Többletszolgáltatás bevezetésével teszteli az MVK 2013. május 13-tól szeptember 12-ig Miskolcon az igény szerinti közlekedési rendszert. A tesztprojekt alatt bővítik a szolgáltatást, azaz több busz járhat egyes vonalakon. A rendszernek köszönhetően a 3A-s, 21-es, 24-es és 31-es buszok esetén az esti és/vagy hajnali órákban plusz két-két járat közlekedhet igény esetén a menetrendben meghirdetett járatokon felül.
Az utazni szándékozónak a járat iránti igényét az indulás előtt legkésőbb 30 perccel kell bejelenteni, de ezt akár több nappal a tervezett utazás előtt is megteheti.
A miskolci tesztidőszak tervezett kezdete április 22. volt, ám a beérkezett észrevételek alapján a rendszert az MVK Zrt. a kéréseknek megfelelően felülvizsgálta és átalakította.
A tesztrendszert folyamatosan vizsgálja az MVK Zrt., az utasok észrevételei, igényei alapján alakítva, fejlesztve azt a projekt keretein belül.
A tesztprojekt részleteit az érintett területek önkormányzati képviselőivel is egyeztette az MVK Zrt., akik a projekttel járó többletbuszok lehetőségét támogatták.
Hasonló rendszert több nagyvárosban is teszteltek már Európában és ezen belül hazánkban is, jelenleg Debrecenben működik igényvezérelt közlekedési rendszer.
2013. május 13-tól a 3A-s, 21-es, 24-es és 31-es autóbuszok vonalán, többletjáratokon teszteli az MVK az igény szerinti közlekedést! A 3A-s, 21-es, 24-es és 31-es viszonylatok esetén az esti, hajnali órákban viszonylatonként plusz két-két járat közlekedik – igénybejelentésre.
Az utazási igényt legalább 30 perccel a járat indulása előtt szükséges jelezni az ingyenesen hívható (06) 80/296-890-es telefonszámon vagy az MVK Zrt. honlapján (www.mvkzrt.hu) az Igénybejelentés gombra kattintva. (Az első bejelentkezés előtt regisztrálni kell, ez pár percet vesz igénybe.)
I. Igényvezérelten közlekedő többletjáratok munka- és munkaszüneti napokon:
3A-s viszonylat |
21-es viszonylat |
24-es viszonylat |
31-es viszonylat |
||||
Búza tér |
Balaton utca |
Tiszai pu. |
Kandó K. u. |
Repülőtér |
Szinvapark |
Tiszai pu. |
Avas vk. |
20:58 |
21:10 |
23:30 |
0:00 |
21:30 |
21:10 |
0:43 |
1:03 |
21:28 |
21:40 |
3:25 |
3:55 |
22:10 |
21:45 |
3:15 |
3:30 |
Igénybejelentés során az előre meghirdetett időpontok közül lehet kiválasztani az utazás idejét, valamint, hogy az adott járatot mely megállóhelyek között kívánják használni. A többletjáratok csak bejelentkezés esetén indulnak és azokban a megállókban állnak meg, melyekre bejelentés érkezett.
II. Az ATTAC projektről (Attractive Urban Public Transport for Accessible Cities – Vonzó városi közösségi közlekedés az elérhetőbb városokért)
A Miskolc Holding Zrt. vezette nemzetközi projektkonzorcium 9 partnerrel (Olaszországból, Romániából, Szlovákiából, Bulgáriából, Görögországból, Szlovéniából és Magyarországról), az EU Délkelet-Európai (SEE) Transznacionális Együttműködési Program kiírására nyújtotta be ATTAC projektjét.
Az ATTAC egy csaknem 2,5 millió euró összköltségvetésű nemzetközi projekt, melynek vezetését, egyedülálló módon a régióban, egy magyar szervezet, a Miskolc Holding Zrt. vállalta fel.
Az ATTAC projekten keresztül a magyar partner projektben vállalt tevékenységeinek megvalósítását az Európai Unió és a Magyar Állam 95%-ban finanszírozza.
A projekt stratégiai célkitűzése: hatékonyabb koordináció kiépítése a közösségi közlekedési hálózatok tervezése, működtetése, népszerűsítése terén; a fenntartható városi közlekedési hálózatok fejlesztése olyan eszközök és szolgáltatások létrehozása és tesztelése által, amelyek elősegítik a közösségi illetve az alternatív közlekedési módok térnyerését a projektben részt vevő országok Miskolchoz hasonló méretű városaiban.
A Miskolc Holding Zrt. az ATTAC projekt vezető tagjaként a helyi közösségi közlekedési rendszer egy részén az igényvezérelt, rugalmas közlekedés kialakítását és kísérleti, tesztidőszakban történő üzemeltetését vállalta.
A Miskolc Holding Zrt. nyílt közbeszerzési pályázatot írt ki az ATTAC nemzetközi projekt keretében, egy 95 %-os támogatásból finanszírozott tesztprogram, az „Igényvezérelt közlekedési rendszer” megvalósítására. A pályázatot az MVK Zrt. nyerte el és 2013. március 7-én létrejött szerződés szerint 4 hónapos tesztidőszakra, egyes miskolci viszonylatokon bevezeti az igényvezérelt, rugalmas közlekedési rendszert, igény szerinti többletjáratokat biztosítva.
Az úgynevezett rugalmas (DRT – Demand Responsive Transport) vagy igényvezérelt közlekedési struktúra minden olyan közlekedési szolgáltatást jelent, amelynél az egyes járatok útvonala és/vagy közlekedési időpontja egyedileg bejelentett utazási igények alapján kerül meghatározásra és a járművek egy járaton több, egymástól függetlenül bejelentett utast szállítanak.