2024. 10. 10. csütörtök

Gedeon
1 EUR 400 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Gazdaság » Gazdaság » Egy újabb logisztikai pillangóhatás: Felfüggesztették a hajózást a Vörös-tengeren

Egy újabb logisztikai pillangóhatás: Felfüggesztették a hajózást a Vörös-tengeren

Nehezen indul a 2024-es év, ugyanis az elmúlt hetek politikai eseményeinek hatására a legnagyobb hajózási vállalatok közül többen is határozatlan időre felfüggesztették a konténerhajók áthaladását a Szuezi-csatornán. Emiatt a következő hónapokban késésekre, áremelkedésekre és nem várt fennakadásokra kell számítani a kereskedelemben.

A kialakult helyzetet a Trans-Sped szakértője, Mihály Attila elemezte.
Mi tapasztalható jelenleg a tengeri szállítmányozásban?
Ahogy a hírekben lehet olvasni, több hajóstársaság is felfüggesztette az áthaladást a
Vörös-tengeren, ami egy olyan kaotikus helyzetet eredményezett, mint amit a Covid-19
járvány idején tapasztaltunk. A felfüggesztés miatt a Távol-Kelet és Európa, illetve
Amerika között közlekedő teherszállító hajók nem a Szuezi-csatorna felé, hanem a
Jóreménység foka irányába kerülnek. Ez legalább 10.000 kilométert és körülbelül 8-10
napot jelent egy úton. Ez a késés nagyon jelentős!
A hajók hónapokra előre megtervezett menetrendjeit úgy kalkulálják, hogy 1-2 napos
csúszások még áthidalhatóak. Ha egy hajó ennél több napot késik, az azt jelenti, hogy
ennyi időre kiesik a jól megtervezett folyamatból, így pedig a következő útjának időpontja
is változik. Tehát egy adott régió problémája miatti késés a világ más részein is jelentős
csúszásokat generálhat, megzavarhatja az áruk kiszolgálását. Egy, a mostanihoz hasonló
mértékű késés az olyan nagyobb áru kibocsátó országokban, mint Kína, a három évvel
ezelőttihez hasonló konténerhiány kialakulásához vezethet. Ennek a folyamatnak már
most látjuk a jeleit.

Továbbá a hajókon sokszor szállítanak hűtést igénylő árukat is, így a plusz napok
minőségi romlást is okozhatnak az áruban, ami konkrét károkat jelent a tulajdonosnak.
Az új útvonal nemcsak több időt, hanem súlyos költségnövekedést is jelent a cégek
számára. Igaz, a Szuezi-csatorna áthaladási díját megspórolják a konténerszállító hajók,
de még így is nagyságrendileg 800-900 ezer dolláros többletet jelenthet egy hajónál, mely
összeg a megbízókat terheli. Így fordulhat elő az, hogy egy már folyamatban lévő szállítás
díja is lényegesen megemelkedik, mire az céljához ér.
A helyzetet az is nehezíti, hogy február elején, a kínai holdújév időszakában az egyik
legnagyobb logisztikai központ, Kína leállítja működését, így már most olyan
visszajelzések érkeznek a hajótársaságoktól, miszerint a tervezett szállítás kezdete nem
pár nappal, hanem akár több héttel is módosulhat.

Minden hajótársaság felfüggesztette az áthaladást az érintett útszakaszon?
Erre nem tudok határozott választ adni. A legjelentősebb társaságok közül többen is (pl.
Maersk, Hapag-Lloyd) hivatalos közleményt adtak ki arról, hogy elkerülik az érintett tengeri
szakaszt és a menetrendjeikből látjuk, hogy így is tesznek. Ugyanakkor a Trans-Spednél
olyan esetet is tapasztaltunk a napokban, hogy az egyik nagy hajós partnerünk hajója,
amelyik napok óta India környékén haladt, „hirtelen” megjelent Jeddah kikötőjében, mely a
Vörös-tenger középső részén található. Arról azonban nincs információnk, hogy a hajó
áthaladása az érintett szakaszon milyen feltételek és körülmények között történt meg,
illetve ez jelenthet-e bármilyen változást az ottani helyzetben.
Érdekes fejleménye az eseményeknek, hogy az általunk is rendszeresen használt
nyomkövető weboldal, ahol az adott hajók haladása pontosan látható, most nem mutatja a
veszélyeztetett térségben haladó hajók neveit. Ennek elsősorban biztonsági okai vannak,
hiszen ezek az információk háborús célra is felhasználhatóak. Sajnos nekünk, akiknek a
munkájukhoz lenne ezekre szükség, nehézséget okoz ez a korlátozás.

Csak a logisztikai, vagy más iparág szereplőit is érinti a jelenlegi helyzet?
A logisztikai iparágban felmerülő nehézségek az egész világ működésére kihatnak. A
logisztikai vállalatok hónapokra előre megtervezett menetrendjei felborulnak, a termelő és
gyártó cégek a kalkulált szállítási díjakhoz képest magasabb áron és késve kapják meg
rendeléseiket, a kereskedelemben pedig hiány léphet fel. Így több területen is késés és
áremelkedés tapasztalható amellett, hogy teljes a bizonytalanság. Gazdasági
előrejelzések szerint a tengeri piacon bekövetkezett áremelkedések 0,5-0,6 %-kal
növelhetik az inflációt világszerte.

Mi lesz a megoldás, és mikorra várható javulás?
Amennyiben újra biztonságosan hajózható lesz a Vörös-tenger, akkor is hónapokra lesz
szükség, mire normalizálódnak a szállítási idők és árak, valamint pótolják a termelésben
kialakult hiányt. Természetesen a hajótársaságok addig sem tétlenkednek, hiszen
egyrészt egy olyan útvonal keresése van folyamatban, mellyel a mostani távok
lerövidíthetőek, másrészt pedig új teherszállító hajók forgalomba állítása is a tervek között
szerepel, amivel behozhatóak a késések miatti kapacitás kiesések.
Emellett Kína és Európa között alternatív megoldásként alkalmazható a vasúti konténeres
szállítási mód is, de ennek kapacitása csak töredéke a hajós lehetőségeknek, az igények
pedig már most olyan mértékben megnövekedtek, hogy árnövekedés mellett is
túlfoglalások keletkeztek.
Összefoglalásként pedig egy tanácsot szeretnék adni: mindig legyünk résen, ugyanis a
világ bármikor tartogathat számunkra meglepetéseket!

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Pörög a hazai gépjárműpiac
Élen a kishaszongépjármű, a motorbicikli és a személygépkocsi Budapest, 2024. október 2. – A magyar piac egészét hirdetésszámban és látogatottságba…

További cikkek

Facebook

Időjárás

Karikatúra

furesz
Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés

Napi rejtvény

Lorem Ipsum

Is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry’s standard dummy text ever since the 1500s, when an

Tovább »
Hirdetés

Horoszkóp

Horoszkóp

Mérleg (09.24.- 10. 23.)
A Hold és a Vénusz változatos kapcsolatrendszert és óriási forgalmat ígér a társasági élet területén. Stabil párkapcsolatodban felkavarodik az állóvíz. Szükség van a Mérleg optimizmusára és intelligenciájára, hogy a valódi és fontos dolgokat elkülönítse a valódit csak állítóktól. Lesz feladatod bőven. Az biztos, hogy bölcsebben zárod a hetet, mint ahogyan nyitod. Üzenet: “Nincsen harang, aminek a nyelve csak az egyik oldalra leng ki. Kis öröm, kis bánat, nagy öröm, nagy szomorúság mindig együtt jár.” (Popper Péter)

Összes csillagjegy »