Európa rangos koncerttermei, színházai és művészeti központjai vettek részt abban a Magyarországról induló kezdeményezésben, mely a kultúrafogyasztási szokásokat vizsgálta. A CULTURE.CRANE SURVEY 2015 névre keresztelt kutatás a világ egyik legjelentősebb klasszikus zenei találkozóján, a rotterdami Classical:NEXT konferencián debütált sikerrel.
Nem úgy fogy a kultúra, ahogy régen, a hagyományos jegypénztárak szerepe erősen csökken, a fiatalokat pedig már szinte csak online csatornákon lehet elérni – derült ki a digitális marketinggel foglalkozó Crane friss felméréséből. A kutatásban olyan rangos kulturális szolgáltatók vettek részt, mint az amszterdami Concertgebouw, a brüsszeli Bozar vagy a ljubjanai Cankarjev dom. A magyar intézményeket is bevonó kutatássorozatban a szektor aktuális helyzetéről, kihívásairól mondtak véleményt a válaszadók. Összességében elmondható, hogy a kultúra területén dolgozó marketingesek nincsenek könnyű helyzetben. „A szakembereknek az idősebb látogatói bázis és a digitalizálódott, új kultúrafogyasztó generáció közötti szakadék felett kell egyensúlyozniuk, az eltérő igényeket és kommunikációs csatornákat szem előtt tartva – ismertette Kovács Ágnes, a Crane marketingszakértője, a kutatás vezetője. – A frissebb, nyitottabb intézményi imázs közvetítéséhez viszont legtöbb esetben sem a szükséges büdzsé, sem a viszonyítási alapot jelentő kutatási adatok nem állnak rendelkezésre. Maguk a kultúrafogyasztási szokások is megváltoztak az elmúlt években – több az ad hoc vásárlás, más az információk forrása és túlnyomó többségbe kerültek a digitális tartalmak is.”
A marketingszakember a CULTURE.CRANE SURVEY 2015 eredményeit a rotterdami Classical:NEXT konferencián oszthatta meg számos érdeklődővel, melyre a nemzetközi zsűri közel száz jelentkezőből kiválasztva adott lehetőséget. A felmérés megállapításai egybecsengenek Martin Hoffmann, a Berlini Filharmonikusok intendánsának megnyitó beszédével, melyben elhangzott, hogy – ugyan nem szabad magára hagyni a jelenlegi törzsközönséget, de emellett – tudni kell újítani és megújulni, hogy az új koncertlátogató generáció közelebb kerüljön a művészethez.
A kutatásból az is kiderült, hogy a művészeti intézmények nyitottak az új kihívásokat megfelelően kezelő informatikai megoldások bevezetésére és használatára, ám számos – például a forráshiány vagy az integrációs lehetőségek szűkössége miatti – akadályba ütköznek. „Olyan háttérrendszerre van szükség, mely képes kezelni a szektor és azon belül az adott intézmény specialitásait. A művészethez kapcsolódó területeknek ugyanis megvannak azok a jellegzetességei, melyek megkülönböztetik a többi ágazattól, ugyanakkor az intézmények szintjén megjelenik az a különbség, mely az egyedivé alakítást szükségessé teszi. Ennek a kettősségnek a rugalmas kezelése elengedhetetlen korszerű ügyfélkapcsolati megoldás nélkül” – tette hozzá Huszics György, a Crane ügyvezetője.