2024. 04. 20. szombat

Tivadar
1 EUR 395 HUF
1 GBP 462 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Kultúra
  • »
  • Nem úgy zajlik majd ősztől az oktatás, ahogy megszoktuk

Nem úgy zajlik majd ősztől az oktatás, ahogy megszoktuk

Az iskolák és egyetemek soha nem látott kihívással szembesültek, amikor márciusban néhány nap
alatt digitális oktatásra kellett átállniuk. A távoktatás egyik legnagyobb kérdése a gyakorlati órák,
kurzusok megtartása, az intézmények ebben egyedi, alternatív megoldásokkal segítik a hallgatókat.

A Budapesti Metropolitan Egyetem egyetemi docense, tanulásmódszertani szakértője szerint
három forgatókönyv szerint térhetünk vissza a tantermekbe: teljesen elfelejtjük a digitális oktatás
új tapasztalatait, részben adaptáljuk ezeket, vagy teljesen új korszak kezdődik az oktatásban.
Online tanulás vs. távoktatás
Szemléletbeli különbség van aközött, hogy a jelenleg zajló folyamatot online tanulásnak vagy
távoktatásnak nevezzük Dr. Vass Vilmos tanulásmódszertani szakértő, a Budapesti Metropolitan
Egyetem (METU) docense szerint. A távoktatásban ugyanis a hangsúly az oktatáson van: azon, hogy
az oktató milyen tananyagot és hogyan ad le. Az online tanulás már elnevezésében is a diákok
tanulására helyezi a hangsúlyt: ebben az esetben az a fontos, hogy az oktató hogyan segíti, támogatja
a hallgatók felkészülését.
„Azok az oktatók, akik a tananyag leadására, és nem a hallgatók tanulására koncentráltak, hamar
létszámcsökkenéssel és fekete ablakokkal találták szembe magukat az online órákon” – mondta el a
szakértő, aki szerint pont a két szemlélet közötti különbségre világított rá a digitális oktatásra átállás.
A kreatív feladatok, a hallgatói tevékenységek, kérdések és visszajelzések ugyanis lényegesen
nagyobb szerepet kapnak az online tanulásban, amely így alkalmasabb a diákok motiválására a
pusztán figyelemre és memóriára épülő egyszerű tananyagleadásánál.
Tanterem a XXI. században
A digitális tér rendkívül rugalmas, személyre szabott kereteket biztosít a tanuláshoz, hiszen az
oktatókat bármikor elérhetik a hallgatók. A ritmust az eddig megszokott tanulási folyamatban az
oktató és a tantermek adták, most viszont mindenki a saját ütemében haladhat. Ugyanakkor az
online tanulásban lényegesen nagyobb a hallgatók egyéni felelőssége is. „Természetes, hogy ami
érdekli a hallgatókat, azt szívesebben tanulják, éppen ezért a mi feladatunk, hogy felkeltsük az
érdeklődésüket a tanított téma iránt. Azonban akármilyen jó módszertannal tanít is egy oktató, az
osztályterem nem ad megfelelő kereteket a XXI. századi tanuláshoz – mondta el a szakértő. – Az
elmúlt 15-20 évben hozzáférhetőbb lett az információ, és az információszerzés is felgyorsult, így már
nem egyszerűen a hozzáférhető tudás mennyiségével, hanem az információ áramlásának
sebességével is meg kell küzdenünk. Ehhez nem csak a megfelelő digitális eszközök jelentik a kulcsot:
meg kell tanítanunk a diákokat arra, hogyan tudnak hiteles információhoz jutni a digitális térben és
hogyan tudják alkalmazni a tanultakat.”
Alternatív megoldások, támogató intézmény
Bár a pandémia miatti digitális átállást sikeresen teljesítette több felsőoktatási intézmény, számos –
például művészeti – képzés műhely- és eszközigényes gyakorlati kurzusai maradtak el
kényszerűségből a 2019/2020-as tavaszi félévben. A Budapesti Metropolitan Egyetem fő célkitűzése a
jelen helyzetben, hogy hallgatói a megkezdett félévüket eredményesen be tudják fejezni, valamint
gyakorlati jegyeket és vizsgaosztályzatokat szerezhessenek úgy, hogy a teljesítéshez szükséges
ismereteket is elsajátítják. Ezért a hallgatói visszajelzéseket is beépítve indította el az egyetem

METUCare nevű programját, amelynek egyik lényegi eleme, hogy a koronavírusjárvány miatt meg
nem tartható gyakorlati kurzusok – mint például stúdióban zajló divatfotózás, televíziós
stúdiógyakorlat, sokszorosítógrafikai vagy éppen textil műhelygyakorlat – egy kéthetes intenzív
szakmai program keretében szeptember elejére kerülnek át.
A járvány és a kijárási korlátozások radikális változást hoztak a hallgatók élethelyzetében is. Ezek
feldolgozásában sokan szorultak mentális támogatásra is. A METUCare program részeként az
intézmény bővítette az igényelhető karrier- és életviteli tanácsadási szolgáltatásait is: az egyetem
képzett trénerei, szakemberei 5-10 alkalmas online konzultáció, terápia keretében segítenek igény
esetén a diákoknak a szakmai fejlődésükkel és személyes problémáikkal kapcsolatos kérdésekben. A
kijárási korlátozások idején több mint 120 hallgató élt a lehetőséggel.
Oktatás a járvány után
Dr. Vass Vilmos három forgatókönyv megvalósulását tartja lehetségesnek a tantermekbe való
visszatérés után. Az első ilyen eshetőség, hogy semmi nem változik, és a tanulás-tanítás a korábbihoz
hasonlóan zajlik majd. A második, hogy a digitális oktatás egyes elemeit az oktatók és a hallgatók is
átültetik a tantermi térbe, és a két eszköztár egymás mellett él tovább – ez az ún. blended learning,
amikor az internet és a digitális média nyújtotta lehetőségeket, valamint a hagyományos tantermi
oktatás módszereit együttesen használják. A harmadik lehetőség pedig, hogy a digitalizáció meglepő
módon pont az emberi tényezők szerepét és a progresszív oktatói szemléletet erősíti meg – nem a
technológia vagy a tananyag lesz önmagában izgalmas, hanem az egyéni és a közösségi
tevékenységek. „Egy ilyen, tanár és diák számára is pszichológiailag nehéz időszak után nehéz
elképzelni, hogy ősszel ugyanonnan folytatjuk, ahol abbahagytuk. Fontos tanulság, hogy a digitális
eszközök szerepe óriási lehet, azonban a legjobb eszköz sem pótolhatja az oktató személyiségét
valamint a közösség szerepét és a személyes jelenlétből adódó helyzeteket” – tette hozzá Dr. Vass
Vilmos.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek