2024. 07. 18. csütörtök

Frigyes
1 EUR 390 HUF
1 GBP 463 HUF

Vödörtaxizás vége

Véget ért a vödörtaxi szolgáltatás a Mártában és a Bükkben. A következő években a kétéltűeknek a saját lábukon kell megtenni az utat a vermelőhelyük és a peterakóhelyük között, miután a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság négy kritikus helyeken kétéltű átjárót építve biztonságossá tett számukra az utat. A beruházások eredményeként megszűnik a tömeges gázolás.
Előzmények: A kétéltűek évtizedekig, tömegesen estek áldozatul a közúti járműveknek a Bükkben és a Mátrában, miközben vermelőhelyük és peterakó helyük között vonultak. Reális veszélye volt annak, hogy a tömeges gázolásokat elszenvedő fajok állományai gyorsan csökkennek, esetleg összeomlanak.
Ennek megakadályozására a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság az elmúlt években két szakaszban, 4 helyszínen terelő- és átjáró rendszert épített, illetve a már meglévőket  kiegészítette. A beruházásoktól a szakemberek azt várják, hogy az állatok tömeges gázolása megszűnik, a közúti gázolásból eredő veszteségek minimalizálhatók lesznek az adott útszakaszokon, valamint az érintett kétéltűfajok és populációik hosszútávú túlélése ilyen módon is biztosítottá válik.  

Valamennyi Magyarországon élő kétéltűfaj védett. Jelentős feladatot ad a szakembereknek a szaporodásuk idején és egyedfejlődésük kezdeti szakaszában teljesen vízhez kötődő állatok gyakorlati védelme. Nem elég ugyanis a kétéltűek számára alkalmas, vízi és szárazföldi élőhelyek általános védelmét biztosítani, szükséges – egyes fajok és populációik esetében – az ezektől az élőhelyektől térben elkülönülő szaporodó helyek védelme is. Minden erőfeszítés hiábavaló azonban, ha e különböző területeket összekötő vonulási útvonalakon az állatok pusztulásának veszélye áll fenn. A szilárd burkolatú utak, kialakításuk, műszaki jellemzőik, de különösen járműforgalmuk következtében jelentős mértékben akadályozhatják az egyes kétéltűfajokat abban, hogy peterakó helyeiket, a különböző vizes élőhelyeket felkereshessék, ill. elhagyhassák. A szaporodási lehetőségtől ily módon többé-kevésbé megfosztott, tömeges gázolásokat elszenvedő fajok állományainak gyors csökkenése, majd összeomlása egy idő után már elkerülhetetlen.
A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság működési területén a legnagyobb gázolási veszteségek az alábbi fajokat érik: barna varangy, erdei béka, gyepi béka, zöld varangy. Az évi több ezer gázolt állat forintban kifejezett természetvédelmi értéke tízmilliós nagyságrendeket ér el.

A BNPI az állatok biztonságos átjutása érdekében terelőket és átjárókat épített az alábbi négy helyszínen:
1.)Varbó, Varbói-tó  
2.)Mátra, Sás-tó
3.)Mátra, Hasznosi-víztározó
4.) Bogács, Horgásztó.
Utóbbi helyszínen egy meglévő terelő- és átjáró rendszer kiegészítésére került sor.

A beruházások célja, várható eredménye  
A több éve folyó- és változó hatékonyságú békamentési akciók ellenére a projektbe bevont négy terület vonuló béka állománya a természetes fluktuáción túlmutató, jelentős csökkenést  mutat az utóbbi években. A beruházások célja a folyamat megállítása, a közúti gázolásból eredő veszteségek minimalizálása az adott útszakaszokon, az érintett kétéltűfajok és populációik hosszútávú túlélésének biztosítása. Az átjárók és terelők megépítése tájba illő módon, a természetvédelmi-ökológiai-, közúti-közlekedési- és vízügyi szempontok messzemenő figyelembevételével történik, de ez sem a helyszínek megközelíthetőségét, sem az ott folyó korábbi területhasználatot, nem fogja hátrányosan befolyásolni.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

Fejtörő az öt karika jegyében
A korábbi nyári olimpiákhoz hasonlóan idén immár harmadszor invitálja olimpiai játékra a sportkedvelőket a II. Rákóczi Ferenc Könyvtár. A kérdések a p…