2024. 07. 22. hétfő

Magdolna
1 EUR 391 HUF
1 GBP 464 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Hírek
  • »
  • Az állami adóhatóság új elektronikus szolgáltatásai
Az állami adóhatóság új elektronikus szolgáltatásai

Az állami adóhatóság új elektronikus szolgáltatásai

Az állami adóhatóság új elektronikus szolgáltatásaiAz APEH stratégiai célkitűzései között szerepelnek az egyes adókötelezettségek teljesítését támogató, egyben az adminisztrációs terheket csökkentő és az adózók számára kényelmesebb ügyfélkapcsolati megoldások bevezetése.

 

 

1.)   Adó-, együttes adó-, jövedelem-, és illetőségigazolások kiadása

 

Az egyes igazolási kérelmek a mellett, hogy benyújthatók személyesen bármelyik ügyfélszolgálati irodán, kirendeltségeinken, eljuttatható postán, 2008. évtől az adó- és az együttes adóigazolások, 2009. évtől a jövedelem- és illetőségigazolások esetében már elektronikus úton – okmányirodai és adóhatósági regisztrációt feltételezve – is benyújthatók.

Az elektronikus úton benyújtott kérelemben az adózó az igazolás kiadását kérheti papír alapon és elektronikus formában is. (illetőségigazolásoknál csak papíron) Amennyiben az elektronikus úton benyújtott igazolás kiadása iránti kérelemben az adózó elektronikus úton kéri az igazolás kiadását, abban az esetben az adóhatóság az igazolást (határozatot, végzést, egyéb értesítést) minősített elektronikus aláírással és időbélyegzővel látja el.

Az adóhatóság az elektronikus úton kiadott iratot kizárólag az adózó (képviselője) Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer (KR) értesítési tárhelyére küldi meg.

 

A kiadott igazolásokon az adóhatóság ellenőrzési azonosítót helyez el. Az ellenőrzési azonosító megadásával az igazolás felhasználója és az adózó (képviselője) – a személyazonosítást követően – a http://www.magyarorszag.hu internetes honlapon az APEH eBEV rendszerébe bejelentkezve a kiadott igazolást megtekintheti, letöltheti, valódiságát ellenőrizheti. (verifikáció)

 

Az APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága éves szinten mintegy 60 ezer igazolást ad ki. Amíg a kiadott igazolásokon belül az előző évben 3 %-os arányt tett ki az elektronikus úton kiadott igazolások száma, addig 2009. év eltelt időszakában ez az arány már 12 %-ra emelkedett. Ezen belül is az adóigazolásokat az adózók közel 30 %–a elektronikus formában kéri.

Az elektronikus igazolás-kiadás előnye, hogy nem kell az adózónak befáradnia és várakoznia az ügyfélszolgálaton, hanem Interneten keresztül néhány óra elteltével letöltheti tárhelyéről. Az így kiadott elektronikus igazolást szinte minden felhasználásnál elfogadják.

 

2.)   Köztartásmentes Adózói Adatbázis (KOMA)

 

Az APEH elektronikus szolgáltatásaink kínálatát bővítette a köztartozásmentes adózói adatbázissal, amely 2009. februárjától folyamatosan – havi frissítéssel – érhető el az adóhatóság honlapján. Ez az adatbázis, az ún. „nullás” adóigazolásokért való sorbanállást válthatja ki. Az a vállalkozás, amely az összes adókötelezettségét teljesítette kérheti, hogy az adóhivatal vegye fel a köztartozásmentes adózók listájába. Ha valaki ebben az adatbázisban szerepel, annak a közbeszerzési pályázatokkal kapcsolatos kifizetéseknél már nem kell az APEH-tól együttes adóigazolást kérnie. Az a szervezet, amely a kifizetést teljesíti, megtekintve ezt az adatbázist, ellenőrizheti az érintett (kifizetésben részesülő) adózó köztartozás-mentességét.

Az adatbázisba az adózók a 09UK21. sz. adatlap kitöltésével, illetékmentesen kérhetik felvételüket, mely kérelem kizárólag elektronikus úton nyújtható be.

A köztartozásmentes adatbázis minden hónap 10. napján frissítésre kerül, az adatbázisban azok az adózók maradhatnak, akik továbbra is megfelelnek az előírt feltételeknek. Az adatbázis az Észak-magyarországi Régióban egyre népszerűbbé vált, a felvett vállalkozások száma 1400.

 

3.)   Adófizetési kötelezettség teljesítése bankkártyával (POS)

 

A csekkes és bankszámlán keresztüli utalás helyett a központi ügyfélszolgálatinkon (Miskolc, Eger, Salgótarján) lehetőség van a bankkártyával történő befizetések teljesítésére is, mely egyszerűbb, gyorsabb és költségmentes. Az adózók e szolgáltatásunkat bármilyen, APEH felé teljesítendő befizetési kötelezettség esetében igénybe tudják venni. Amennyiben az adózók adóigazolás kiadása céljából keresik fel ügyfélszolgálatunkat és folyószámlájukon tartozás mutatkozik, lehetőségük van azt helyben, azonnal bankkártyával kiegyenlíteni. Így nem szükséges felkeresni a számlavezető pénzintézetet, ahol az utalás elindítható és a banki igazolás kiállításáért sem kell fizetni. A magánszemélyek a bankkártyás fizetés alkalmazásával pedig elkerülhetik a postai várakozást.

Ezzel az új szolgáltatással nemcsak időt, de banki költségeket is megtakaríthatnak ügyfeleink, hiszen a bankkártyával való adófizetés díjmentes. További előnye, hogy elkerülhetőek az esetlegesen hibásan kitöltött vagy rossz számlaszámra indított utalások, megtakarítva az ezzel járó ügyintézést. Fontos, hogy az adózó – illetékességtől függetlenül – bármely megyeszékhelyi ügyfélszolgálaton igénybe veheti ezt a szolgáltatást. Magánszemélyek a szolgáltatást saját bankkártyájukkal egyéni vállalkozók a vállalkozói vagy Széchenyi bankkártyájukkal, míg a társas vállalkozások szervezetek az ügyintézésre jogosult nevére kiállított céges bankkártyával vagy Széchenyi kártyával vehetik igénybe.

Kiemelendő, hogy 2009. évtől az adózók a végrehajtói letéti számlára irányuló befizetéseiket, illetve az árverési vételárat (előleget) is teljesíthetik az elektronikus adófizetés szabályai szerint.

 

4.)   Ügyintézői Contact Contact (ÜCC)

 

Az állami adóhatóság a már több éve működő általános telefonos tájékoztató rendszere (Call Center) mellé egy új, a telefonon keresztül történő ügyintézést és konkrét ügyekben a tájékoztatás lehetőségét biztosító szolgáltatást vezetett be 2009. júliusától.

Az új telefonos szolgáltatás, az Ügyintéző Contact Center érdemi többlete az, hogy az adózók olyan ügyeket is intézhetnek telefonon keresztül, illetve olyan kérdésekre kaphatnak választ, melyekhez a személyes azonosításuk szükséges, de személyes jelenlétük nem.

 

Az új rendszerben az alábbi ügyek telefonos intézésének lehetőségét biztosítja az APEH:

         Adóalany-nyilvántartással, adózói törzsadatokkal és ezek változásával kapcsolatos ügyintézés és tájékoztatás,

         Folyószámlával, folyószámla kivonattal kapcsolatos tájékoztatás, adónemek közötti átvezetés kezdeményezése,

         Bevallási adatokkal, hibás bevallással kapcsolatos tájékoztatás, papíralapú bevallás javítása az ügyfél személyes jelenlétét nem igénylő hiba esetén,

         Meggyőződés közösségi adószámok érvényességéről,

         Meggyőződés az ellenőrzést végző személyek azonosságáról és megbízásuk érvényességéről.

Az új szolgáltató rendszerhez történő csatlakozás feltétele az egyedi azonosító kód megképzése, melyet az APEH Regionális Igazgatóságai végeznek el a 09UK30 számú nyomtatványon benyújtott adózói igények alapján. A nyomtatvány elérhető az APEH honlapján (www.apeh.hu) és benyújtható akár papíralapon akár elektronikus úton. A megképzett ügyfél azonosító számot az adózók egy speciálisan erre kialakított borítékban postai úton kapják meg. Célszerű az azonosító kódot megigényelni, mert annak rendelkezésre állása esetén – a fent említett kategóriákban – a későbbiekben keletkező adóügyek azonnali intézésére nyílik lehetőség.

 

Az APEH telefonos ügyintézési rendszere belföldről helyi tarifával hívható a                 06-40/20-21-22 telefonszámon, de külföldön tartózkodva is elérhető a 36-1/441-96-00 telefonszámon.

 

A telefonos ügyintéző szolgáltatás munkanapokon, munkaidőben azaz:

Hétfőtől-Csütörtökig: 8.30-16 óráig

Pénteken: 8.30-13.30-ig áll rendelkezésre.

 

A lefolytatott telefonbeszélgetést ügyfeleink munkaidőn kívül 30 napig visszahallgathatják. Az új szolgáltatásról további információk a www.apeh.hu honlapon, a 09UK30 számú nyomtatvány kitöltési útmutatójában, továbbá az APEH ügyfélszolgálatain érhető el.

 

 

5.)   Egyéb szolgáltatások

 

·               Az adózóknak 2008. évtől lehetőségük van a fizetési könnyítési és méltányossági kérelmeik elektronikus úton való benyújtására. Az új szolgáltatás igénybevételének feltétele, hogy az adózó (képviselője) a központi elektronikus szolgáltató rendszer (ügyfélkapu) keretében okmányirodai és adóhatósági regisztrációval rendelkezzen.

 

·               Az elektronikus ügyintézés egyik jelentős állomása az Elektronikus Árverési Felület vagyis egy olyan virtuális árverési csarnok működtetése, ahol az adóhatóság végrehajtási eljárása során lefoglalt ingóságok és ingatlanok értékesítése történik. Árverési vevő bárki, aki az ügyfélkapu okmányirodai regisztrációval rendelkezik.

 

 Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal

                                            Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága

 

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek