Örömmel olvasom a hírt, hogy a tarcaliak – borászok, vendéglátósok, önkormányzat, turizmus szakemberei – egyesületet hoztak létre, kifejezetten azzal a céllal, hogy egymást segítve erősítsék a hely, s a tokaji bor marketingjét. Nem szeretnék olcsó poénokat elsütögetni, még kevésbé károgni, de azt kell mondjam, kicsit későn…
Elfogult vagyok a Tokaji borokkal szemben, hiszen öt esztendőn keresztül szerkeszthettem a tokajiak helyi lapját a Kilátót, s később a közgázon szakdolgozatom okán is a „Tokaji borok helyzete az EU piacán” beleástam magam a borászatok, a hegyaljai vállalkozások, híres borászok történetébe. Akkoriban, egy híres borász, a következőt mondta nekem: Tudod, három baja van a Tokaji bornak: 1. Nem ismeri a piacgazdaság törvényeit, mert hosszú az aszú érlelési ideje, 2. Ingyen kellene mindenkinek, 3. Csak a Hegyalján világhírű. Azt már csak később tette hozzá, hogy ez nem is lesz másként, amíg össze nem fognak a borászatok, hogy egységesen lépjenek föl az érdekeikért, s a szakszerű marketingért. Az első „baj” már csak részben igaz, hiszen a könnyű, reduktív borokkal változott a helyzet. A második „baj” is változott kissé, de a királyok bora, még mindig messze van az őt megillető helytől ár-érték arányban. A harmadik „baj”-on viszont nagyon nehezen lépünk túl, s ezt valóban a jó marketingen, s a hatékony összefogáson múlik.
Azt is tudom, hogy sok egyesületet hoztak létre korábban is, akik persze jól-rosszul képviselték a Tokaji érdekét. Egyszóval sohasem tudtak megegyezni, s ezzel maga az „ügy” szenvedett csorbát.
Miért lenne ez most másként? – kérdezhetné bárki. Mi változott azóta? Úgy gondolom, hogy sok a jó példa, arra hogy lehet ezt jól is csinálni, profi módra: pl. Villány. Rájöhettek a helyiek, hogy ha saját magukat nem rángatják ki a saját hajuknál fogva a tespedésből, ezt más bizony nem teszi meg helyettük. Don Quijote magányos harcosként nem igen jutott egyről a kettőre.
Reménykedem, hogy a tarcaliak példája ragadós lesz az egész Hegyalján, s kedves barátom szavaiból rövid időn belül már semmi nem lesz igaz.
Orosz B.Erika