Hatodik alkalommal rendezte meg a neveléstudományi kutatások és a pedagógiai innovációk seregszemléjét, a Miskolci Taní-tani Konferenciát a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának Tanárképző Intézete – együttműködve a Magyar Pedagógiai Társasággal, a Taní-tani Online internetes folyóirattal és a Csatárlánc önkéntes mozgalommal – február 1-jén.
A mintegy 60 előadó jelentős része – mint a korábbi években is – Észak- és Kelet-Magyarországról érkezett, de sok budapesti kutató is szerepelt a konferencián.
A tanácskozás címe az idén így hangzott: Kedv s öröm röpkedne… (De)motiváció az iskolában. Abból indultunk ki, hogy iskoláink többségében a tanítás hangulatát nem éppen a kedv és az öröm „röpkedése” határozza meg, azaz a magyar közoktatás egyik legfőbb problémája ma a motiváció hiánya. Az előadások elsősorban ezt a témát járták körül. Sok szó esett a motivációhiány okairól, a motivációval kapcsolatos tévhitekről, az alternatív iskolák hasznosítható tapasztalatairól, a tanárok motiváltságáról és annak hiányáról, a tanulói aktivitás, a művészi önkifejezés, információs és kommunikációs technológia vagy éppen a közösségi szolgálat szerepéről a motivációban. És természetesen – mert ez is kezdettől érvényesülő hagyomány a miskolci konferenciákon – vörös fonálként húzódott végig a tanácskozáson a szegénységben élő gyerekekkel kapcsolatos pedagógiai problémák elemzése.
A konferencián két 30 perces plenáris előadás hangzott el, a többi előadó a szekciókban beszélt, nekik 15-15 perc állt a rendelkezésükre. A plenáris előadásokat Szivák Judit, az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetének docense és Knausz Imre, a Miskolci Egyetem BTK Tanárképző Intézetének igazgatója tartották.
Knausz Imre előadása innen tölthető le: http://tani-tani.info/iskolai_demotivacio
A konferencia honlapja: http://tanarkepzo.hu/vi_konferencia
Fotó: Eördögh Ákos