FIATAL TEHETSÉGEK TAVASZI KONCERTJE 2015. április 17. péntek 19h.
A Crescendo Lakáskoncertekről:
A sorozat a Crescendo International művészei kezdeményezésére 2014 októbere óta rendezik meg Magyarországon.Célja a fiatal művészek bemutatása és támogatása.A házi hangversenyek több évszázados tradíciójának megelevenítésével lehetőség nyílik a klasszikus művek és művészek közelebbi megismerésére, ugyanakkor egyedülálló lehetőség a zenehallgatásra. Közelebbről megismerhetjük a zenészek személyiségét, hozzáállásukat a darabhoz, ismertetőt kapunk a különböző műsorszámokhoz, segítséget kapunk, hogyan érdemes figyelni. Családi otthonban, baráti, fesztelen légkörben élhetjük át, mit is jelenthetett pár száz évvel ezelőtt a szalonzene.
A fellépő művészekről:
Szokolay Ádám Zsolt(zongora), jelenleg a budapesti Zeneakadémia rendkívüli tehetségek osztályának hallgatója, 2015.áprilisától a rangos Fischer Annie ösztöndíj kitüntetettje, szeptembertől pedig a new york-i Bard College ösztöndíjas hallgatója. Számos nemzetközi verseny győztese, a nevére kattintva egy médiamegjelenés olvasható a szakmai életrajzával kapcsolatban
Kruchió Eszter (hegedű), a bécsi és a hamburgi zeneakadémia hallgatója, több nemzetközi koncertpódium sikeres előadója.
Fekete Fanni (klarinét) a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán diplomázik májusban, szeptembertől valószínűleg a koppenhágai Királyi Zeneakadémia (Royal Danish Academy of Music) posztgraduális hallgatója.
Dr. Dominkó István zongoraművész, az ELTE adjunktusa és a Crescendo Nyári Akadémia egyik alapító tanára.
Mindhárom diák a Crescendo Nyári Akadémia mesterkurzusainak több éve visszatérő résztvevői, versenyeink győztesei. Nagyon fontos számunkra, hogy legkiválóbb résztvevőink pályáját támogassuk évközben is, fellépési lehetőségeket biztosítsunk számunkra, s nemzetközi kapcsolataikat erősítsük. A Crescendo Nyári Akadémia tizenkettedik alkalommal kerül megrendezésre 2015-ben.Dr. Dominkó István zongoraművész a kezdetektől fogva tanára és előadóművésze a Crescendo Nyári Akadémia rendezvénysorozatának.
A lakáskoncert műsorösszeállításáról:
A műsoridő 50 perc, 2 stíluskorszak, 6 zeneszerző, 8 mű, 6 különböző műfajban
Zenei köszöntő:
Johann Sebastian Bach művei mindig kiemelt szerepet kapnak a Crescendo rendezvények során, mivel Bach a zeneművészet és az általános zenetörténet egyik legnagyobb egyénisége, a protestáns egyházi zene kiemelkedő képviselője. Művei végére rendszerint kézjegye mellé odaírta, hogy „Soli Deo Gloria!” – „Egyedül Istené a dicsőség!” Ezzel a hitvallással azonosulva indítjuk hangversenyünket, mialatt felcsendül Johann Sebastian Bach szólóhegedűre írt műve, mellyel a barokktól a romantikusok koráig történő zenei időutazásra invitáljuk közönségünket.
A továbbiakban felcsendülő művek a romantika világába kalauzolják vendégeinket, a párizsi és bécsi szalonok világába.
A romantikus szerzők világáról:
A klasszicizmust felváltó irányzat a romantika 1820-tól a 19.század végéig tartott. Elnevezése a francia roman = regény szóból ered, mivel a stílus az irodalomból fejlődött ki. A stílusirányzat központja Franciaországban volt. A 19. században a világ minden tájáról Párizsba sereglettek a művészek. A zenei romantika élete átfogja az egész 19. századot, sőt még a századforduló után is jelentős szerepet tölt be, ezért is nevezik a 19. századot a zene századának. A kor zenei életében néhány új vonás lesz jellemző: megváltozik a művész helyzete a világban: már nem köti az egyház, az udvar rezidenciája, szabad polgár, szabad művész lesz. A leghíresebb művészek Párizsban gyűlnek össze: A kor zenei vezéregyéniségei (Chopin, Berlioz, Liszt) mellett a költő Heine, Victor Hugó, a festő Delacroix a szalonok állandó vendége. A hangszeres virtuóz a század ünnepelt figurája: Liszt, Paganini, Chopin művészete egész Európát lázba hozza. A romantika egyik fontos programja lesz – a régi mesterek műveinek feltámasztása, ápolása. 1829-ben Berlinben Mendelssohn bemutatja Bach 100 éve elfelejtett művét, a Máté passiót, és ezzel kezdetét veszi a korszak egyik értékes mozgalma, a Bach reneszánsz.
Az elhangzó művek igényes és különleges zenei műfajokból nyújtanak ízelítőt:
Szólószonáták: J. S. Bach kötheni munkahelyén nem állt rendelkezésére orgona, emiatt figyelme a hangszeres zene felé fordult. Ennek az időszaknak a terméséből valók a szólóhegedűre írt híres szonáták és partiták. A szólószonáták előadása kiemelkedő virtuóz teljesítményt követelt, amit csakis a hercegi udvar közönsége tudott nagyra értékelni.
A Prelúdium, prelűd vagy előjáték egy olyan rövid, hangszerre írt karakterdarab, ami általában egy nagyobb lélegzetvételű mű felvezetéséül szolgál
A nocturne (francia nocturnal, éjjeli szóból ered) általában egy zenei kompozíció, amelyet az éjszaka ihletett, vagy azt idézi fel. Szerenádhoz hasonló, lírai zenemű
Intermezzo: összekötő zene, zenei közjáték
A fantázia gyökerei az improvizációban keresendők
Rapszódia: laza szerkezetű, gyakran nemzeti-népi motívumokra épülő, fantáziaszerű hangszeres mű, kompozíció