2024. 07. 16. kedd

Valter
1 EUR 391 HUF
1 GBP 466 HUF

Sikló Miskolcon?

Miskolcon épülhet meg az ország második siklója, amely a tervek szerint a belvárost kötné össze az avasi kilátóval. A beruházás tervezett költsége 1,8 milliárd forint Európa Uniós forrásból. A sikló elsősorban tömegközlekedési funkciókat látna el, ugyanakkor idegenforgalmi jelentősége is lenne. A miskolci önkormányzat pályázat útján szeretné az elképzelést megvalósítani. A sikló az Avas alját kötné össze a kilátóval egy megálló közbeiktatásával. A pálya 272 méter hosszúságú lesz 53 méter szintkülönbséggel. Egyszerre ötven embert tudnak majd szállítani a szerelvények, két perc alatt érnék el a végpontokat. Szállítókapacitása ötszáz ember óránként. A beruházás tervezett költsége 1,822 milliárd forint. A sikló üzemeltetése évente 100 millió forintba kerülne, a járművet miskolci tömegközlekedési bérlettel is igénybe lehet majd venni. A sikló segítségével a mintegy 40 ezer lakosú avasi lakótelepen élők hamarabb elérhetik majd a belvárost, de a jelentős turisztikai vonzerőt jelképező avasi kilátóhoz is könnyebb, gyorsabb lenne a feljutás.

Nem újkeletű ötletről van szó, hiszen már száz évvel ezelőtt is felvetődött az elképzelés, de nem lett belőle semmi. Ha megvalósul a beruházás, akkor a kiinduló állomás a Papszer utca 2. a végállomás pedig egy közbülső állomás után a Latabár síremléknél a kilátó keleti oldala, ahol egy családi szabadidős- kulturális park is épül majd.

Ilyen közlekedési eszköz egy létezik jelenleg az országban, Budapesten, a budavári palota megközelítésének egyik eszköze. Budapest Duna-parti látképének szerves részeként 1987 óta az UNESCO Világörökség listájában is szerepel, mint Budapest Duna-parti látképének egyik meghatározó szelete. A Széchenyi lánchíd budai hídfőjénél, az Alagút Duna-parti torkolata közelében van az alsó állomása, a felső pedig a budavári palota és a Sándor-palota között, a pálya hosszúsága 95 méter. Az alsó és felső állomás közti szintkülönbség 50 méter. Az eredetileg gőzüzemű Siklót Széchenyi Ödönnek, Széchenyi István gróf fiának a kezdeményezésére építették. 1870. március 2-án avatták fel Európában második ilyen szerkezetként. Ha minden az elképzelések szerint alakul, akkor Miskolc is hasonló látványossággal és egyben egy újfajta közlekedési eszközzel gazdagodna.

– Sólyom Sándor –

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek