Az Állami Számvevőszék kiemelt célja, hogy a helyi önkormányzatok gazdálkodásában rejlő pénzügyi kockázatok feltárásával, az államháztartáson kívülre nyújtott költségvetési támogatások és ingyenes vagyonjuttatások, valamint az államháztartáson kívül működő feladat-ellátó rendszerek ellenőrzéseivel hozzájáruljon ahhoz, hogy a közpénzeket az államháztartáson kívül működő szervezetek is átlátható, rendezett módon használják fel. Az ÁSZ ezért ütemezetten ellenőrzi az önkormányzatok többségi tulajdonában lévő gazdálkodó szervezeteket, melynek keretében a Miskolci Városgazda Városgazdálkodási Közhasznú Nonprofit Kft. ellenőrzésére is sor került.
A Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata által létrehozott Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. az ellenőrzött időszakban az önkormányzat által támogatott közhasznú tevékenységeket, mint az állatkert működtetése; illetve egyéb közhasznú tevékenységeket látott el, mint például hátrányos helyzetűek foglalkoztatásának elősegítése. Emellett olyan közszolgáltatásokat végzett mint a helyi közutak és közterületek fenntartása, továbbá egyéb vállalkozási tevékenységeket is folytatott. Az önkormányzat 2006-ban a Miskolc Holding Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt.-re apportként átruházta az egyszemélyes tulajdonában álló társaság üzletrészének tulajdonjogát, amely az ellenőrzött időszakban a társaság feletti tulajdonosi jogokat kizárólagosan gyakorolta.
Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata a közfeladat-ellátás megszervezése során rendeletalkotási kötelezettségének eleget tett, közszolgáltatási szerződéseket és támogatási megállapodásokat kötött, ugyanakkor szabályszerű kegyeleti közszolgáltatási szerződéssel nem rendelkezett a temetkezési feladatok ellátásához. A Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. feletti tulajdonosi jogait a Miskolc Holding Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt. szabályszerűen gyakorolta, ennek keretében eleget tett a beszámoltatási- és felügyeleti rendszer működtetési kötelezettségeinek.
A Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. rendelkezett a működéshez szükséges szabályzatokkal, ugyanakkor a számlarendet nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően készítette el. A mérlegadatokat leltárral alátámasztotta, valamint a közhasznú tevékenységekhez kapcsolódó vagyon analitikus elkülönítéséről gondoskodott, továbbá az előírt beszámolási kötelezettségét az előírásoknak és a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően teljesítette. A társaság azonban 2011-2013 között az adatok védelmét és a közhasznúsági adatok saját honlapon való átláthatóságát nem biztosította. A kötelezettségállomány alakulása a gazdálkodás stabilitását, a 2011-2013 között fennálló likviditási problémák pedig a közfeladat ellátását veszélyeztették.
Az ellenőrzés megállapította, hogy a közfeladat-ellátás ráfordításainak és bevételeinek elszámolása szabályszerű volt, ugyanakkor a beruházások, felújítások és az értékcsökkenés elszámolása nem volt megfelelő. Az alkalmazott díjakkal kapcsolatban elő- és utókalkulációkkal nem rendelkeztek, ezért az önköltségszámítás és árképzés nem felelt meg az előírásoknak. A kormányzati szektor hiányára befolyást gyakorló bevételek elszámolása részben megfelelő, a személyi és az egyéb ráfordítások elszámolása megfelelő volt.
Az ÁSZ jelentésében a Miskolci Városgazda Nonprofit Kft. ügyvezetőjének hét, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének egy javaslatot fogalmazott meg, amelyekre az érintetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.