2024. 04. 24. szerda

György
1 EUR 393 HUF
1 GBP 458 HUF

A DK mondja: „Köszönjük Kriza úr az új villamost, bár tudjuk nem Önön múlt!”

Nagy örömmel üdvözöljük a Zöld nyíl projektnek a befejezését. Végre a Miskolciak kaptak egy felújított modern villamost, a huszonegyedik századhoz méltó utazási körülményeket – legalábbis villamoson.
Köszönetünket fejezzük ki mindenkinek, aki a projekt előkészítésben és megvalósításában részt vett. Káli Sándornak és a az előző városvezetésnek, hogy a projektet előkészítette, a támogatást megszerezte és elkezdte a villamos felújítást, és Kriza Ákos polgármesternek, hogy minden igyekezte ellenére végül nem szakította félbe a projektet és ugyan a tervezetnél bő három évvel később, de a Miskolciak végre véglegesen birtokba vehetik a megújult villamoshálózatot.

Köszönetünket fejezzük ki a Miskolciaknak, hogy elviselték a felújítással járó kellemetlenségeket, a villamospótlásokat, a zajt és port. Köszönjük a Sétálóutcai üzlettulajdonosok türelmét, reméljük most már ők is látják, hogy a felújítás szükségszerű volt és hasznos.

A projekt során elköltöttünk kicsivel több mint 37.7 milliárd forintot, felújítottak 9,6 kilométernyi meglévőpályát és a fővonalat meghosszabbították mintegy 1,5 kilométerrel egészen Felső-Majláthig, beszereztünk 31 darab korszerű, alacsonypadlós villamost és a a villamospálya teljes hosszán korszerű utastájékoztató rendszert telepítettünk.

Azonban a projekt még nem zárható le teljes mértékben, bőven van mit javítanunk az elkészített fejlesztéseken. Az utastájékoztató rendszer pontossága, a járművek valósidejű nyomon követése még sok kívánnivalót hagy maga után, akárcsak a a Škoda villamos fedélzeti rendszereinek a beállítása, utasbaráttá tétele is hátra van. Ugyancsak idetartoznak a felújítás garanciális hibái, mint a belvárosi díszbeton fedőréteg sérülései, idő előtti elhasználódása.

Feladatunknak tartjuk, hogy a projekt tényleges lezárásig mindezen hibák javíttatását elérjük, hogy a Miskolciak egy megbízható villamoson utazzanak.

Utastájékoztatási rendszer


A Zöld Nyíl projekt egyik kiemelt eleme volt a modern utastájékoztatási rendszer kiépítése a villamosvonalak mentén, amit később tovább Európai Uniós források bevonásával az autóbusz-hálózatra is kiterjesztettek.
A fejlesztés kiemelkedően fontos, nem csak azért, mert a huszonegyedik században alapkövetelmény az utasok minél gyorsabb és pontosabb tájékoztatása, de ez a rendszer képezi alapját a modern forgalomirányítási és üzemirányítási rendszereknek is.
Miskolcon az alap elképzelés egy modern, GSP alapú helymeghatározáson alapuló, vezeték nélküli GSM kommunikációra épülő rendszer, ami legalábbis papíron korunk legmagasabb kihívásainak is meglelne. Ám a konkrét megvalósítás rengeteg kívánnivalót hagy maga után, amit sajnos az utasok is észre vesznek és rendre panasz és bosszúság lesz belőle.
A leglátványosabb az utastájékoztató táblák „dezinformációs kampánya”, vagyis amikor a táblákon hibás, pontatlan adatok jelennek meg. Ilyenkor a táblák nem a valós indulási időket jelenítik meg, hanem a papíron létező, elméleti menetrendet, amit az utas a megállóban papír alapon eddig is megtalált.
Másik szintén gyakori hiba, amikor a valós adatok jelennek meg ugyan a kijelzőkön, de a rendszer több perces lemaradásban van a valós forgalmi helyzethez képest, ilyenkor szokott az a bosszantó jelenség előfordulni, hogy a táblán azok a járatok szerepelnek, melyek már rég több megállóval odébb járnak.
Ezek a hibák mind az informatikai rendszer alultervezettségére utalnak és felvetik azt a jogos kérdést, hogyha a diszpécser szolgálat is ezeket az adatokat látja, akkor vajon hogy képes ellátni a feladatát?
További tervezési hiba, hogy a kijelzők, főleg az idősebbek számára nehezen olvashatók, főleg a kiemelt – inverz – megjelenési mód esetén. A kijelzők elhelyezése is sokszor veszélyes, jó példa erre a Vörösmarty megállóhelyen elhelyezett tábla, melynek leolvasása biztonsággal csak a buszról lehetséges.
Szintén zavaró, hogy több táblán az adatok nem egyértelműek, a turisták számára zavaróak, rendetlenek. Például a Búza térre betérő 20-as járat két irányának az indulási időpontjai nincsenek megkülönböztetve a kijelzőn.
Ezek mind olyan hibák, melyek kis odafigyeléssel már a tervezési szakaszban kiszűrhetőek lettek volna.
Nyílt WiFi
A Škoda villamosokon bemutatkozó nyílt WiFi szolgáltatás szintén hiánypótló alap szolgáltatásnak minősül a XXI. században.
Ugyanakkor az bejelentkezésnél bevezetett „Felhasználási feltételek” sehol sincsenek részletezve. Ráadásul a bejelentkező képernyő annyira lelassítja a hálózat használatát, néhány megállón belüli utazásnál nem érdemes használni.
Mindezt a felhasználási adatok is alátámasztják, hisz a rendszer kapacitásának mindössze a huszadát használják ki az utasok.

   MVK menetrend mobil alkalmazás


A HC Linear által készített MVK mobilalkalmazás lehetővé tenni az okos telefonnal rendelkezők számára, hogy mobiltelefonjukon megtervezhessék utazásaikat, nyomon kövessék az átszállásaikat.
Sajnos ez a mobilalkalmazás mind erre alkalmatlan.
Még a legközelebbi megállókat is körülményesen lehet bennük előhívni.  Az útvonal tervező funkció egyenesen hiányzik a programból. Ami sokkal fájóbb, hogy az átszállásokat megtervezni is lehetetlen, mert minden egyes megállóhelyet külön kezel, így két egymás melletti megállóban megálló járatot nem lehet egy képernyőre helyezni.
Természetesen ez nem lenne nagy hiba, amennyiben az MVK Zrt. – a többi európai közlekedési vállalathoz hasonlóan – elérhetővé tenné a valósidejű adatokat, de erre a cég hamis jogi érvelés mögé bújva nem hajlandó.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek