2024. 04. 28. vasárnap

Valéria
1 EUR 392 HUF
1 GBP 458 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Gazdaság
  • »
  • Egy újabb logisztikai pillangóhatás: Felfüggesztették a hajózást a Vörös-tengeren

Egy újabb logisztikai pillangóhatás: Felfüggesztették a hajózást a Vörös-tengeren

Nehezen indul a 2024-es év, ugyanis az elmúlt hetek politikai eseményeinek hatására a legnagyobb hajózási vállalatok közül többen is határozatlan időre felfüggesztették a konténerhajók áthaladását a Szuezi-csatornán. Emiatt a következő hónapokban késésekre, áremelkedésekre és nem várt fennakadásokra kell számítani a kereskedelemben.

A kialakult helyzetet a Trans-Sped szakértője, Mihály Attila elemezte.
Mi tapasztalható jelenleg a tengeri szállítmányozásban?
Ahogy a hírekben lehet olvasni, több hajóstársaság is felfüggesztette az áthaladást a
Vörös-tengeren, ami egy olyan kaotikus helyzetet eredményezett, mint amit a Covid-19
járvány idején tapasztaltunk. A felfüggesztés miatt a Távol-Kelet és Európa, illetve
Amerika között közlekedő teherszállító hajók nem a Szuezi-csatorna felé, hanem a
Jóreménység foka irányába kerülnek. Ez legalább 10.000 kilométert és körülbelül 8-10
napot jelent egy úton. Ez a késés nagyon jelentős!
A hajók hónapokra előre megtervezett menetrendjeit úgy kalkulálják, hogy 1-2 napos
csúszások még áthidalhatóak. Ha egy hajó ennél több napot késik, az azt jelenti, hogy
ennyi időre kiesik a jól megtervezett folyamatból, így pedig a következő útjának időpontja
is változik. Tehát egy adott régió problémája miatti késés a világ más részein is jelentős
csúszásokat generálhat, megzavarhatja az áruk kiszolgálását. Egy, a mostanihoz hasonló
mértékű késés az olyan nagyobb áru kibocsátó országokban, mint Kína, a három évvel
ezelőttihez hasonló konténerhiány kialakulásához vezethet. Ennek a folyamatnak már
most látjuk a jeleit.

Továbbá a hajókon sokszor szállítanak hűtést igénylő árukat is, így a plusz napok
minőségi romlást is okozhatnak az áruban, ami konkrét károkat jelent a tulajdonosnak.
Az új útvonal nemcsak több időt, hanem súlyos költségnövekedést is jelent a cégek
számára. Igaz, a Szuezi-csatorna áthaladási díját megspórolják a konténerszállító hajók,
de még így is nagyságrendileg 800-900 ezer dolláros többletet jelenthet egy hajónál, mely
összeg a megbízókat terheli. Így fordulhat elő az, hogy egy már folyamatban lévő szállítás
díja is lényegesen megemelkedik, mire az céljához ér.
A helyzetet az is nehezíti, hogy február elején, a kínai holdújév időszakában az egyik
legnagyobb logisztikai központ, Kína leállítja működését, így már most olyan
visszajelzések érkeznek a hajótársaságoktól, miszerint a tervezett szállítás kezdete nem
pár nappal, hanem akár több héttel is módosulhat.

Minden hajótársaság felfüggesztette az áthaladást az érintett útszakaszon?
Erre nem tudok határozott választ adni. A legjelentősebb társaságok közül többen is (pl.
Maersk, Hapag-Lloyd) hivatalos közleményt adtak ki arról, hogy elkerülik az érintett tengeri
szakaszt és a menetrendjeikből látjuk, hogy így is tesznek. Ugyanakkor a Trans-Spednél
olyan esetet is tapasztaltunk a napokban, hogy az egyik nagy hajós partnerünk hajója,
amelyik napok óta India környékén haladt, „hirtelen” megjelent Jeddah kikötőjében, mely a
Vörös-tenger középső részén található. Arról azonban nincs információnk, hogy a hajó
áthaladása az érintett szakaszon milyen feltételek és körülmények között történt meg,
illetve ez jelenthet-e bármilyen változást az ottani helyzetben.
Érdekes fejleménye az eseményeknek, hogy az általunk is rendszeresen használt
nyomkövető weboldal, ahol az adott hajók haladása pontosan látható, most nem mutatja a
veszélyeztetett térségben haladó hajók neveit. Ennek elsősorban biztonsági okai vannak,
hiszen ezek az információk háborús célra is felhasználhatóak. Sajnos nekünk, akiknek a
munkájukhoz lenne ezekre szükség, nehézséget okoz ez a korlátozás.

Csak a logisztikai, vagy más iparág szereplőit is érinti a jelenlegi helyzet?
A logisztikai iparágban felmerülő nehézségek az egész világ működésére kihatnak. A
logisztikai vállalatok hónapokra előre megtervezett menetrendjei felborulnak, a termelő és
gyártó cégek a kalkulált szállítási díjakhoz képest magasabb áron és késve kapják meg
rendeléseiket, a kereskedelemben pedig hiány léphet fel. Így több területen is késés és
áremelkedés tapasztalható amellett, hogy teljes a bizonytalanság. Gazdasági
előrejelzések szerint a tengeri piacon bekövetkezett áremelkedések 0,5-0,6 %-kal
növelhetik az inflációt világszerte.

Mi lesz a megoldás, és mikorra várható javulás?
Amennyiben újra biztonságosan hajózható lesz a Vörös-tenger, akkor is hónapokra lesz
szükség, mire normalizálódnak a szállítási idők és árak, valamint pótolják a termelésben
kialakult hiányt. Természetesen a hajótársaságok addig sem tétlenkednek, hiszen
egyrészt egy olyan útvonal keresése van folyamatban, mellyel a mostani távok
lerövidíthetőek, másrészt pedig új teherszállító hajók forgalomba állítása is a tervek között
szerepel, amivel behozhatóak a késések miatti kapacitás kiesések.
Emellett Kína és Európa között alternatív megoldásként alkalmazható a vasúti konténeres
szállítási mód is, de ennek kapacitása csak töredéke a hajós lehetőségeknek, az igények
pedig már most olyan mértékben megnövekedtek, hogy árnövekedés mellett is
túlfoglalások keletkeztek.
Összefoglalásként pedig egy tanácsot szeretnék adni: mindig legyünk résen, ugyanis a
világ bármikor tartogathat számunkra meglepetéseket!

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek