A szakemberek szerint a barna varangyok és más békák akár 75-80%-a elpusztult a Mátrában a rendkívül hideg januárban ill. februárban.
Az elmúlt évekhez képest több hetes késéssel ébredt a természet az idén, de a békáknak már el kellett volna indulniuk a téli vermelő helyükről a szaporodó helyükre. Ennek ellenére nagy számú békavonulást eddig sehol sem tapasztaltak. A szakemberek azt feltételezik, hogy a békák nem ásták elég mélyre magukat a kivételesen enyhe ősszel , ezért elpusztultak a hideg télben.
A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság munkatársai és a hozzájuk csatlakozó önkéntesek ezekben napokban megerősített figyelőszolgálatot látnak el a megmaradt békaállomány megmentése érdekében. A békák jelentős részét eddig is menteni kellett, miközben téli vermelő helyükről a szaporodó helyükre igyekeztek. Mivel az állatok vonulási útvonala forgalmas közutakat keresztez, a Mátra hegységben a gyöngyösi Sás-tó körzetében, Pásztó közelében a Hasznosi víztározónál, valamint a Tardonai-dombságban a Varbói-tó körzetében minden évben szükség volt békamentő akcióra A BNPI dolgozói és a természetvédők munkája ellenére a béka – legnagyobb egyedszámban barnavarangy – populáció számára igazi megoldást az út alatt vezető, ezért biztonságos békaátjárók megépítése jelenti. Erre jó példa az elmúlt évben Bogácsnál átadott békaalagút, mely sok ezer békát mentett meg attól, hogy a gépkocsik kerekei alatt végezzék. A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság újabb békaátjárók építése érdekében nyújt be több mint háromszáz millió forint értékű beruházás megvalósítását célzó pályázatot az Európai Unióhoz.
Az időjárási és csapadékviszonyok kedvezőtlen alakulása miatt a Mátra-hegységben, akárcsak a többi hasonló helyen, az adott területre jellemző békavonulás két-három hetes csúszással kezdődik idén. Jelentős veszély fenyegeti a kétéltűfajok többségét, amikor a telelőhelyekről a peterakóhelyek irányába indulnak. A vonulási útvonal gyakran keresztez forgalmas közutat, amelyen tavasszal ezrével kelnek át békák, helyenként egyéb kétéltűek. A rendszeres békamentési akciók ellenére is jelentős békagázolásokat regisztráltak a szakemberek az elmúlt években.
A teljes körű és végleges megoldást az út alatti átjárók és a kapcsolódó terelőrendszer megépítése jelenti. Ezzel az eddigi tapasztalatok birtokában elérhető, hogy jelentősen csökkenjen a barna varangy, az erdei béka, a zöld levelibéka, a gyepi béka, a zöld varangy valamint a barna ásóbéka gázolások száma. Így hosszútávon megőrizhető a békapopuláció.
A BNPI területén ezért újabb békaátjárók építését tervezik a következő területeken:
1. Tardonai-dombság – Varbói horgásztó
A Varbói horgásztó mellett mintegy 1200 m-es útszakaszon juthatnak át a békák a tó felé a vonulási időszakokban. A tervezett beruházás során 4 db átereszt, csaknem 700 m hosszú terelőfalat valamint több mint 600 m hosszúságban terelőárkot építenek.
2. Hasznosi víztározó
A horgásztóként is funkcionáló víztározó déli erdős oldala felől több mint 1200 m-es útszakaszon juthatnak át a békák a tóhoz. Az úton kétéltű átjárók építésére, illetve meglévő átjárók tisztítására, a kétéltűek víztározó felé vezető vonulási útvonalának biztosítására van szükség terelőfalakkal, átalakított átereszekkel. A tervezett beruházás során 5 db átereszt átépítenek, 1 db átereszt felújítanak, valamint megépítenek 1128 m hosszú terelőfalat valamint az ellentétes oldalon 1212 m hosszú terelőárkot.
3. Sás-tó
A tóhoz nagy területről és gyakorlatilag minden irányból érkéznek a szaporodó kétéltűek.
A tervezett beruházás során 24 sz. főút békavonulással érintett szakaszán 1 meglévő áteresz átépítésére és 5 további áteresz kialakítására, valamint 690 m hosszú terelőfal ill. 900 m hosszon terelőárok építésére van szükség.
4. Bogácsi horgásztó
Ezen a helyen a kétéltű átjárók és terelőfalak külön beruházásban megépültek. A meglévő terelőfal az erdősáv felől teljes hosszon, a tó felőli oldalon szakaszosan épült meg. A tó felé történő vonulás így biztosított, azonban az erdősáv felé történő visszavonulás csak részlegesen megoldott.
A beruházások előkészítő szakaszának legfontosabb adatai:
Előkészítés: 2011.05.01. – 2012.12.31.
A projektelőkészítés tervezett időigénye: 20 hónap
Az előkészítés becsült összköltsége: 20 400.000 Ft
A jelenleg tervezési szakaszban álló projektmegvalósítás főbb adatai:
Megvalósítás: 2013. 04.01 – 2015.04.30.
A projektmegvalósítás tervezett időigénye: 25 hónap
A megvalósítás becsült összköltsége: 343 058 000 Ft