A karácsony az év legszebb időszaka, ám azt, hogy az ünnepi asztalnál már minden tökéletes legyen, gondos készülődés előzi meg. Az ajándékozás is szerves része az ünnepnek, ezért a MOM Park a GfK Hungária közreműködésében arra kereste a választ, hogy mi jellemzi ma a karácsonyi vásárlást – születtek meglepő eredmények.
A pilot kutatás[1] során az ajándékvásárlás teljes folyamatát vizsgálták, a meglepetés kitalálásától egészen a beszerzéséig.
Kiderült, hogy a listaírás még mindig hatásos módszer, ha ajándékokról van szó – bár inkább a nők körében hódít. A legtöbben úgy nyilatkoztak, hogy bár nem írnak listát, de végiggondolják és fejben tartják, kinek, mit szeretnének vásárolni, ezért ritka az impulzus-szerű döntés. A sztereotípiákkal szemben azonban a férfiak azok, akik gyakrabban esnek áldozatul egy-egy nem tervezett termék csábításának.
Nem jellemző, hogy valaki hónapokkal karácsony előtt nekikezd a készülődésnek, a vártnak megfelelően a legtöbben az adventi időszakra időzítik az ajándékok beszerzését, a férfiak következetesen később, egyharmaduk az utolsó két-három hétre hagyja. Érdekes módon ritka a halogatás: csupán 2,3% nyilatkozott úgy, hogy az utolsó pillanatra hagyja az ajándékvásárlást.
Persze tapasztaljuk, hogy az ünnepeket megelőző néhány napban is zsúfolásig telnek az üzletek, hiszen nem kizárt, hogy azok is az utolsó pillanatig vásárolnak, akik időben elkezdik a felkészülést.
A mikorra már választ kaptunk, de a mit még érdekesebb. A kutatásból kiderült, hogy az ötletgyűjtés fázisában mindkét nem szívesen böngészik online, a férfiak 47.2, míg a nők 52.3%-ra választja az inspirálódás ezen formáját. Az esetek több, mint felében magunkra hagyatkozunk, és megpróbáljuk kitalálni, hogy mit szeretne a másik, de sokan a direktebb megoldásokban hisznek – 44.4%-ban inkább megkérdezik a célszemélyt a kívánságlistájáról.
A hol kérdésben magasan vezetnek a plázák: a válaszadó férfiak 85%-az, míg a nők 81%-a bevásárlóközpontokban (is) vásárol karácsonyi ajándékokat, átlagosan fejenként 3 üzletközpontot látogatnak meg, mire mindent sikerül beszerezniük. A választásnál a többség ragaszkodik megszokott, közeli bevásárlóközpontjához, de a széles kínálat és az akciók mellett a válaszadók közel harmada fontos szempontként emelte ki a nyugodt hangulatot, és a stresszmentes légkört is, ami előtérbe helyezi a belvárostól távolabb eső üzletközpontokat.
A többség 5 alkalom alatt szerzi be az összes ajándékot, de akadnak szélsőségek is: 13.6% több, mint 10 ajándékbeszerző kört tesz az ünnepek előtt, a leghatékonyabb 2.4% pedig egyetlen vásárlással végez vele.
A partner, család, barátok mellett többen ajándékoznak kollégáiknak is, bár ez inkább a nőkre jellemző. Érdekes, de a válaszadók 15.6%-a nyilatkozott úgy, hogy házi kedvencének is készül valamilyen meglepetéssel, hiszen nélkülük nem teljes a család.
A karácsony a pénztárcánkra is hatással van: a megkérdezett férfiak átlagosan 85000 Ft-ot, míg a nők megközelítőleg 72000 Ft-ot hagynak ott azért, hogy szeretteiknek örömet szerezzenek. A legtöbbet gyermekeinkre és partnerünkre költünk, mindkettő átlagosan az ajándékra szánt költségvetésünk harmadát teszi ki.
Mindannyian tudjuk, hogy az ajándékvásárlás sokszor megterhelő és fárasztó tevékenység: jogosan merül fel tehát a gondolat, hogy magunkat is kényeztessük egy kicsit. A válaszadók körülbelül fele vallotta be, hogy akár tervezetten, akár ha meglát valamit, ami tetszik neki, mindenképp megajándékozza magát a vásárlás során.