2024. 07. 16. kedd

Valter
1 EUR 392 HUF
1 GBP 466 HUF

Volt adok-kapok, de győzni tudtunk!

27. Rally Prešov – RRP 2024

Jobbágy Ákos – Maricsek Miklós
27. Rally Prešov – RRP 2024
2024.06.28-29.
Roger Racing Kft.
Élménybeszámoló Jobbágy Ákostól a Prešov Rally után, ahol a
dobogó legtetején végeztek.
27. Presov Rally, ahol szintén Maricsek Miklós navigált
neked. A nyolc szakaszból hetet sikerült teljesíteni, a
nyolcadik (az ötös szakasz) etap lett. Azzal mi történt?
– Hasonlóan meleg nap volt, mint most. 35 fok körüli
hőmérséklet volt, és a két szakasz között 7 perc volt az etap. Itt
elkezdett szakadni az eső, és az egész mezőny slick gumin
volt. A 20-as rajtszámtól kezdett el esni az eső, megállították a
rajtoltatást, amikor nagyon nagy volt az eső. Majd bő 10 perc
múlva újra elindították a mezőnyt, de 5 kocsiból három beesett.
Fényes, fehér aszfaltos szakasz volt, ami nagyon nehezen
teljesíthető slickkekkel, és az egyik Mitsubishiből olaj folyt a
pályára, emiatt etap lett a gyorsasági szakasz.
Maradt 7 gyors nektek erre az egy napra, viszont mindegyik
gyorson, ahol másodjára mentetek űridőkkel lettetek
jobbak, az első körnél. Tehát. Nem nagyon megszokott az,
hogy 10-15 másodpercet is lehet javítani a szakaszokon.
Minek köszönhető, hogy ekkora javítást sikerült elérni? Az
egyes 7 km-es szakaszon 10 másodpercet javultatok, még
be sem melegedett a gumi, már célba értetek.
– Igen. Ez az egyik. Két részből adódik. Alapvetően ez az én
hibám, mert reggel nehezen ébredek. Igazán 150-el menni az
egy sávos úton, az rémisztő reggel korán, és ott egy kicsit

benne hagyok mindig. A másik, hogy nagyon összetett pályák
voltak. Szlovák és cseh építésű pályák, ahol mindig van, egy
bukkan, ahol nem látsz át, és kanyarodik az út. Nehéz
megtippelni, hogy mennyire fog elemelkedni az autó, mennyire
fogsz lecsúszni az ívről. Picit rátart az első körben az ember.
Utána beírogatom, hogy mi fér el, mi nem. Kijavítjuk az itinert,
és másodjára már tapasztalatból, sokkal jobb időket lehet
menni.
Következett a 4-es gyors, szűk 11 km volt, ahol 103,8 km/h
átlagsebességet értetek el. Autópályára tévedtetek, rossz
volt az itiner, vagy tényleg ilyen volt ez a szakasz, hogy
nyél gázon jöhettetek, lassító sem volt? Ez a Luchinál
szakasz volt másodjára, ahol ennyire gyorsan mentetek.
– Ez őrült tempós volt, igen. Egy lassító és egy kitérő volt
benne, és egy kétsávos erdei úton ment a gyorsasági szakasz,
itt 4.- 5. volt végig. Egy-egy visszafordító, vagy kitérő kivételével
végig nagy tempóval lehetett közlekedni. Nagyon élvezetes
hegyi pálya jellege volt. Igazi hosszú kanyarok, csak magas
sebességi fokozatban. Igen, elég lobogós volt.
Szabályzáson is mentetek, vagy mehettetek akár?
– Háromszor szabályozott a kocsi, elég hosszan.
Ahogy nézem, majdnem mindenhol 100km/h volt az
átlagsebesség?
– Igen, elég tempós gyorsasági szakaszok voltak. Míg a Tátra
Rallyen 90-98, itt meg inkább 100 és fölötte. Tempós volt.
Az első gyors kivételével, minden szakaszon kategória időt
mentetek, első időt. Már úgy megszokott részetekről, vagy?
– Hozzáteszem, hogy volt egy komoly ellenfelünk (Citroen Saxo
VTS), aki nagyon komoly összetett időket szokott menni ezen a
versenyen. Mondhatni ez a hazai versenye, ő egy szlovák srác,
és ő futotta a legjobb időt. Elég szépen elvert minket az első
gyorson, a másodikon meg lett egy műszaki gondja. Aztán
megjavították a szervizben, és volt, hogy ő ment elől, aztán mi.

Volt egy adok-kapok, de az inkább az ő szerencsétlenségének,
pechjének tudható be, hogy mi végeztünk elől.
Bútor Robi jut eszembe, ő sem ment lassan a Citroennel.
Ez a kategóriatárs a Citroennel, az adok-kapok, jelentett-e
nektek ösztökélést, és hogy úristen, végre van valaki,
akivel tudunk harcolni. Jelentett-e pluszt ezen a sprint
jellegű versenyen motivációt? Valakivel felvenni a
versenyt, adott-e plusz motivációt nektek?
– Abszolút. Én a versenyzésért megyek versenyre, nagyon
szeretek versenyezni. Ki is nézek, nem kategóriánkba illő
embereket is. Erősebb kategóriából kinéztem egy pár VFTS-t,
egypár autót, ami fogható. Bár kaptunk tőlük az első gyorson
egy-két másodpercet, az összes többin, meg mi adtunk. Föl
tudom szívni magam, és a versenyszellem az előjön. Próbálom
az erősebb kocsik ellen is fölvenni a harcot. Abszolút motiváló.
Mennyire volt ez rallye verseny a km-ket, a távokat nézve,
mert rövid szakaszok voltak. Mennyire melegedet el a gumi,
nem-e folyt el túlságosan, vagy azért elég csiki-csukisak
voltak a 7 és 11 km-es távok?
– Én nem a km-ből szoktam kiindulni soha mert, van
Magyarországon is olyan 5 km-es pálya, ahol két elágazás van
és sima jobb, sima balokkal mész. Fehérvár Rallyen is szokott
lenni ez a gyors. Itt viszont elképesztő mennyiségű kanyar volt.
Talán az itinerbe kétszer volt beírva 150, egyébként meg 50-ek,
30-ak, és kanyarból- kanyarba estünk. Lehet, hogy ezen a 11
km-en több kanyar volt, mint máskor 25 km-en, úgyhogy
nagyon komoly rallyes volt, technikás pályák voltak.
Meglehet említeni a nyolc szakasz közül azt, amiről azt,
mondjátok, ebben nem maradt semmi, ez megvolt?
– Hát, én azt gondolom, hogy az utolsó kettő. Azt nem mondom,
hogy nem maradt semmi, mert nyilván keveset versenyzünk.
Három tréningből megyünk, és nem járunk pluszban pályát,
ezért nem is tudjuk olyan jól feldolgozni. Mivel kettőt, hármat
lehetett menni, mindig marad benne egy pici, plusz, amit nem

mertem átnyomni, vagy átférne talán, vagy később lehetne
fékezni. Esetleg másik sebességfokozatban lehetne venni,
Úgyhogy marad benne mindig, de az utolsó kettőn, ahogy a
Miki mondta, ha Ő a topformájában beülne, akkor csak pár
tizedet találna. Tehát nagyon jól meg volt csinálva, jól fel volt
dolgozva.
Ha újra rajtolnátok, mi az, amit másképpen tennétek, és
miért?
– Hál, istennek azt gondolom, hogy semmit. Talán kicsit több
folyadékot innék, egy kicsit megfájdult a fejem a végére. Nem
számítottunk arra, hogy 3-4 liter vizet megiszunk, akkor még
mindig úgy tűnik, mintha semmit sem ittunk volna. Egy-két
literrel többet meg kellet volna inni. szürreális volt az is, hogy
néhány óra alatt 4 litert meg kell inni, és így is fejfájásba torkolt
az utolsó gyors. Sport szakmailag remekül működött minden, a
csapat fantasztikus kocsit adott, műszaki probléma mentesen
tudtunk menni. Úgyhogy nagyon jó kis verseny volt, köszönöm
nekik is.
Nálatok van-e súlymérés, kocsistól, mindenestül?
– Van. Idén minden versenyen van. Volt Tátra Rallyen, és volt
most is. A kocsi egy gyári kocsi, és úgy van megépítve, ha egy
db pótkereket beteszel, akkor már 30 kg-al a homológ súly felett
van, úgyhogy alá nem tudunk menni. Sajnos Miklós és az én
esetemben is pár plusz kiló van rajtunk. Lehet farigcsálni, ezen
dolgozunk. Minden versenyen kimaxoljuk az üzemanyag
mennyiséget, mert van rajtunk egy pici plusz, de ha
megtehetünk valamit azért, hogy versenyképesebbek legyünk,
azt mindenképpen megtesszük. Kiszámoljuk mindig az
üzemanyag mennyiséget, és dolgozunk azon, hogy minél
kevesebb plusz súlyt vigyünk magunkkal.
Nicky Grist is mondta: „a tempót én diktálom, a Colin meg
a pedálokat kezeli.” Itt a Mikulás bácsi diktál, Ákos bácsi
meg kezeli a pedálokat. Összességében, hogy éreztétek
magatokat a 27. Presov Rallyen?

– Nagyon jó volt! Szerényebb volt a mezőny, mint a nagy,
legendás Tátra Rallyen, vagy mint most lesz jövő héten a
Kassa Rallyen, az 50. Kassa Rallyen. Szerényebb volt egy
kicsit a mezőny, de hát nincs olyan ország, ahol minden futam
egyforma. Vannak kicsit szerényebb mezőnyű, és vannak nagy
tradicionális versenyek. Úgyhogy mi nagyon jól éreztük
magunkat itt is. Igazi feladat volt ez a két gyorsasági össze-
vissza fordítgatva. Igazi feladat volt, mindenkinek csak ajánlani
tudom.
Legközelebb a Kassa Rallyen indultok ugyanezzel az
autóval, ugyanezzel a navigátorral, ugyanezzel a csapattal?
– Igen. Ez az év ez erről szól, hogy ebben a felállásban
próbálunk meg sikert elérni, és meglátjuk, hogy mi lesz a Kassa
Rallyen. A bajnoki ponttáblázatban átvettük a vezetést a
kategóriánkban, most a Presov után. Haladunk szépen előre.
Három verseny után mi álltunk az élre.
Visszatérve, nagyon jó közös versenyeket lehetne rendezni.
Reméljük a jövőben lesz még erre lehetőség. Terveznek
valamilyen újdonságot. Remélem.
Úgy legyen. Köszönöm szépen! Gratulálok az első helyhez!
Köszönöm szépen!

– Hajósi Miklós –

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Mecsekről a Fehérvár ralira
Villáminterjú a Fehérvár rali előtt Kronome Ákossal. Ákos, túl vagytok az 57. Mecsek Ralin. Ott voltatok elsők, és hatodikak is összesítésben a P12 …

További cikkek