2024. 07. 26. péntek

Anna, Anikó
1 EUR 391 HUF
1 GBP 463 HUF

Március 18.: Újrahasznosítási Világnap

Hasít Magyarországon a használt termékek online vásárlása

A magyarok 77%-a nyitott arra, hogy használt terméket vásároljon, és 64%-a már vett is ilyet a világhálón – mutatják a Shoptet friss reprezentatív kutatásának adatai, amelyet a március 18-ai Újrahasznosítási Világnap alkalmából készített. Messze a legfőbb ok ugyan a spórolás, de azért a használt termékeket vásárlók harmadát a környezetvédelem is hajtja. Minél fiatalabb valaki, annál inkább nyitott arra, hogy ne új terméket keressen; a vintage ruhákat, kiegészítőket pl. leginkább a 16-19 évesek veszik online. Ugyanakkor az ötveneseket jóval inkább motiválja a környezetvédelem és a trendiség, mint a fiatalabb korosztályokat. A ruhák és a számítástechnikai eszközök a legkelendőbbek ebben a kategóriában, de a használt könyvek is felkerültek a dobogóra a magyarok online vásárlói kosarában.

A webáruházak létrehozásával és üzemeltetésével foglalkozó cseh hátterű cég arra volt kíváncsi, hogy a Csehországban szembetűnő trend, miszerint a lakosság jelentős része vásárol online használt termékeket, vajon igaz-e a magyarokra is. Kutatási adataikat az Újrahasznosítási Világnap (március 18.) alkalmából publikálták, amely a környezet védelme érdekében az újrahasználat és az újrahasznosítás fontosságára hívja fel a figyelmet. „A friss kutatás adatai alapján abszolút kijelenthető, hogy a magyarok is nyitottak a használt termékek online vásárlására, hiszen 64%-uk már eddig is vett ilyen termékeket a világhálón, és további 8% mondta, hogy biztosan fog a jövőben” – osztotta meg az eredmények kapcsán Rédey Iván, a Shoptet magyarországi vezetője. A kutatásból ugyanakkor kiderül, hogy elsősorban nem a környezetvédelem, hanem a spórolás tereli a használt termékek vásárlása felé az embereket. A környezetvédelem kb. a megkérdezettek harmada számára (32%) fontos faktor.

A magyarok háromnegyede vesz használt termékeket

A Shoptet friss kutatása alapján a magyarok kb. háromnegyede (77%-a) szokott használt termékeket vásárolni, és minél fiatalabb valaki annál nyitottabb erre. Így pl. a 16-19 évesek 84, a huszonévesek 83, a harmincasok 79, a negyvenesek 76, az ötvenes korosztálynak pedig a 65%-a nyitott arra, hogy használt termékeket vegyen. Ők jellemzően online is vásároltak már ilyeneket, sőt közülük minden ötödik rendelt már külföldről is pl. használt ruhát, elektronikai eszközt vagy akár bútort is. A kutatásból kiderül, hogy van egy markáns réteg, az online használt terméket vásárlók 35%-a, akik szerint az újrahasznosításhoz az is hozzátartozik, hogy nem vesz újat, ha ugyanazt tudja a használt is.

A nők ruhákat, a férfiak kütyüket vesznek használtan online a leginkább

Összességében divatcikkeket (47%), számítástechnikai eszközöket (43%), könyveket (39%) és szórakoztató elektronikai eszközöket (34%) vásárolnak leginkább használtan a válaszadók. Jelentősek az eltérések a nemek között. A világhálón használt termékeket vásárló nők jelentős része, 67%-a vett már így divatcikket, 43%-a pedig könyvet. A férfiak körében pedig az elektronikai eszközök tarolnak: 53%-uk vett már pl. telefont, laptopot, tabletet, okosórát, fényképezőgépet vagy akár kamerát online, 43%-uk pedig TV-t, játékkonzolt, hangfalat vagy lejátszót stb.

A nőknek fontosabb a környezetvédelem és az egyediség

Egyértelműen a spórolás a fő oka annak, hogy online használt terméket veszünk, a válaszadók 93%-a jelölte meg ezt motivációs tényezőként. A magyarok harmadának (32%) a környezetvédelem is legalább ennyire fontos, ötödét (22%) pedig a trendiség is ösztönzi erre, azaz, hogy egyedi termékhez jusson. Eltérőek a nemek motivációi. A spórolás mindkét nemnek ugyanolyan fontos, de a környezetvédelem sokkal inkább foglalkoztatja a nőket (36%), mint a férfiakat (28%), és a trendi vonal szintén többet számít a nőknek. A nők 27, a férfiak 17%-a vesz azért online használt terméket, hogy trendi termékhez jusson.

Környezetvédő és trendi ötvenesek, vintage termékekért rajongó fiatalok

Generációkat tekintve is mutatkoznak eltérések. Az ötvenes korosztálynak számít leginkább a környezetvédelem (36%) és a trendiség (33%), amikor a világhálón használt termékeket vesznek. A környezetvédelem (35%), mint fő ok hangsúlyos még a huszonévesek körében is és az átlagnál egy picit jobban érdekli őket a trendiség is (24%). Ha az okokat nézzük, akkor egyébként az egyediség a 16-19 évesek körében számít a leginkább az ötvenes korosztály után (29%). Ez a korosztály kiemelkedik még a vintage ruhák, kiegészítők iránti rajongásával is. Több mint negyedük (28%) annyira odavan ezekért a termékekért, hogy rendszeresen vesz ilyeneket online.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Farkasházi Réka izgalmas nyara
Sztárvendégekkel ünnepli 18. születésnapját az ország egyik legnépszerűbb gyerekzenekara „Egy újabb mérföldkőhöz érkeztünk, azt hiszem” - kezdi Far…
Ott segítünk, ahol tudunk…
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Bevetési Igazgatóságának pénzügyőrei nem először, és valószínűleg nem is utoljára jeleskedtek közúti balesetnél. Eg…

További cikkek

Best of Program
2024.augusztus 8–31., Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, Aula (1062 Budapest, Andrássy út 69–71.)   augusztus 8. csütörtök, 19…