A Nemzeti Adó- és Vámhivatal – szolgáltató jellegének erősítése érdekében – egyre szélesebb körben biztosít elektronikus ügyfélkapcsolati megoldásokat az adózók számára, melyek egyik alapfeltétele az ügyfélkapu regisztráció. Az Ügyfélkapun keresztül az állampolgárok egyedileg azonosított módon, biztonságosan léphetnek kapcsolatba közigazgatási szervekkel, és így hivatali ügyeiket könnyebben, gyorsabban és személyes utánajárás nélkül intézhetik. Az ügyfélkapu regisztrációval intézhető egyéb ügyek és szolgáltatások a Kormányzati Portálon (www.magyarorszag.hu) érhetők el, mint például:
– adóbevallások és adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtása,
– bejelentési és változás-bejelentési kötelezettségek teljesítése,
– az adóhatósághoz bejelentett, nyilvántartásban szereplő adatok megtekintése és letöltése,
– folyószámla adatok megtekintése,
– adóigazolás, jövedelemigazolás, illetőségigazolás kiadásának, valamint a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvétel kezdeményezése,
– a személyi jövedelemadó 1 %-áról rendelkező nyilatkozat, valamint fizetési könnyítés iránti kérelmek benyújtása,
– elektronikus árverésen való részvétel.
Az ügyfélkapu nyitásának lehetősége a NAV Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adóigazgatóság miskolci központi ügyfélszolgálata mellett – ahol lehetőség van az interneten történő előzetes időpontfoglalásra is – további 7 kirendeltségen is biztosított.
Az első ügyfélkapu létesítésén túl ideiglenes ügyfélkapu regisztráció véglegesítésére, inaktívvá vált ügyfélkapu regisztráció aktiválására, ügyfélkapu regisztráció adatainak módosítására (felhasználói név, e-mail cím), ügyfélkapu megszüntetésére, illetve törlésére is lehetőség van.
A NAV ügyfélszolgálatain személyesen, személyazonosításra alkalmas okmánnyal és egy működő e-mail cím megadásával regisztrálhatnak az állampolgárok.
Az adóügyek elektronikus úton történő intézéséhez (ügyfélkapus regisztráció, adóhatósági bejelentés és nyilvántartásba vétel) további tájékoztatást talál az adóhatóság honlapján a 32. számú Információs füzetben.