A mai naptól 34 vonalon jelentős ritkításokat tartalmazó vasúti menetrend lépett életbe, amely nemcsak utasellenes, de gazdaságilag sem éri meg. Bár a kormány 2010-ben, a korábbi szüneteltetés után részben újraindított vonalakat, tíz év alatt semmit nem tett a mellékvonalak fejlesztéséért áll a Momentum mai közleményében.
A Momentum szerint a kormány koncepció nélkül játszadozik a tömegközlekedéssel, gazdasági válság idején nehezíti meg az emberek munkába járását, az intézkedés pedig azt is mutatja, hogy a kormánynak nincs politikai akarata a környezetünk valódi megóvására, sem rövid, sem hosszú távon.
A fűnyíróelvszerű ritkítás helyett a járatok sűrítésére és a mellékvonalak felújítására van szükség, ugyanis megfelelő sűrűségű és színvonalú közlekedés sokkal több ember számára jelentene vonzó alternatívát
Ehhez azonban újra kell gondolni a mellékvonali struktúrát, és átfogó közlekedési koncepciót kell kialakítani, amelyben a következőkre lenne szükség: az autóbusz- és vonatközlekedés összehangolására, az egyes vonalak szerepének kijelölésére, a hosszútávon fejlesztendő vonalak kiválasztására az interregionális kapcsolatok, illetve közvetlen, elővárosi viszonylatok fejlesztésére, mellékvonali járművek beszerzésére, ahol szükséges, a vasúti megállók településen belüli áthelyezésére, költséghatékony infrastrukturális fejlesztésekre (pl. sebességemelés fővonali bontott anyagból történő átépítéssel, rugós váltók alkalmazása)
A Momentum kiáll amellett, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonalra szánt százmiliárdokat a kínai gazdasági érdekek kiszolgálása helyett a magyar vidéki térségek felzárkóztatására kellene költeni. Ezek a fejlesztések ugyanis hosszú távon versenyképessé tehetnék a helyi vasúti közlekedést, ami gyorsabb, környezetbarátabb alternatívát jelent a munkahelyükre ingázó sok százezer magyarnak – áll a párt közleményében.
Kertész Z István