2024. 07. 25. csütörtök

Kristóf, Jakab
1 EUR 393 HUF
1 GBP 468 HUF

Hogyan tanítsuk meg a gyereket vásárolni?

Március 15-én a Fogyasztóvédelmi Világnapot is ünnepeljük

A gyerekek nagyon korán kapcsolatba kerülnek a pénzzel, nemcsak szüleiken keresztül, de az iskolában is, amikor elkezdenek maguknak például a büfében vásárolni. Ahhoz, hogy mielőbb megtanuljanak a pénzzel bánni, tudatos fogyasztóvá kell őket nevelni, állítja a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő meghirdetője: tanulják meg összehasonlítani az árakat, termékeket, mérlegeljék, mi az, amit ár/érték arányban megéri megvásárolni. Március 15-e nem csupán nemzeti ünnepünk, de a fogyasztóvédelmi világnap is.

Míg Magyarországon március 15-éről elsősorban a nemzeti ünnepre asszociálunk, addig világszerte ezen a napon ünneplik a fogyasztóvédelmi világnapot.

Az esemény az Egyesült Államok elnöke, John F. Kennedy 1962. március 15-i nyilatkozatára nyúlik vissza, amelyben kinyilvánította a fogyasztók négy alapvető jogát a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez. 1985-ben az ENSZ közgyűlése hivatalosan is deklarálta – további négy ponttal kiegészítve – a fogyasztók nyolc alapvető jogát. A nyolcvanas évek óta egyre több országban megünneplik ezt a napot különböző programokkal. Idén például a Szegedi Tudományegyetem a jövő tudatos fogyasztóinak nevelésében kiemelten fontos szerepet betöltő pedagógusokat célozza meg rendezvényével.

A mai gyerekek ugyanis nagyon hamar kapcsolatba kerülnek a pénzzel, egyre fiatalabb korban lehetőségük van egyedül vásárolni, elkölteni a zsebpénzüket, legyen szó az iskolai büféről, az élelmiszerüzletről vagy a játékboltról. Nagyon fontos ezért, hogy minél korábban megtanítsuk nekik a tudatos fogyasztói magatartást, hogy jól tudjanak a pénzzel bánni. Mutassuk meg, hogyan érdemes fontossági sorrendet felállítani a szükségesnek tartott dolgok, termékek között, mi az, amire mindenképpen költeni kell – például ha az edzést a gyereknek kell a saját pénzéből befizetnie, és csak azon felül lehet mondjuk a szórakozásra költeni, akkor jobban érzi a súlyát. Ha rendszeresen kap zsebpénzt, amiből az iskolai büfékiadásokat, mozizást és ruhavásárlást fedeznie kell, akkor milyen szempontokat mérlegeljen, melyik a fontosabb kiadás számára és esetleg le kell-e az egyikről mondania a másik javára. Ugyanakkor hívjuk fel a figyelmét arra is, hogy érdemes figyelni az akciókat, amikor akár mozijegyből, akár ruházati termékből olcsóbban vásárolhat, így ugyanannyi pénzből több mindenre futja. Tanítsuk meg arra is, hogy figyeljen a minőségre, hiszen két termék közül választva nem minden esetben az olcsóbb éri meg jobban.

A gyerekek kedvelik a megfigyelésekkel járó feladatokat, és nagyon szeretnek versenyezni is. Tanítsuk ezért játékosan, például tűzzük ki célul, hogy a családtagok adott idő alatt ugyanarra a termékre keressék meg a legkedvezőbb ajánlatot az interneten.

„Számos olyan mindennapi szituáció van, ami során elmagyarázhatjuk gyermekünknek, hogyan költse  megtervezve, odafigyelve a pénzét, azaz hogyan lehet tudatos vásárló. Például ha autóval jár a család és tankolni kell, beszéljük meg, miért van az, hogy hétről hétre változhat a benzin ára, sőt még az egyes kutak között is eltérések lehetnek. Mikor éri meg jobban teletankolni a gépkocsit? Ha a nagybevásárlást intézzük együtt, a gyümölcsök, zöldségek között válogatva beszéljük át, miért van az, hogy bár mindegyik évszakban szinte ugyanazokat a termékeket vásárolhatjuk meg, az árak között jelentős különbségek vannak, például az eper júniusban a decemberi ár töredékéért kapható. Ha így teszünk, a családi jó példákat követve gyermekünk is felnőve tudatos fogyasztó lesz, aki megfontoltan kezeli pénzügyeit” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő zsűritagja.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek