A Bajnai Gordon által alapított Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány szakmai műhelyében – a Magyar Pedagógiai Társaság közreműködésével – elkészült a magyar oktatásügy Fehér Könyve. A dokumentum voltaképpen a magyar közoktatásügy röntgenképe: a hozzáértők és az érintettek megkérdezésén alapuló, átfogó kutatáshoz hasonló évtizedek óta nem készült Magyarországon – hangzott el a konferencián. A most publikált Fehér Könyv képezi a válságkezelő miniszterelnök által vezetett Együtt 2014 – Párbeszéd Magyarországért Választási Szövetség oktatási programjának alapját.
Az ún. fehér könyvek feltárják egy-egy szakterület problémáit és figyelmeztetnek azokra a veszélyekre is, amelyek még csak kialakulóban vannak.
„Mi nem állunk meg ott, ahol a klasszikus fehér könyvek: a látlelet felvételénél. Nem álltunk meg itt, hiszen kormányzásra készülünk” mondta el a kutatásra épülő program bemutatásakor Bajnai Gordon. „Arra, hogy hatékonyan kezeljük az oktatási terület válságát is, illetve megújítsuk, méltányossá és versenyképessé tegyük a magyar oktatási rendszert!”
A Haza és Haladás Alapítványnál készült oktatásügyi Fehér Könyv három stratégiai kérdéskör: a foglalkoztathatóság és az oktatás kapcsolata, a társadalmi hátrányok tanulásra gyakorolt negatív hatásainak mérséklése, valamint az oktatási rendszer nyitottsága és alkalmazkodó-készsége mentén veszi számba a magyar oktatás állapotát.
A budapesti konferencián elhangzott: az Együtt-PM Szövetség szerint a versenyképes és méltányos oktatási rendszer a leghatékonyabb módja annak, hogy tudással, törekvéssel és tehetséggel minden ember maga irányítsa a sorsát – ne pedig a körülmények, amelyek közé született.
Az oktatási programhoz mellékelt rövid tájékoztató anyag úgy fogalmaz:
Olyan Magyarországot akarunk, ahol:
– mindenki, aki tanul (nyelvet, szakmát, tudományt), jó minőségben élhet,
– mindenki tanulhat, aki akar ? senki sincs kizárva a tudáshoz való hozzáférésből, se származása, se vagyoni helyzete miatt.?
A Fehér Könyv e célok megvalósítása érdekében 16 azonnali, kármentő, az oktatáspolitikával szembeni bizalmat helyreállítani hivatott intézkedést és 6 fókuszált, hosszú távú fejlesztési programot javasol és bocsájt társadalmi vitára ? amelyre részben a pártszövetség ?Együtt. Magyarországért? elnevezésű országjárásának állomásain kerül sor.
E konkrét lépések célja:
– a társadalmi hátrányok hatásainak korai kompenzációja, a sikeres tanulás megalapozása elsősorban az óvodáztatás lehetőségéhez és a korai fejlesztő szolgáltatásokhoz való hozzáférés biztosításával;
– az alapkészségek fejlesztése, a teljesítménykülönbségek, illetve a közoktatáson belüli szelekció csökkentése;
– fejlesztések annak érdekében, hogy bármely életszakaszban és élethelyzetben biztosított legyen az egyének számára szükséges tanulási lehetőségekhez való hozzáférés (beleértve a felnőttképzést és a tehetséggondozást is);
– a magyar közoktatás befogadó jellegének erősítése és a roma tanulók szegregációjának visszaszorítása, felemelkedésének elősegítése;
– a közoktatásban és a felsőoktatásban az intézményi minőségfejlesztés külső szakmai támogatottságának és az intézmények minőségfejlesztő képességének erősítése;
– a pedagógus életpálya modell megvalósítása, a pedagógushiány kezelése, a pedagógus-továbbképzés, a pedagógus munkakörülmények célzott fejlesztése.
Az Együtt-PM Szövetség a kormányváltás után versenyképessé és igazságossá teszi a magyar oktatási rendszert – fogalmaztak a pártszövetség szakpolitikusai. A konferencián kiosztott tájékoztató felsorolja a pártszövetség legfontosabb szakpolitikai vállalásait is.
A felsőoktatásra a GDP 1 százalékát fogjuk költeni. Újra beindítjuk a gazdaság motorját, a többletforrások jelentős részét pedig az oktatásra fordítjuk.
Pedagógus-béremelést hajtunk végre. A közoktatásban dolgozók teljesítményükhöz igazodóan béremelést kapnak, támogatjuk a pályakezdő pedagógusokat és valódi életpályamodellt vezetünk be. Visszaadjuk a munkalehetőséget a tapasztalt pedagógusoknak.
Megújítjuk a közoktatás teljes rendszerét, méghozzá az érintettek és a hozzáértők bevonásával. Biztosítjuk, hogy a közoktatásban minden gyerek elsajátíthassa a számolási, szövegértési, informatikai ismereteket és az angol nyelvet ? anélkül, hogy szüleiknek drága különórákat kellene fizetniük.
Újranyitjuk a felsőoktatás kapuit. Biztosítjuk, hogy a szegény, de tehetséges diákok is a felsőoktatásban tanulhassanak: átfogó tanulmányi és szociális ösztöndíjrendszert vezetünk be. Megteremtjük az államilag finanszírozott és a költségtérítéses képzés közötti valódi átjárhatóságot.
Eltöröljük a röghöz kötést. Nem fenyegetéssel, hanem lehetőségek megteremtésével tartjuk itthon a fiatalokat ? ennek érdekében a fiatalok foglalkoztatását ösztönző programokat indítunk és ösztöndíjrendszert indítunk el.?