2024. 03. 29. péntek

Auguszta
1 EUR 395 HUF
1 GBP 462 HUF

Konfliktus az erdei utakon közlekedők között

Egyre gyakrabban tapasztalják a turistautakon ballagok közül, hogy különféle eszközökön előzik meg őket, így keletkeznek konfliktusok. Azonban nem csak a gyalogosok és a kerékpárosok hanem a lovaglók is kellemetlen, sőt veszélyes pillanatokat idézhetnek egymásnak.

Ki ne tapasztalta volna, hogy miközben egy keskeny, néha meredek völgyek szélén kanyargó turistaúton halad, szembe vagy mögüle kerékpárosok bukkannak elő. Az erdei kerékpározás az utóbbi néhány évben többszörösére emelkedett, ezért az ilyen találkozások egyre gyakoribbakká váltak. A tapasztalat szerint, a legtöbb erdei utakon, ösvényeken kerékpározó udvarias, igyekszik megfelelő sebességgel kikerülni a gyalogosokat, de ez egyáltalán nincs mindig így. Például a minap a Visegrádi-hegység mostanában legkedveltebb turistaútján, a meglehetősen kanyargós és szűk Spartacus ösvényen találkoztunk eszeveszett tempóban tekerő kerékpárossal. Tette mindezt annak ellenére, hogy külön piktogram tiltja meg ezen az ösvényen a kétkerekű használatát. Ezen az úton, de számtalan más helyen is, például: a Bükkben vagy a Mátrában egy gyalogos és egy kerékpáros még akkor se nagyon fér el egymás mellett, ha a bringát a gazdája maga előtt tolná. Ellenőrzés a terepen lényegében nincsen, sajnos tudják ezt a kerékpárosok is. Vannak olyan – igaz kicsit szélesebb – utak, ahol egy hosszabb lejtőn engedik el magukat a bringások, veszélyeztetve saját maguk és mások testi épségét.

A Pilisi Parkerdő Zrt. azonban még egy lapáttal rátett erre, amikor tavaly átadta a majdnem 60 kilométer összhosszúságú lovagló-úthálózatát  a kezelésében lévő területen. Még arra sem ügyeltek, hogy kerékpározásra kijelölt és lovagló út ne haladjon közös nyomvonalon hiszen az meglehetősen veszélyes helyzeteket teremthet. Ehhez képest nem egy helyen négy funkciója is lett egy-egy erdei útnak: gyalogos turista, zarándok, kerékpáros és lovagló út. Ilyen található Pilisszántónál, vagy a Kalicsa patak völgye feletti szakaszon. Utóbbinál meredek esésű és beláthatatlan kanyarokkal tűzdelt a nyomvonal.

Korábban a Pilisi Parkerdő Zrt. még attól is elzárkózott, hogy egy erdei kerékpáros útra turistajelzések nyomvonalát is rávezessék, még akkor se, ha a közelben más út vagy ösvény nem található. Ugyanakkor a már meglévő turistautakra minden szívbaj nélkül ráfestették a kerékpáros jeleket, hiába volt az akár évtizedek óta a gyalogos kirándulóknak kijelölve. Most megint nem számított, hogy az egyes utaknak már több funkciójuk is van, az erdészet minden további nélkül kierőszakolta, hogy akár lovaglójelek is felkerüljenek ezekre a nyomvonalakra. Úgy tudjuk, hogy a turistaszervezetekben is eléggé háborognak emiatt, de mivel a Magyar Természetjáró Szövetségnek együttműködési szerződése van a Pilisi Parkerdő Zrt.-vel, nem emeltek szót ez ügyben. Sőt úgy értesültünk, hogy a turistákkal festették fel a jelzéseket, pont az együttműködés jegyében.

Meg nem erősített információk szerint most arra készül a kormányzat, hogy még nagyobb teret adjon az erdei kerékpározásnak – kérdés milyen baleset elkerülő és természetvédelmi korlátokat szabnának hozzá?

Kertész Z István/kép: Székely Ildikó és Kertész Z István/

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek