2024. 07. 27. szombat

Olga, Liliána
1 EUR 391 HUF
1 GBP 463 HUF

Költségvetés, hivatal, közbiztonság: Tiszaújvárosban

A korábbi évekhez képest jóval kevesebb – 7,4 milliárd forintos – főösszeggel fogadta el az önkormányzat 2011. évi költségvetését Tiszaújváros képviselő-testülete. A február 24-én tartott ülésén a testület elfogadta az önkormányzat 2014-ig szóló gazdasági programját, módosította a polgármesteri hivatal szerkezetét, csökkentette a hivatali álláshelyek számát. A grémium megtárgyalta a közrend, közbiztonság helyzetéről szóló beszámolót, az éjszakai járőrszolgálat ellátásáról szóló jelentést, illetve a kamerás térfelügyeleti rendszer működésének tapasztalatairól szóló tájékoztatót. Napirend előtti „ajándékozással” kezdődött az ülés. A képviselő-testület még tavaly decemberben döntött arról, hogy anyagi segítséget nyújt és eszközöket vásárol a Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság tiszaújvárosi szolgálati helye számára.A polgármesteri hivatal beszerezte az eszközöket (fényképezőgép, halmérleg), melyeket Bráz György polgármester nyújtott át Busi László rendőr alezredesnek, kapitányság-vezetőnek. A képviselők sem távoztak üres kézzel a teremből. A közelmúltban a református gyülekezet presbitériumának vendégei voltak a városatyák és dr. Varga István lelkész egy-egy Bibliával ajándékozta meg őket. Most az ülés megkezdése előtt azok is megkapták a szent könyvet, akik nem vettek részt a látogatáson.

Közrend, közbiztonság

„Nehéz, emberpróbáló esztendőnek bizonyult a 2010-es év” – kezdte szóbeli kiegészítését dr. Kalapos István alezredes, a Tiszaújvárosi Rendőrkapitányság vezetője a közrend, közbiztonság helyzetéről készült beszámoló tárgyalásakor. Többletfeladatokat eredményezett a szabálysértési törvény, illetve a közúti közlekedésről szóló törvény változása, az országgyűlési és önkormányzati választások rendjének biztosítása, az ár- és belvíz elleni védekezés, mindemellett a korábbinál intenzívebb volt a rendőri jelenlét a közterületeken.

A kapitányság illetékességi területén minimálisan (1219-ról 1276-ra) nőtt 2009-hez képest a bűncselekmények száma. Ennél kevesebb bűncselekményt a megyében csak a sátoraljaújhelyi és a sárospataki kapitányságok területén követtek el. Ezen belül Tiszaújvárosban egy százalékkal csökkent a bűncselekmények száma, városunkban 511 bűncselekményt követtek el. A személy elleni cselekmények száma 61-ről 53-ra, a közrend elleni bűncselekmények száma 94-ről 87-re, a kábítószerrel visszaélések száma 38-ról 33-ra, míg a vagyon elleni bűncselekmények száma 311-ről 302-re csökkent városunkban. A közlekedési bűncselekmények száma viszont 26-ról 33-ra, ezen belül az ittas járművezetések száma 13-ról 17-re nőtt. Az elkövetői oldalt vizsgálva az állapítható meg, hogy csökkent a visszaesők száma, ugyanakkor 17,5 százalékkal nőtt a fiatalkorú bűnelkövetők száma. A bűncselekményt elkövető gyermekkorúak száma 13-ról 15 főre nőtt, de nincs köztük Tiszaújvárosban élő gyermek.

Megnyugtató – mondotta a kapitányságvezető -, hogy a lakosság biztonságérzetét súlyosan sértő sorozat-, vagy leszámolás jellegű bűncselekményt nem követtek el Tiszaújvárosban és csökkenés tapasztalható a szubjektív biztonságérzetet jelentősen befolyásoló garázdaság, szándékos testi sértés számában is. Tiszaújváros élhető város maradt – hangsúlyozta dr. Kalapos István, s ezzel a testület is egyetértett, eredményesnek ítélve a rendőrkapitányság vezetőjének és személyi állományának tevékenységét. Így vélekedett dr. Mecser Tamás ezredes, a megyei rendőr-főkapitányság bűnügyi igazgatója is, aki hozzátette, jó szellemiség jellemzi a kapitányságot. A bűnügyi igazgató a hozzászólásokra reagálva indokoltnak tartotta a rendszeres gyalogos szolgálatot, s leszögezte, az éjszakai életet a rendőrségnek kell uralnia.A képviselők ugyanis főleg e két területre fókuszáltak.

Dr. Fülöp György alpolgármester, az ülés későbbi szakaszában Bráz György polgármester is a határozati javaslat egyik fontos pontját idézte. Ebben a testület felkérte a rendőrkapitányság vezetőjét, hogy az önkormányzat által támogatott járőrszolgálat keretében pénteki és szombati napokon 22 és 5 óra között fokozottan ellenőrizzék a szórakozóhelyeket és azok környezetét. A rendőrségnek különös figyelmet kell fordítania a Szederkényi úti „vigalmi negyed” vendéglátó egységeinek szabályszerű működésére, illetve azok környezetében lévő közterületek rendjének fenntartására. A képviselő-testület a beszámoló elfogadása mellett elfogadta az éjszakai járőrszolgálat ellátásáról készített jelentést és a kamerás térfelügyeleti rendszer működésének tapasztalatiról szóló tájékoztatást is.A grémium úgy határozott, hogy az éjszakai járőrszolgálatot továbbra is a Tiszaújvárosi Rendőrkapitányság lássa el, bevonva a Tiszaújvárosi Polgárőr Egyesületet. A feladat finanszírozására 10 millió forint szerepel a költségvetésben.

Karcsúsított hivatal

A gazdasági környezet, a pénzügyi helyzet, illetve a módosított törvények, egyéb központi jogszabályok miatt a testület módosította az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatát. A változtatás elsősorban a polgármesteri hivatal működésére, szerkezetére vonatkozik. A tapasztalatok alapján március 1-jei hatállyal megszüntette a testület a tavaly létrejött titkársági és koordinációs irodát, feladatait a többi irodához osztották, telepítették a képviselők. A módosítás második lépéseként a jelenlegi pénzügyi, gazdasági irodát és a városfejlesztési és városüzemeltetési irodát integrálva pénzügyi, fejlesztési és városüzemeltetési iroda jött létre. Ezzel a vagyonnal való gazdálkodás „egy kézbe került” és közvetlen pénzügyi kontroll valósulhat meg a városüzemeltetés terén is. Az oktatási, közművelődési és sportiroda, valamint a szociális és egészségügyi iroda összevonásával és a titkársági és koordinációs iroda egyes feladatainak beintegrálásával pedig intézményi, szociális és sportiroda jött létre. Változatlan elnevezéssel, de kibővített tevékenységi körrel működik tovább a szervezési és jogi iroda, és változatlan formában és feladatkörrel működik a klasszikus igazgatási feladatokat ellátó közigazgatási iroda. Két feladatcsoport, a személyzeti és munkaügy, illetve a belső ellenőrzés a jegyző, a polgármesteri tanácsadók tevékenysége pedig a polgármester közvetlen irányítása alatt áll. Hét iroda helyett tehát négy működik a hivatalban márciustól, de csökkent a létszám is. A módosítás előtt a szervezeti és működési szabályzat 96+4 főfoglalkozású dolgozó alkalmazását tette lehetővé. A most elfogadott módosítás szerint a létszám 91+3 főre csökkent, vagyis a hivatalban a határozatlan időre kinevezett köztisztviselők létszáma 91 fő, a polgármesteri tanácsadóké pedig 3 fő lehet. A testület módosította a képviselői fogadóórák rendszerét is, a jövőben nem két, hanem egy képviselő tart fogadóórát szerdánként a városházán.

Takarékos költségvetés

Ahogy minden út Rómába, úgy minden testületi döntés végső soron a költségvetéshez vezet. Tiszaújváros képviselő-testülete február 24-én 18 óra 40 perckor fogadta el a 2011. évi pénzügyi tervet, s az ehhez kapcsolódó, 90 pontból álló határozatot. Kanyó Viktor (Jobbik) és Farkas Zoltánné (Fidesz) nemmel szavazott a rendeletre, de egyikük sem fogalmazott meg koncepcionális kifogást, sőt mindketten üdvözölték, hogy takarékos a költségvetés. Csakhogy nem mindig a megfelelő helyen jegyezte meg a Jobbik képviselője, aki nehezményezte, hogy kevesebb jut a sport támogatására, ugyanakkor bőkezű a testület a Triatlon Világkupa csaknem 29 millió forintos jogdíjának bevállalásával. A takarékoskodást a közalkalmazottak, köztisztviselők sínylik meg, csökkennek juttatásaik. A képviselő rossz döntésnek tartotta azt is, hogy az önkormányzat most, amikor pang a piac, kívánja értékesíteni több ingatlanát. Kanyó Viktor kemény szavakkal illette a cigány kisebbségi önkormányzat költségvetését is, mondván, a 3,2 millió forintból 2,8 milliót magára költ a testület, ahelyett, hogy segítené a rászorulókat. Farkas Zoltánné a bevételi oldalt alultervezettnek minősítette s szerinte a kiadási oldal nem a városlakók érdekeit szolgálja. A fideszes képviselő szerint a költségvetés mostohán kezeli a zöldterületek, utak, járdák karbantartását, kevés az ingatlaneladásokból tervezett bevétel. A képviselőasszony ugyanakkor örömmel nyugtázta az egyházak támogatását és a szociális, gyermekvédelmi támogatások növekedését. Kiss László, a Városért Egyesület képviselője igennel szavazott a költségvetésre, amely véleménye szerint az adott helyzethez igazodik, takarékos és a kötelező feladatok ellátása, a szociális ellátások biztosítása élvez elsőbbséget.A képviselő kiemelte, hogy a tervezett 700 millió forintos hitel nem a működésre fordítódik, hanem fejlesztéseket szolgál, s a lakosság érdekében történik, hiszen a rendelőintézet felújítását, illetve a panelprogramot finanszírozza belőle az önkormányzat.

 

A költségvetési javaslatot benyújtó Bráz György polgármester megfogalmazása szerint a pénzügyi rendelet és a határozati javaslat a város működésének fenntarthatóságát, finanszírozhatóságát teszi lehetővé, úgy, hogy érvényesülnek a költségvetési koncepció alapelvei, a takarékos, biztonságos működtetés, a kötelező feladatok ellátásának és a szociálisan rászorulók támogatásának elsődlegessége. A gazdasági válság hatásaitól Tiszaújváros sem függetlenítheti magát, ennek ellenére az önkormányzat nem kíván élni a kötvénykibocsátás módszerével és működési célú hitelt sem vesz fel.A már meghozott és a később meghozandó döntéssekkel stabillá tehető a város pénzügyi helyzete és megteremthetők a következő évek fejlesztéseinek alapjai – hangsúlyozta a polgármester. Hogy milyen intézkedésekre van szükség, azt a 90 pontból álló határozati javaslat tükrözi. Jelentősen csökken például a Tiszaújvárosi Sport-Park Nonprofit Kft. támogatása, alacsonyabb összegű vállalkozási szerződése lesz a Tisza Média Kft-nek, megszűnik a Tourinform Iroda. A képviselő-testület számos ingatlant jelölt ki értékesítésre. Mindazonáltal a testület 57,5 millió forinttal támogatja a sportegyesületek működését, 48,8 millió forinttal az egyesületek létesítményhasználatát. Az egyházak összesen 9 millió forintos támogatás kapnak, a Tiszaújváros Jövőjéért alapítványnak a 18 millió forintos támogatás mellett további 3,8 millió forintot ad az önkormányzat a tanulmányi ösztöndíjakra, míg a Mecénás közalapítvány 2 millió forintos támogatásban részesül – hogy csak néhány támogatásjellegű kiadást említsünk.

Ferenczi László

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

Best of Program
2024.augusztus 8–31., Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, Aula (1062 Budapest, Andrássy út 69–71.)   augusztus 8. csütörtök, 19…