2024. 07. 27. szombat

Olga, Liliána
1 EUR 391 HUF
1 GBP 463 HUF

Zenemánia

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar következő évadjában is folytatódik a Zenemánia koncertsorozat, amiknek elsődleges célja a „beavatás”. A népszerű sorozat házigazdája Dinyés Dániel zeneszerző és karmester, akinek komolyzenei előadásai segítenek hidat teremteni alkotó és befogadó között.
Annak, aki ezt a feladatot felvállalja, nagyon jó érzékkel kell megtalálnia azt a hangot, amit izgalmasnak, érdekesnek találnak olyanok is, akik szeretik ugyan a zenét, de nem a mindennapjuk része a zenei nyelv, vagyis nem zenészek. Zenei elemzései, érdekességekben bővelkedő magyarázatai a 21. század nézője számára is fogyaszthatóvá teszi az elhangzó műveket. A zenei utazás ezúttal a szimfonikus költemények világába visz. Ez az évad csupa meglepetést, azt is mondhatnánk, hogy igazi zenei csemegéket tartogat. Zenei anyagát a késő romantikától egészen a modern korig az európai és orosz zeneszerzők itthon méltánytalanul ritkán játszott szimfóniáiból meríti. A beavató koncertsorozat által olyan zeneszerzőket ismerhetnek meg jobban a nézők, akik kivétel nélkül káprázatos tehetségek, koruk kiemelkedő szimfonistái, s akik egyedi tónusokkal gazdagították a zenetörténet színes palettáját.
A zeneszerzők között szerepel Saint-Saëns, akihez tán a legkorábbi zenei élmény köthető, hiszen sokan már egészen zsenge korukban találkoznak Saint-Saëns Állatok farsangja című művével. Ő is mindössze három esztendős, amikor a zenével szoros barátságot köt, s megírja első zongoradarabját, s alig hét, amikor a párizsi nagyközönséget elkápráztató zongorahangversenyt ad. Hallható lesz César Franck szimfonikus költeménye, akinek hatása nemcsak zenei nagyszerűségében keresendő, hanem személyiségében is. A Notre Dame orgonistája is volt, így a humánum, az egyszerűség, a vallásos érzelem és a szorgalom örök emberi értékeit képviselte egész élete során. Általa a francia szimfonikus tradíció sokéves hanyatlás után képes volt megújulni. A késő romantikus Glazunovot szülőhazájában az orosz Brucknernek is nevezik. A címet természetesen tehetségének köszönheti, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy I. szimfóniáját 1882-ben mutatták be, s az ekkor még csak éppen pelyhedző álló 16 éves fiatalembert a szentpétervári muzsikusok egyenrangú kollégaként kezdték kezelni. A színes kínálatot nemcsak a romantika nagymesterei képviselik, hanem a 20. század zenetörténetének nagyjai is, köztük a finn nemzetiségű svéd zeneszerző Jean Sibelius, akinek még halála is a zenéhez kapcsolódik, ugyanis aközben érte a végzetét okozó agyvérzés, mialatt 1957 szeptemberében Helsinkiben az V. szimfóniáját játszották. Megismerkedhet a közönség a cseh Bohuslav Martinů szimfonikus költeményeinek egyikével is, vagy a dánok nagy kedvencével, Carl August Nielsennel, aki a romantikával szembefordulva, a barokk előtti korok zenéjére építve alkotta meg saját modern stílusát. A felsorolásból természetesen nem hiányozhat Jacques Ibert francia komponista és a 20. század egyik legsokoldalúbb és legszemélyesebb zeneszerzőjének tartott Honegger.
Bárki is válik majd a felsorolt szerzők közül a közönség személyes kedvencévé, egy biztos, kivétel nélkül hatalmas tehetségű zeneszerzők, akik már gyermekkorukban elköteleződtek a zenével, hogy felnőve halhatatlan művekkel ajándékozzák meg a zeneirodalmat.

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Best of Program
2024.augusztus 8–31., Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, Aula (1062 Budapest, Andrássy út 69–71.)   augusztus 8. csütörtök, 19…

További cikkek

Best of Program
2024.augusztus 8–31., Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, Aula (1062 Budapest, Andrássy út 69–71.)   augusztus 8. csütörtök, 19…