Az Egyesült Államokban nagy hagyományokkal rendelkező Black Friday mára Európában is az év fontos kereskedelmi eseményévé vált. Az ünnepi szezon nyitányának is tekintett napon és azt követő időszakban a kereskedők az értékesítés növelése mellett a hosszútávú partnerkapcsolatok terén is sokat profitálhatnak.
Tavaly a fogyasztók 56,43 milliárd dollárt költöttek az év végi ünnepi időszak alatt, és az elemzők idén minden idők legnagyobb internetes vásárlási rohamára készülnek. Az ABC Data, Közép-Európa vezető IT és szórakoztatóelektronikai disztribútora szerint a Black Friday mára az európai vállalati kultúrába és üzletmenetbe is meghonosodott, és a szükséges know-how jelenléte már a kis- és középvállalatok szintjén érzékelhető.
„A Black Friday és az ünnepi vásárlási időszak legnépszerűbb termékkategóriái már hosszú ideje a számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai eszközök. Mint a régió nyolc országában közvetlenül jelenlévő disztribútor azt tapasztaljuk, hogy mára a közép- és kelet európai kereskedők is felismerték ennek jelentőségét, és megpróbálják kihasználni az ebben az időszakban rejlő lehetőségeket” – mondta el Poros Gábor, az ABC Data Hungary ügyvezető igazgatója.
Az ABC Data szakemberei szerint ez az időszak azért is fontos a kereskedelem szereplői számára mert a kivételesen magas forgalom mellett lehetőség kínálkozik a vállalati iránti bizalom növelésére és a hűséges vásárlók csoportjának kiszélesítésére. A legfontosabb tényezői a sikernek a nagy választék, az innovatív termékek, a gyors és megbízható kiszállítás, és a vevőszolgálati szakértelem.
A vásárlók igényeinek megfelelő árukészlet kialakítása
Az árukészlet megfelelő összeállítása a legnehezebb feladat, amivel a vállalkozásnak szembe kell néznie egy nagyarányú leértékelés alkalmával. Milyen termékekből álljon a kínálat? A megfelelő termékkategóriák és mennyiségek megállapításához segítséget nyújthatnak az éves értékesítési statisztikák. Ezekből nagyjából meg lehet becsülni, hogy milyen típusú termékek iránt fog nőni a kereslet. Érdemes ugyanakkor folyamatosan nyomon követni a piaci trendeket, hiszen szinte minden évben születik egy-egy olyan slágertermék, mely képes egy egész kereskedelmi időszakot meghatározni. A legtöbb elektronikai eszközöket vásárló fogyasztó nagyon igényes és mindig a legújabb termékeket keresi. A piacon megjelenő friss technológiák kínálatba történő gyors beépítésével könnyebben alakíthatunk ki hosszútávú kapcsolatot a újdonságokra nyitott vásárlókkal.
„A közép-európai piacon az ABC Data rendelkezik a legnagyobb termékportfólióval, amely globális és helyi gyártó vállalatok 220.000 termékét tartalmazza. A prémium és olcsóbb kategóriás termékeket egyaránt tartalmazó portfólió lehető teszi, hogy a viszonteladók egyetlen helyről szerezzék be a kínálatuk kialakításához szükséges összes terméket. Nagy hangsúlyt fektetünk rá, hogy figyelemmel kövessük az új technológiai trendeket, így még a legigényesebb ügyfeleink is megtalálják nálunk azokat az eszközöket, amire szükségük lehet a vásárlóik maradéktalan kiszolgálásához” – mondta el Kováts Tamás, az ABC Data Hungary marketing menedzsere.
Csak logisztika kérdése
Az ünnepi időszakban a logisztikai és marketing osztályok a szokásosnál nagyobb nyomás alá kerülnek. Ennek megfelelően az ezen területeken dolgozó munkatársakat fel kell készíteni a nagy számú rendelések professzionális kiszolgálására. A kereskedelemben a piaci elemzéseknek és korábbi értékesítési adatoknak különösen jelentősége van az olyan időszakokban, mint az év végi ünnepek. A rugalmasság nagyon fontos érték, ezért mindig válasszunk olyan disztribútor, amely képes dinamikusan alkalmazkodni a viszonteladók igényeihez. A garantált kiszállítási idő fontos tényező a disztribúciós partner megválasztásában, de ugyancsak fontos lehet, hogy honnan történik a kiszállítás. Ugyanakkor ezekben a napokban nem csak a munkatársakra, de az IT infrastruktúránkra is a megszokott terhelés sokszorosa hárul. Mindenképp javasolt meggyőződni róla, hogy a weboldal bírni fogja-e a nagy számú látogató okozta terhelést. A siker kulcsa az racionális tervezés, ezért a marketing aktivitások előkészítésére is nagyobb hangsúlyt kell fektetni. Online áruházak esetében érdemes olyan aloldalt létrehozni, amely az összes összes leértékeléshez kapcsolódó információt tartalmazza.
„Az ABC Data nyolc európai piacon való közvetlen jelenléte és a logisztikai központok stratégiai elhelyezkedése Közép- és Kelet Európában gyors kiszállítási lehetőséget tesz lehetővé a régió összes partnere számára. Vállalatunk idén Magyarországon nyitotta meg negyedik logisztikai központját, aminek a segítségével már a hazai piacon is elérhetők a iparágban egyedülálló kiszállítási határidők”- tette hozzá Szepesi Gábor.
Magas szintű tanácsadói szolgáltatás
Amikor az igényeiknek megfelelő termék kiválasztásáról van szó a vásárlók egyre nagyobb igényt tartanak a viszonteladók segítéségére. A visszajáró vásárlói bázis bővítése szempontjából ezért fontos, hogy színvonalas tanácsokkal lássuk el ügyfeleinket, amelyeknek köszönhetően valóban az igényeiknek megfelelő terméket vásárolják meg. Ehhez természetesen a legújabb trendek, termékek és technológiák mélyreható ismerete szükséges.
A disztribúciós partnerek között nagy különbség lehet a értéknövelt szolgáltatások területén. Mindig érdemes olyan vállalattal dolgozni, aki az alapszolgáltatásokon túlmutató előnyöket biztosít számunkra. A legjobb disztribútorok egyben megbízható tanácsadók is. Az ideális disztribútor olyan üzleti partner, amely tudja, hogy egy adott célra mi a legalkalmasabb termék, mivel a termékkategória menedzserek egyben magasan képzett termékspecialisták is. A hosszútávú partnerkapcsolatok fenntartását különösen megkönnyítheti az ilyen partnerrel történő együttműködés, hiszen ha a disztribútor nyilvántartja korábbi rendeléseinket és ismeri az igényeinket, leegyszerűsödik az ügymenet.
„Vállalatunk 26 év tapasztalattal rendelkezik az IT és szórakoztatóelektronikai eszközök disztribúciójának területén. Ügyfélkapcsolatunk munkatársai magasan képzett szakemberek, akik gyorsan és hatékonyan adják át a termékekkel kapcsolatos információkat. Alkalmazottainak nagy tapasztalattal rendelkeznek a bizalmon alapuló, hosszú távú partnerkapcsolatokat kialakításában, és állnak rendelkezésre, hogy megosszák azt az új technológiákkal kapcsolatos szakmai tudást, amelyekre a viszonteladóknak szüksége van a vásárlóik magas színvonalú kiszolgálásához. Ez a szemlélet és a fejlett logisztikai infrastruktúra egyedülállóvá teszi vállalatunkat a disztribúciós piacon” – tette hozzá Poros Gábor.