út), valamint a 3611-es utat Kesznyétennel összekötő úton (3613-as út). Az érintett útszakaszok együttes hossza 22,3 kilométer. A Colas Építő Zrt. és a Magyar Aszfalt Kft. számára a munkálatokra négy hónap állt rendelkezésre – a beavatkozáshoz szükséges 868 millió forintot ezúttal is az EU strukturális alapja biztosította.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek