2024. 06. 26. szerda

János, Pál
1 EUR 396 HUF
1 GBP 469 HUF
Felsőzsolcai Logisztikai Ipari Park

Felsőzsolcai Logisztikai Ipari Park

Felsőzsolcai Logisztikai Ipari Park Új sorozatot indít magazinunk, amelyben bemutatjuk a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében működő Ipari Parkokat. Magyarországon az ipari parkok, – a hozzáértő szakemberek véleménye szerint – a gazdaság konszolidálásának eredményeként jöttek létre. Kezdetben a munkahelyteremtés, a fejlett technológia bevonása volt az alapvető cél. Az elsők, 1997-től működnek.

Ma már minden negyedik ipari foglalkoztatott a 199 ipari park valamelyikében dolgozik, az ipari termelés harmadát – az Ipari Parkok Egyesületének felmérése szerint– az ide települt cégek állítják elő. Borsod – Abaúj – Zemplén Megyében meglehetősen vegyes a kép, vannak nagyon jól prosperáló, és rendkívüli nehézségekkel működő Parkok. Természetesen ennek okaira is kíváncsiak vagyunk sorozatunkban, hiszen nem csupán a bemutatás, hanem a tapasztalatok megosztása is célunk.
 

A Felsőzsolcai Logisztikai Ipari Park, – amelynek jelenlegi területe 103 hektár, s ez még tovább bővíthető a befektetői igények szerint – sok szempontból van irigylésre méltó helyzetben, bár beszélgetésünkkor Fehér Attila polgármester és Szász Csaba a FIZ igazgatója szinte egyszerre mondta, ha nem 2000-ben,hanem 3-4 évvel előbb kezdjük el építeni az Ipari Parkot, akkor ma már nem 45 cég, hanem sokkal több lenne, amely itt dolgozik.

– Kiváló a földrajzi elhelyezkedése a Parknak, de ezen kívül, még melyek azok a szempontok amelyek szerepet játszanak a betelepülő cégeknél?

– A terület fekvését, elhelyezkedését, Miskolc város szomszédságát tekintve ténylegesen rendkívül versenyképes. Az M30-as autópálya átadása tovább növelte az Ipari Park logisztikai előnyét. Az autópálya mindössze néhány száz méter távolságra van az Ipari Parktól, amelyet már most is kétszer két sávos úton lehet megközelíteni ebből a fontos csomópontból. A Miskolcot elkerülő út megépítésével a terület még inkább felértékelődik. Az autópálya megléte mindenhol jelentős beruházásokat vonz, hiszen a befektetői döntések egyek fontos szempontja a közlekedés, a szállítás gyorsasága. A másik szempont a teljes infrastruktúra. Nálunk már megépült több mint 3 km, 6,5 m-es nagy teherbírású – 11,5 tonna tengelyterhelésű – úthálózat, a hozzá tartozó víz-, szennyvíz-, csapadékvíz elvezetés, gázhálózat, villamos energia ellátás, közvilágítás és a nagysebességű telekommunikációs hálózat. A következő szempont a munkaerő, amiben megint csak szerencsés a helyzetünk, hiszen a térség mindig jó hírű volt az iparilag képzett munkaerőről, amely – nekünk sajnálatos módon – nem is túl drága. Fontos a befektetőnek a képzés helyzete, s itt van ugye a szakképzés és az egyetem, tehát minden szintre találnak alkalmas munkaerőt a cégek. Nagyon fontos a környékbeli szolgáltatások, lakásviszonyok, iskolák helyzete, hiszen a cégek menedzsmentjének családja is itt szeretne élni. A telekár csak mintegy 3-5 százalékban befolyásolja a döntésüket. – mondja Szász Csaba igazgató.

Fehér Attila polgármester pedig hozzáteszi: Amíg az érdeklődőből befektető lesz az bizony nagyon hosszú folyamat, s bizony nem mindegy mit tapasztalnak a cégek szakemberei. Nagyon fontos az is, hogy Felsőzsolca első fokú építési hatóság , s az önkormányzat igyekszik legjobb tudása szerint kiszolgálni és segíteni a befektetőt. A testület döntési mechanizmusa is gyorsabb, s bár említettük itt, hogy az ár csak kis tényező a döntésnél, de mégiscsak számít az, hogy nyitottak vagyunk, és zöldmezős beruházást valósíthat meg a betelepülő cég, a saját tulajdonú földjén, hiszen mi nem bérbe adjuk, hanem eladjuk a mezőgazdasági művelésből kivont területet. Azt már nem is mondom, hogy azt az egész apparátus és a lakosság is jól tudja, hogy Felsőzsolca az iparűzési adóbevételének is jó része innen származik, ami sokat jelent a település fejlesztésében.

– Milyen új híreik vannak ebben a válságosnak mondott helyzetben, amikor leginkább, mindenki a túlélésre koncentrál?

– Nálunk nem áll meg az élet. A SICTA Fémforgácsoló Kft., – ahol a diesel motorokhoz turbó feltöltő készül – francia tulajdonosai úgy döntöttek, hogy közel 2 hektár nagyságú újabb területet vásárolnak a meglévő telephelyük mellett, ahol alumínium öntvények gyártását tervezik. Az új öntödében mintegy 120-150 fő foglalkoztatására nyílik majd lehetőség. A Profi Nyílászáró Centrum is bővíti csarnokát, mert új terméket kezd majd gyártani.

A komplex üzleti szolgáltatásokkal és nemzetközi befektetésekkel foglalkozó holland–magyar DBH Group szolgáltató ipari létesítményt épít DBH Innovációs és Ipari Központ elnevezéssel. A vállalat vezérigazgatója, dr. Erdei Sándor azt nyilatkozta, hogy a 3500 négyzetméteres, 400 millió forintos ipari parki beruházás októberre készül el. A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni.A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni.A böngészője lehet, hogy nem képes ezt a képet megjeleníteni.A szolgáltató irodaházak és ipari létesítmények  piacán ez a DBH Group negyedik magyarországi beruházása, amely nemcsak külföldi ügyfelek, hanem a hazai kis- és közepes vállalkozások számára is kiváló üzleti lehetőséget kínál. Az Eurolux Trans 7,2 hektáron tervezi logisztikai központ építését. Egyszóval a FIZ-ban, ahol jelenleg 5-600 ember dolgozik a már működő 16 cégben, a fejlesztések, beruházások gyarapodása a jellemző inkább.

– Mindemellett, ha jól tudom, összefogást szorgalmaznak a többi helyi Ipari Parkkal?

– Nekem az a véleményem, – mondja a polgármester – hogy a befektetőknek a térséget kell kiajánlani, s erőnket összpontosítani. Ennek jó példája, hogy az elmúlt év végén az angol Financial Times szaklap pályázatára közösen jelentkeztek Miskolc, Felsőzsolca és Sajóbábony Ipari Parkjai.

A bírálók véleménye szerint Miskolc a közel 1000 pályamű közül a tizenhatodik helyet szerezte meg Európában a 2008/09-es évben. Most egy klaszter megalapításán fáradozunk: Miskolc, Sajóbábony, Encs, Szikszó, és a Mi Ipari Parkunk mellé a Kassai Kamara és a Kenyheci Ipari Park is társult.

– Milyen fejlesztéseket terveznek?

– Ötszáz millió forintos beruházással megoldjuk az új 42 hektáros területünk teljes infrastruktúráját, de lépnünk kell a közlekedésfejlesztésben. Jó lenne, ha azok a Volán buszok, amelyek arra járnak, ahonnan a dolgozóink ingáznak, bekanyarodnának a park felé. Szeretnénk egy kerékpárutat építeni, hogy biztonságosan közlekedhessenek a bejárók. Meg kell oldanunk a létesítendő kerékpárút mellett az Ipari Park közvilágítását is, hogy csak a legközelebbi terveket említsem. A hosszú távú tervek között pedig a következő területbővítés  a legfontosabb, mert mindig azt reméljük, hogy az itt dolgozó cégek bővülni, fejlődni fognak, s melléjük még sok-sok befektető társul.

 

 

Felsőzsolcai Logisztikai Ipari Park

Felsőzsolcai Logisztikai Ipari Park

Szász Csaba igazgató és Fehér Attila polgármester

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Kilencmilla kódokból
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) folyamatosan ellenőrzi a különböző portálokon, közösségi oldalakon kereskedőket. A gyanús, ületszerűnek tűnő profil…

További cikkek