2024. 05. 18. szombat

Erik, Alexandra
1 EUR 388 HUF
1 GBP 452 HUF
REGISZTRÁCIÓS JEGY

REGISZTRÁCIÓS JEGY

REGISZTRÁCIÓS JEGYA díjmentes utazásra jogosultak (a 6 év alattiak és 65 év felettiek, menekültek, hadigondozási igazolvánnyal rendelkezők) térítésmentes jeggyel utazhatnak a jövőben a helyközi vonatokon és buszjáratokon. A jegytípus gyakorlati haszna az, hogy általa egyértelműen nyomon követhetők a közösségi közlekedéshez kapcsolódó utazások. Adatokkal szolgál majd a jellemző utazási távolságokról, a csúcsidőszakokról, így bevezetése segíthet a menetrendek előkészítésében is. A regisztrációs jegy alkalmazása alapozza meg a kedvezményrendszer átalakításának további lépéseit.

2010 február elsejétől a tarifarendelet módosításával a regisztrációs jegy kerül bevezetésre a helyközi közösségi közlekedésben, amelynek a szolgáltató oldali bevezetési időpontja február 28-ig tart . Azaz március 1-jét követő első igazi munkanapon, tehát március 2-tól a szolgáltatóknak, minden a szociálpolitikai kedvezményekben részesülő eddig díjmentes utas számára viszonylati jegyet, ha úgy tetszik az utazás időtartamát, paritásait, tehát, hogy honnan hova és jogcímét rögzítő jegyet is kell biztosítani az utasoknak. Türelmi idő van, június 30-ig tulajdonképpen a szolgáltató kötelezettséget a másik oldalon az utasnak még nem kell teljesk örűen biztosítania ez azt jelenti, ezért, ha úgy tetszik kártérítést, vagy kárt nem számolunk fel az utasoknak, ha ilyennel nem rendelkeznek, de június 30-át követően azonban már 500 forintos pótlékkal fogjuk, amennyiben az utas oldali hiányosság merül föl ezt súlytani.

Nagyon fontos, hiszen a helyközi közösségi közlekedésben a mai napig legvitatottabb kérdés az az, hogy egyáltalán melyik relációkban, milyen eszközökön kik és milyen módon, milyen rendszerességgel utaznak egyáltalán azok a menetrendek, amelyeket a közlekedési miniszter megrendel a közszolgáltatóktól vajon milyen utassűrűséget az ellátásbiztonság tekintetében teljes körűséget feltételezem . Ehhez természetesen a legfontosabb dolog, hogy pontos információink legyenek. Körülbelül 20 évvel ezelőtt volt Magyarországon olyan helyzet, vagy talán régebben is, amikor minden egyes utasnak volt megfelelő úti okmánya ami alapján ezek az elszámolások lehetővé válhattak.

Úgy gondoljuk, hogy a mai helyzetben nem nélkülözhető annak az információnak a birtoklása, amivel évről évre a legoptimálisabb, pontosabban optimális menetrendet kialakíthassuk. Ehhez feltétlenül szükségünk van mindenféle információra. – mondja Antali Károly.

Ugye február elsejétől a tarifarendelet is életbe lép, amely tarifarendelet – már decemberben és novemberben is említettük – alapvetően a helyközi közösségi közlekedésben lévő tarifákat módosítja átlagosan 15%-al, a bérletesek esetében pedig egy 10%-os növekedést állítottunk be.

Arra gondoltunk, hogy nyilvánvalóan a szolgáltatókkal célszerű együtt megjelennünk, mivel azonban ez egy fokozatos bevezetés és február 1-től indul el ennek tulajdonképpen a tényleges megvalósítása, azokban az időpillanatokban, amikor határidőkhöz érkezünk fogunk közösen számot adni egyrészt a szolgáltatókkal, másrészt pedig június végén az utasok képviselőivel is, hogy az eltervezett menetrendet sikerült teljes körűen betartanunk. A lépések beleilleszkednek abba a reformba, vagy nevezzük úgy, hogy átalakításba – mert a reform szót kicsit túlzásnak érzem – amelyek a helyközi tömegközlekedéssel kapcsolatban elindultak, bizonyos mérföldköveken túl vagyunk, de még van előttünk feladat, hiszen a közeljövőben meg fog jelenni a vasúti törvény módosítása következtében az a kormányrendelet, amely a vasúti pályák besorolását tartalmazza. Ehhez kapcsolódóan az egységes egyeztetési eljárásra vonatkozó, konkrétan már a 2010-11 évi menetrendkészítésnek a tényleges szereplőit és menetrendjét rögzítő miniszteri rendelet, és természetesen ezekben az egyeztetési folyamatokban az érdekegyeztetést lehetővé tevő regionális közlekedési szakbizottságok működésére vonatkozó miniszteri rendelet.

Ugyancsak nagyon fontos, hogy eltérően az eddigi évek gyakorlatától a vasúti személyszállítás területén is hasonlóan, mint ahogy a buszos területen ez már megtörtén, megszülessen az a közszolgáltatási szerződés, ami mentén mindenki jogbiztonságban érezi magát Magyarországon, ezért a MÁV-START személyszállítási szerződését, amely az eddigi gyakorlattól eltérően nem 1, hanem 3 évről gondoskodik, igyekszünk még a hónap végéig szerződéses szinten kötelezettségvállalásokkal alátámasztani. Ehhez az a szükséges úgynevezett támogatásokat rögzítő kormányrendelet is kell még, ami szintén január 31-ig meg kell, hogy jelenjen. Úgy gondoljuk, hogy amennyiben ezek a rendeletek illetve a szerződések létrejönnek, akkor Magyarországon legalábbis jogilag és pénzügyileg a személyszállítás közszolgáltatási tartalma teljesen stabilizált, és a 2010-11-es menetrendi évre vonatkozó eljárások pedig precízen rögzítettek. Úgy gondoljuk, hogy minden feltételt teljesítettünk, hogy egy konszolidált helyzet legyen a helyközi közösségi közlekedésben.

-freepress.eu-


 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek